سندرم ددی ایشو یا مسئله با پدر

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
شاید برایتان پیش آمده باشد که نام سندرم ددی ایشو daddy issue را شنیده باشید. بسیاری نام این سندرم را به کار می برند بدون اینکه معنی و مفهوم درست آن را درک کرده باشند. ددی ایشو اختلالی است که بیشتر در میان دختران دیده می شود و در اثر عدم ارتباط مناسب با پدر ایجاد می گردد. دختران مبتلا به این سندرم به طور معمول رفتارهای آسیب زا در ارتباط با جنس مخالف دارند و در واقع به دنبال پر کردن خلاء های عاطفی به جا مانده از سمت پدر خود هستند. در این مقاله به طور مفصل در رابطه با این اختلال صحبت خواهیم کرد.
سندرم ددی ایشو چیست؟ سندرم ددی ایشو را به وضعیتی روانی در زنان نسبت می دهند که در آن فرد به دلیل عدم دریافت محبت و توجه از سمت پدر، وارد روابط ناهمخوان مانند رابطه با مردان بسیار بزرگتر از خود و …. می شود. این اختلال باعث می شود دختر خود را همانند کودکی در رابطه تصور کند تا بتواند نیازهای تامین نشده از سمت پدر خود را در این رابطه تامین نماید. این اختلال می تواند در پسرها نیز وجود داشته باشد اما در میان دختران شایع تر است. هرچند این سندرم را این چنین تعریف می کنند اما این..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

شاید برایتان پیش آمده باشد که نام سندرم ددی ایشو daddy issue را شنیده باشید. بسیاری نام این سندرم را به کار می برند بدون اینکه معنی و مفهوم درست آن را درک کرده باشند. ددی ایشو اختلالی است که بیشتر در میان دختران دیده می شود و در اثر عدم ارتباط مناسب با پدر ایجاد می گردد. دختران مبتلا به این سندرم به طور معمول رفتارهای آسیب زا در ارتباط با جنس مخالف دارند و در واقع به دنبال پر کردن خلاء های عاطفی به جا مانده از سمت پدر خود هستند. در این مقاله به طور مفصل در رابطه با این اختلال صحبت خواهیم کرد.

سندرم ددی ایشو چیست؟

سندرم ددی ایشو را به وضعیتی روانی در زنان نسبت می دهند که در آن فرد به دلیل عدم دریافت محبت و توجه از سمت پدر، وارد روابط ناهمخوان مانند رابطه با مردان بسیار بزرگتر از خود و …. می شود. این اختلال باعث می شود دختر خود را همانند کودکی در رابطه تصور کند تا بتواند نیازهای تامین نشده از سمت پدر خود را در این رابطه تامین نماید. این اختلال می تواند در پسرها نیز وجود داشته باشد اما در میان دختران شایع تر است. هرچند این سندرم را این چنین تعریف می کنند اما این اختلال به طور رسمی به عنوان اختلال یا وضعیت روانی در DSM-5 وجود ندارد و تعریف دقیق و معتبری نمی توان از آن ارائه داد.

ددی ایشو

خاستگاه سندرم ددی ایشو

نمی توان خاستگاه این سندرم را به طور دقیق مشخص کرد اما گمان می رود که تاریخچه این سندرم به فروید و مفهوم عقده پدر باز می گردد. کودکان برای اینکه دلبستگی ایمن را فرا گیرند نیاز به بزرگسالانی دارند که بتوانند به او تکیه کنند. زمانیکه کودک این حمایت را دریافت نکند دچار دلبستگی اجتنابی یا اضطرابی می گردد. دلبستگی نا ایمن زمانی که از سمت پدر ایجاد شود می تواند باعث بروز اختلال ددی ایشو در کودک گردد.

نشانه های سندرم ددی ایشو در فرد

افرادی که دچار این اختلال هستند نشانه هایی را از خود بروز می دهند که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

دلبستگی نا ایمن دارند

افرادی که دچار دلبستگی نا ایمن هستند در روابط عاشقانه و حتی غیر عاشقانه خود می توانند نشانه های زیر را داشته باشند:

  • زمانی که از شریک زندگی یا فرد نزدیک به زندگی خود دور هستند دچار اضطراب می شوند.
  • نیاز دارند از خوب بودن روابط خود به شکل بیش از حد مطمئن شوند.
  • زمانی که نکته ای منفی در رابطه شان پیش می آید آن رابطه را پایان یافته تلقی می کنند.

دلبستگی نا ایمن می تواند به ۳ شکل ظاهر شود:

  • اجتنابی: در این حالت فرد از ایجاد روابط صمیمی با دیگران اجتناب می کند. فرد می ترسد دیگران به او صدمه بزنند و به همین دلیل به سختی به دیگران اعتماد می کند و یا با آنها صمیمی می شود.
  • اضطرابی-آشفته: این افراد مدام دچار اضطراب هستند. آنها تمایل به صمیمیت دارند اما مدام نگران هستند شریک زندگی از آنها جدا شود. این مسئله می تواند باعث وابستگی بیش از حد و یا کنترلگر شدن آنها شود.
  • آشفته: این افراد برای خود مرزی را در نزدیکی به دیگران تعیین می کنند و از تجربه احساسات فراری هستند زیرا چالش های رابطه و احساس برایشان ترس آور است.

به راحتی دچار عصبانیت می شوند

افراد مبتلا به ددی ایشو می توانند عصبانیت و خشم را بسیار تجربه کنند. این افراد در شرایط تنش زا کنترل درستی بر روی خود ندارند و به راحتی خشمگین می شوند. به دلیل بی توجهی از سمت پدر و شکل گرفتن احساس اندوه در آنها، نمی توانند برخورد درستی با حوادث اطراف داشته باشند و رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می دهند.

ددی ایشو

اعتماد به نفس پایینی دارند

عزت نفس افراد دچار اختلال ددی ایشو بسیار پایین است. این افراد به دلیل عدم توجه پدر دچار احساس پوچی، افسردگی و اعتماد به نفس پایینی هستند. در برخی موارد دیده شده فرد حتی برای انجام کارهای خود نیاز به اجازه و تایید دیگران احساس می کند و بدون کمک دیگران از کارهای خود ناتوان است.

دچار خودآزاری می شوند

افراد مبتلا به سندرم ددی ایشو ممکن است دست به خود آزاری بزنند و به خود صدمه وارد کنند. این حالت زمانی رخ می دهد که دختر احساس می کند خود در عدم توجه پدر مقصر است و با خودآزاری خود را تنبیه می کند.

راه های جلوگیری از ابتلا به این سندرم در کودکان

اولین گام برای جلوگیری از بروز این اختلال توجه نشان دادن والدین به فرزندان است. والدین وظیفه دارند به فرزند خود عشق بورزند و از آنها حمایت کنند.
در صورت عدم حمایت و تزریق عشق به کودک و بروز سندرم ددی ایشو، آگاهی از وجود این سندرم در فرد می تواند بسیار کمک کننده باشد. زمانی که فرد متوجه نشانه های این سندرم در خود می گردد باید با یک روان درمانگر در ارتباط باشد. رویکردهایی مانند روانکاوی و روان پویشی می توانند به فرد کمک کنند تا در فرآیند درمان، پدر را به دلیل کمبودهای رابطه بین والد و فرزند ببخشد و به اینگونه روند درمان را به درستی طی نماید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تیپ های شخصیت زنانه کدام است ؟
  • اختلال شخصیت نمایشی کیفیت زندگی را کاهش می دهد!
  • برونگرا و درونگرا به چه معناست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]