با خواص موز بیشتر آشنا شویم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یکی از میوه های بسیار خوشمزه و مقوی موز می باشد. موز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و به همین دلیل تاثیرات مثبتی بر روی سلامت بدن دارد. موز بومی جنوب شرقی آسیاست و امروزه در اکثر نقاط گرم دنیا قابل کاشت است. در مقاله امروز به سراغ این میوه و خواص بی شمار آن برای بدن می رویم.
ارزش غذایی موز موز حاوی مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. یک موز متوسط حدود ۱۱۸ گرم، حاوی مواد زیر است:
پتاسیم: ۹٪ ویتامین ب ۶: ۳۳٪ ویتامین ث: ۱۱٪ منیزیم: ۸٪ مس: ۱۰٪ منگنز: ۱۴٪ کربوهیدرات: ۲۴ گرم فیبر: ۳.۱ گرم پروتئین: ۱.۳ گرم چربی: ۰.۴ گرم موز حدود ۱۰۵ کالری دارد، پروتئین کمی دارد و بدون چربی است. حجم بیشتر کربوهیدرات در موز سبز و نارس، نشاسته و نشاسته مقاوم است. زمانی که موز می رسد نشاسته آن به قند (فروکتوز، گلوکز و ساکارز) تبدیل می شود.
خواص موز برای بدن همانطور که اشاره شد موز به دلیل ترکیبات خاص خود می تواند در سلامت قسمت های مختلف بدن بسیار مفید باشد. در ادامه با مهم ترین اثرات مثبت موز آشنا خواهیم شد.
مفید برای سلامت قلب موز سرشار از ماده معدنی پتاسیم است. قلب ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یکی از میوه های بسیار خوشمزه و مقوی موز می باشد. موز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و به همین دلیل تاثیرات مثبتی بر روی سلامت بدن دارد. موز بومی جنوب شرقی آسیاست و امروزه در اکثر نقاط گرم دنیا قابل کاشت است. در مقاله امروز به سراغ این میوه و خواص بی شمار آن برای بدن می رویم.

ارزش غذایی موز

موز حاوی مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. یک موز متوسط حدود ۱۱۸ گرم، حاوی مواد زیر است:

  • پتاسیم: ۹٪
  • ویتامین ب ۶: ۳۳٪
  • ویتامین ث: ۱۱٪
  • منیزیم: ۸٪
  • مس: ۱۰٪
  • منگنز: ۱۴٪
  • کربوهیدرات: ۲۴ گرم
  • فیبر: ۳.۱ گرم
  • پروتئین: ۱.۳ گرم
  • چربی: ۰.۴ گرم

موز حدود ۱۰۵ کالری دارد، پروتئین کمی دارد و بدون چربی است. حجم بیشتر کربوهیدرات در موز سبز و نارس، نشاسته و نشاسته مقاوم است. زمانی که موز می رسد نشاسته آن به قند (فروکتوز، گلوکز و ساکارز) تبدیل می شود.

خواص موز برای بدن

همانطور که اشاره شد موز به دلیل ترکیبات خاص خود می تواند در سلامت قسمت های مختلف بدن بسیار مفید باشد. در ادامه با مهم ترین اثرات مثبت موز آشنا خواهیم شد.

مفید برای سلامت قلب

موز سرشار از ماده معدنی پتاسیم است. قلب برای سلامت خود به پتاسیم نیاز دارد زیرا این ماده در کنترل فشار خون بسیار موثر است. یک موز متوسط حدود ۹% از نیاز بدن به پتاسیم را تامین می کند و بنابراین مصرف آن برای بدن بسیار مفید می باشد. منیزیم موجود در موز نیز در حفظ سلامت قلب بسیار موثر است و می تواند با خوردن موز تامین شود.

تنظیم کننده قند خون

در موز مقدار بالایی پکتین (فیبر محلول) وجود دارد. موز نارس حاوی نشاسته مقاوم نیز می باشد که کارکردی همانند فیبر محلول دارد. نشاسته پکتین و مقاوم می توانند باعث تعدیل قند خون پس از مصرف غذا شوند و به دلیل اینکه خاصیت دیر هضمی دارند بیشتر در معده باقی می مانند و باعث کاهش اشتها می شوند.

