گوشت گیاهی و نکاتی مهم درباره آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
امروزه بسیاری افراد ترجیح می دهند برای حفظ سلامت خود و مقاصد محیط زیستی از گوشت های گیاهی به جای گوشت حیوانی استفاده کنند. گوشت گیاهی خواص بسیاری دارد اما در این میان مخالفان استفاده از آن عقیده دارند این گوشت ها نمی توانند به اندازه گوشت های حیوانی مغذی باشند. در ادامه بیشتر از گوشت گیاهی و مزایا و مضرات آن خواهیم دانست.
ساختار گوشت گیاهی از چیست؟ گوشت گیاهی با استفاده از مواد مختلف گیاهی تولید می شود و انواع مختلفی دارد. مواد به کار رفته در گوشت گیاهی عبارتند از:
پروتئین نخود لوبیا و عدس سبزیجات گلوتن گندم ویتال یا سیتان نشاسته سیب زمینی آجیل و دانه ها سیا و ترفو انواع گوشت های گیاهی گوشت گیاهی در شکل های متنوعی همچون همبرگر، سوسیس، مرغ گیاهی و گوشت چرخ کرده در بازار موجود است. هر کدام از آنها می توانند ساختار جداگانه ای داشته باشند که در ادامه با انواع آنها آشنا می شویم.
گوشت گیاهی سیتان این نوع از گلوتن گندم ویتال تولید می شود. گوشت گیاهی سیتان حاوی پروتئین بالایی است و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت حیوانی باشد. در سیتان مقدار کمی آهن، کلسیم و پتاسی..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

امروزه بسیاری افراد ترجیح می دهند برای حفظ سلامت خود و مقاصد محیط زیستی از گوشت های گیاهی به جای گوشت حیوانی استفاده کنند. گوشت گیاهی خواص بسیاری دارد اما در این میان مخالفان استفاده از آن عقیده دارند این گوشت ها نمی توانند به اندازه گوشت های حیوانی مغذی باشند. در ادامه بیشتر از گوشت گیاهی و مزایا و مضرات آن خواهیم دانست.

ساختار گوشت گیاهی از چیست؟

گوشت گیاهی با استفاده از مواد مختلف گیاهی تولید می شود و انواع مختلفی دارد. مواد به کار رفته در گوشت گیاهی عبارتند از:

  • پروتئین نخود
  • لوبیا و عدس
  • سبزیجات
  • گلوتن گندم ویتال یا سیتان
  • نشاسته سیب زمینی
  • آجیل و دانه ها
  • سیا و ترفو

انواع گوشت های گیاهی

گوشت گیاهی در شکل های متنوعی همچون همبرگر، سوسیس، مرغ گیاهی و گوشت چرخ کرده در بازار موجود است. هر کدام از آنها می توانند ساختار جداگانه ای داشته باشند که در ادامه با انواع آنها آشنا می شویم.

گوشت گیاهی سیتان

این نوع از گلوتن گندم ویتال تولید می شود. گوشت گیاهی سیتان حاوی پروتئین بالایی است و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت حیوانی باشد. در سیتان مقدار کمی آهن، کلسیم و پتاسیم نیز موجود می باشد.

گوشت گیاهی بیاند میت (Beyond Meat)

بیاند میت در واقع برندی معروف است که محصولات گوشت گیاهی تولید می نماید. ماده اصلی محصولات این برند پروتئین نخود، روغن نارگیل، کره کاکائو، پروتئین برنج و مخمر خشک است. در بیاند میت از گلوتن و سویا استفاده نمی شود و محصولات با آب چغندر به طور طبیعی رنگ می شوند.

گوشت گیاهی

نان صحرایی یا جک فروت

جک فروت میوه ای استوایی است که پوستی ضخیم، سبز و ناهموار دارد و گوشتی نرم و رشته ای. از این میوه برای تولید گوشت گیاهی استفاده می شود. این گوشت در مقایسه با گوشت های دیگر کم کالری می باشد و پروتئین و چربی آن نیز بسیار کم است اما حاوی فیبر و برخی ریزمغذی ها مانند پتاسیم، کلسیم و آهن است.

