اختلال شخصیت سایکوپت را بشناسید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
شاید بسیاری از افراد در زندگی روزمره با افرادی مواجه شده باشند که بدون احساس هستند و حتی پس از آزار دیگران احساساتی نظیر عذاب وجدان و پشیمانی را تجربه نمی کنند. به این افراد که در برابر آزردن دیگران بسیار سرد، بی تفاوت و با احساس سنگ دلی هستند سایکوپت یا روان پلید گفته می شود. در ادامه این مقاله با این افراد و ویژگی های آنها بیشتر آشنا می شویم.
شخصیت سایکوپت کیست؟ در روانشناسی برای توصیف شخصی که بی احساس، بی عاطفه و از نظر اخلاقی فاسد است از اصطلاح سایکوپت (psychopath) استفاده می شود. همچنین می توان گفت سایکوپت شخصی است که از اختلال روانی مزمن رنج می برد و این مسئله باعث بروز رفتارهای اجتماعی، غیر طبیعی یا خشونت آمیز از سمت او می گردد. با این وجود این اصطلاح در راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM) وجود ندارد و از آن تنها در موارد قانونی و بالینی استفاده می شود. اختلال سایکوپت به عنوان زیر مجموعه یا مورد مرتبط با اختلال شخصیت ضد اجتماعی طبقه بندی می شود.
فرد سایکوپت چه نشانه هایی دارد؟ برای اینکه مشخص شود فردی سایکوپت است باید از آزمون هایی استفاده شود ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

شاید بسیاری از افراد در زندگی روزمره با افرادی مواجه شده باشند که بدون احساس هستند و حتی پس از آزار دیگران احساساتی نظیر عذاب وجدان و پشیمانی را تجربه نمی کنند. به این افراد که در برابر آزردن دیگران بسیار سرد، بی تفاوت و با احساس سنگ دلی هستند سایکوپت یا روان پلید گفته می شود. در ادامه این مقاله با این افراد و ویژگی های آنها بیشتر آشنا می شویم.

شخصیت سایکوپت کیست؟

در روانشناسی برای توصیف شخصی که بی احساس، بی عاطفه و از نظر اخلاقی فاسد است از اصطلاح سایکوپت (psychopath) استفاده می شود. همچنین می توان گفت سایکوپت شخصی است که از اختلال روانی مزمن رنج می برد و این مسئله باعث بروز رفتارهای اجتماعی، غیر طبیعی یا خشونت آمیز از سمت او می گردد. با این وجود این اصطلاح در راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM) وجود ندارد و از آن تنها در موارد قانونی و بالینی استفاده می شود. اختلال سایکوپت به عنوان زیر مجموعه یا مورد مرتبط با اختلال شخصیت ضد اجتماعی طبقه بندی می شود.

فرد سایکوپت چه نشانه هایی دارد؟

برای اینکه مشخص شود فردی سایکوپت است باید از آزمون هایی استفاده شود و این آزمون ها باید توسط متخصصان سلامت روان انجام گردد. اما افراد دارای این اختلال نشانه هایی از خود بروز می دهند که مهمترین آنها در ادامه توضیح داده می شود.

جذابیت ظاهری دارند

افراد سایکوپت مهارت های اجتماعی سطح بالا برای برقراری ارتباط با دیگران دارند. این افراد اغلب ظاهری دوست داشتنی دارند و معاشرت با آنها لذت بخش است. افراد در مواجهه با فرد سایکوپت معمولا سپر احساسی خود را پایین می آورند و در این زمان فرد سایکوپت رفتارهای مخرب خود را به نمایش می گذارد.

خودبرتری شدیدی دارند

این افراد دارای عزت نفس اغراق شده ای هستند. بسیار به خود و شایستگی های خود اطمینان دارند و احساس می کنند قوانین جامعه برای آنها وجود ندارد و باید بر اساس قوانین خود زندگی کنند.