موز

کمک به سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در موز که در حدود ۳ گرم است می تواند برای دستگاه گوارش مفید باشد. موز حاوی دو نوع فیبر پکتین و نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم در موز نارس وجود دارد و پکتین نیز در موز نارس بیشتر یافت می شود. نشاسته مقاوم در روده بزرگ به غذای باکتری های مفید روده تبدیل می شود و به تغذیه آنها می پردازد.
آنتی اسید موجود در موز نیز باعث خنثی شدن اسید معده و درمان زخم معده می گردد. موز همچنین می تواند باعث افزایش ضخامت غشای مخاطی معده و پیشگیری از زخم معده گردد. خوردن موز رسیده هم باعث می شود موز به پوشش تحریک شده مری بچسبد و با ایجاد پوشش محافظتی به درمان و تسکین سوزش سر معده یاری رساند.

بهبود سلامت استخوان ها

پتاسیم، منیزیم و سیلیکون موجود در موز می توانند در افزایش سلامت استخوان ها مفید باشند. موز طبیعتی قلیایی دارد و باعث حفظ تعادل اسید در بدن می شود. این خصوصیت از آنجا مهم است که استخوان ها در زمانی که بدن اسیدی است برای خنثی کردن اسید سیگنال دریافت می کنند و برای تولید ترکیبات قلیایی شروع به تجزیه شدن می کنند. به همین دلیل مصرف موز به دلیل داشتن پتاسیم و دیگر مواد می تواند باعث سلامت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان گردد.

کمک به سلامت کلیه ها

پتاسیم موجود در موز برای سلامت کلیه ها نیز ضروری است. مطالعه انجام شده بر روی خانم ها طی ۱۳ سال نشان داد زنانی که ۲ تا ۳ بار در هفته موز می خورند تا ۳۳ درصد کمتر در خطر ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دارند. مطالعه دیگری نیز نشان داد کسانی که ۴ تا ۶ بار در هفته موز مصرف می کنند تا ۵۰ برابر کمتر شانس ابتلا به بیماری های کلیوی دارند.

موز

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

مس موجود در موز می تواند از سلول هایی که طی واکنش های شیمیایی آسیب دیده اند محافظت نماید. ویتامین سی موجود در موز می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و همچنین از این گلبول ها در برابر مواد شیمیایی تخریب کننده پاتوژن ها محافظت نماید. فولات موجود در موز برای سیتوکین ها (پروتئین هایی که پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کنند) لازم می باشند. لکتین موز نیز از وارد شدن ویروس های کشنده خصوصا ویروس هایی نظیر ایدز به سلول های سالم جلوگیری می نماید.

دیگر خواص موز

  • کمک به درمان کم خونی به دلیل داشتن اسید فولیک و ویتامین C
  • کمک به درمان تهوع صبحگاهی به دلیل داشتن پتاسیم و کربوهیدرات
  • کاهش دهنده تب با تامین پتاسیم و کمک به جایگزینی الکترولیت از دست رفته بدن
  • کاهش دهنده دردهای قاعدگی به دلیل داشتن پتاسیم
  • افزایش دهنده سطح انرژی بدن با داشتن کربوهیدرات های پیچیده، اسیدآمینه ها، قندهای طبیعی و مواد معدنی دیگر
  • کاهش دهنده استرس به دلیل داشتن پتاسیم که در کاهش سطح فشار خون موثر است و کربوهیدرات هایی که در تولید هورمون سروتونین و دوپامین نقش دارند و برای آرام شدن سیستم عصبی لازم هستند.
  • کمک به سلامت پوست با استفاده از ماسک های حاوی موز برای تامین رطوبت پوست، مبارزه با پیری پوست، لایه برداری و درمان جوش

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • گوجه سبز و خواص آن برای بدن
  • خواص هندوانه برای بدن ما
  • با خواص انبه آشنا هستید؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]