همبرگرهای ایمپاسیبل (Impossible)

همبرگرهای ایمپاسیبل شباهت زیادی به همبرگرهای بیاند میت دارند. در تولید این همبرگر ها به جای پروتئین نخود از سیب زمینی و پروتئین سویا استفاده می شود و مکمل آهن (Heme) را برای طعم دادن به آنها به کار می برند. این آهن از برآمدگی های روی ریشه گیاه سویا بدست می آید و با استفاده از مخمرهایی تولید می گردد که دچارتغییر ژنتیک شده اند.

غذاهای حاوی سویا

سویا جزو حبوبات است و پایه اصلی گوشت های گیاهی. سویا می تواند به شکل های متفاوتی استفاده شود. برخی سویا را به شکل نارس به سرخ کردنی ها اضافه می کنند و یا به شکل های دیگری که در ادامه می آید از آن در پخت و پز استفاده می کنند:

توفو

نوعی کیک اسفنجی است و از دانه های سویا و آب تولید می شود. از توفو در غذاهای سرخ کردنی یا به صورت ورقه ورقه در ساندویچ استفاده می شود. برخی نیز آن را خرد می کنند و همراه سبزیجات مصرف می کنند.

تمپه

از تخمیر سویا تمپه بدست می آید. تمپه را به صورت مکعب مستطیل های بلند تولید می کنند. تمپه را نیز می توان برش زد و به غذاهای سرخ کردنی اضافه نمود یا آن را خرد کرده و به سوپ و ساندویچ اضافه کرد.

گوشت گیاهی حاوی سویا

در برخی از گوشت های گیاهی مانند همبرگرهای گیاهی از پروتئین سویا استفاده می شود.

گوشت گیاهی

گوشت گیاهی چه فوایدی دارد؟

گوشت های گیاهی فواید بسیاری دارند. این گوشت ها سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین هستند که برای بدن بسیار مفید می باشند. گوشت های گیاهی می توانند در کنترل وزن، دیابت و میکروبیوم های معده نیز بسیار مفید باشند. مصرف این گوشت ها از فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می کند.
از آنجا که گوشت های قرمز و فرآوری شده طبق گفته سازمان بهداشت جهانی می توانند خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرند مصرف گوشت های گیاهی بیشتر از پیش توصیه می شود.
انجمن قلب امریکا نیز مصرف گوشت های گیاهی را برای حفظ سلامت قلب توصیه می کند.

گوشت گیاهی چه مضراتی دارد؟

گوشت گیاهی از این نظر می تواند مضر باشد که حاوی افزودنی های خوراکی نظیر پرکننده ها و سدیم اضافی می باشد و گاهی نیز سرشار از چربی های اشباع است. همچنین برخی سازنده ها به گوشت گیاهی خود ویتامین B12 اضافه نمی کنند و این مسئله می تواند کیفیت آنها را تحت شعاع قرار دهد.
گوشت گیاهی در مقایسه با گوشت حیوانی روی و مواد معدنی کمتری دارد و در آن از روغن های تصفیه شده، قند مصنوعی یا شکرافزوده و نشاسته ذرت اصلاح شده نیز استفاده می شود که بسیاری از افراد تمایلی به مصرف این مواد ندارند.

توصیه مهم

اگر شما هم وسوسه شده اید گوشت گیاهی را در تغذیه خود قرار دهید در گام اول و پیش از خرید حتما جدول ارزش غذایی آن را بررسی کنید و سعی کنید محصولی را تهیه کنید که عاری از پرکننده ها، افزودنی ها و شکر باشد و کالری بالایی نیز نداشته باشد.
همچنین افراد دارای حساسیت به گلوتن از خرید گوشت های حاوی گلوتن مانند سیتان یا گلوتن گندم ویتال باید خودداری نمایند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • رژیم گیاهخواری و تاثیرش بر کم خونی
  • گیاهخواری خطر ابتلا به بیماری های مغزی را افزایش میدهد!
  • وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]