بسیار دروغ می گویند

افراد سایکوپت بسیار دروغ می گویند تا تصویر بهتری را از خود نمایش دهند. آنها از دروغ به عنوان ابزاری برای نمایش قهرمان یا موفق بودن خود استفاده می کنند و همچنین گاهی برای اینکه خود را مظلوم و قربانی جلوه بدهند.

سایکوپت

نیاز به هیجان دارند

فرد سایکوپت نیاز دارد با شکستن قوانین هیجان برای خود ایجاد کند. آنها از خطا کردن و قسر در رفتن بسیار هیجان زده می شود. این افراد تحمل کارهای روزمره را ندارند و به راحتی می توانند در موقعیت های روزمره کسل شوند.

عذاب وجدان ندارند

فرد سایکوپت به هیچ عنوان از آسیبی که به دیگران می زند احساس گناه و عذاب وجدان در خود احساس نمی کند. این افراد کارهای خود را بسیار منطقی جلوه می دهند و ناراحتی دیگران را اغراق شده می دانند و آنها را سرزنش می کنند.

عطوفت غیر واقعی دارند

فرد سایکوپت سرد و بی عاطفه است اما تا وقتی که پای منافعش در میان نباشد. این افراد اگر نیاز باشد کسی را بترسانند به راحتی خشم خود را بروز می دهند و یا اگر برای فریب دادن نیاز به همدلی باشد این کار را انجام می دهد در حالیکه احساسشان دروغین است.

انگل وار زندگی می کنند

این افراد گاهی خود را قربانی نشان می دهند و داستان های غم انگیزی در مورد خود می سازند تا بتوانند از موقعیت دیگران استفاده کنند.

بر رفتار خود تسلط ندارند

این افراد در رعایت قوانین، هنجارها و سیاست ها ناتوان اند و نمی توانند در طولانی مدت به رفتار یا تصمیمی پایبند بمانند.

رفتارهای جنسی بی قید و بند دارند

فرد سایکوپت در امور جنسی بی قید است. طرف جنسی خود را تصادفی انتخاب می کند و حتی در یک زمان می تواند با چند نفر رابطه داشته باشد. این افراد می توانند رفتارهای جنسی پر خطر داشته باشند و عمل جنسی برایشان عملی احساسی و عاشقانه نیست.

از کودکی رفتارهای پر خطر دارند

رفتارهای خارج از چهارچوب این افراد از کودکی آغاز می شود؛ تقلب کردن، فرار از مدرسه، مصرف مواد مخدر و … در کودکی این افراد دیده می شود.

سایکوپت

تکانشگر هستند

فرد سایکوپت کارهای خود را بدون برنامه ریزی و سنجیدن نتیجه انجام می دهد. این افراد می خواهند به سرعت کاری را انجام دهند تا احساس رضایت در آنها ایجاد کند و به پیامدهای آن فکر نمی کنند.

بی مسئولیت هستند

فرد سایکوپت درکی از مسئولیت پذیری ندارد. این افراد نه تنها نسبت به دیگران بلکه نسبت به خود نیز احساس مسئولیت ندارند. به طور مثال زمانی که دچار اشتباه می شوند این اشتباه را نمی پذیرند و دیگران را بابت مشکلات مقصر جلوه می دهند.

اغلب در ازدواج شکست می خورند

ازدواج این افراد بر اساس عشق نیست و عموما از روی منافع انجام می شود و نتیجه آن نیز می تواند به طلاق بینجامد.

مرتکب انواع قانون شکنی ها و جنایت ها می شوند

به طور کلی جنایتکاران در یک حوزه مشخص خلاف و جنایت می کنند. به طور مثال یک قاتل تنها قاتل است و نه دزد. اما فرد سایکوپت چند خلاف را همزمان می تواند انجام دهد. به طور مثال شخص می تواند تخلفات مالی، دزدی و قتل را در پرونده خود داشته باشد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • اختلال شخصیت مرزی در چه سنی شایع است؟
  • اختلال شخصیت پارانوئید چه مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد؟
  • برونگرا و درونگرا به چه معناست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]