حساسیت دندانی چیست و چرا ایجاد می شود؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بسیاری از افراد پس از تماس دندانشان با ماده غذایی سرد و گرم دچار درد و ناراحتی در دندان می شوند. این مسئله بسیار رایج است و به آن حساسیت دندانی گفته می شود. حساسیت دندانی می تواند درد تیز و برنده ای ایجاد کند که موقتی است. این درد از پایانه های عصبی آغاز می شود و فرد را آزاد می دهد. در مقاله امروز به حساسیت دندانی، علل و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.
شما می توانید جهت خرید محصولات بهداشت دهان و دندان از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
حساسیت دندانی چیست؟ حساسیت دندانی را با نام حساسیت عاج دندان می شناسند و بسیار شایع است. اغلب افرادی که از این مشکل رنج می برند بین ۲۰ تا ۵۰ سال سن دارند. این مشکل زمانی ایجاد می شود که قسمت نرم داخلی دندان که به آن عاج دندان نیز می گویند به دلیل ساییده شدن لایه مینای دندان یا تحلیل رفتن لثه نمایان شود. عوامل متعددی می توانند باعث آسیب پذیر شدن عاج دندان شوند؛ پوسیدگی دندان، شکستگی، ترک خوردگی از آن جمله اند. در این وضعیت محرک های خارجی مانند گرما و سرما می توانند باعث تحریک اعصاب ساختار دندان شوند و دردی شدید و کو..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بسیاری از افراد پس از تماس دندانشان با ماده غذایی سرد و گرم دچار درد و ناراحتی در دندان می شوند. این مسئله بسیار رایج است و به آن حساسیت دندانی گفته می شود. حساسیت دندانی می تواند درد تیز و برنده ای ایجاد کند که موقتی است. این درد از پایانه های عصبی آغاز می شود و فرد را آزاد می دهد. در مقاله امروز به حساسیت دندانی، علل و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

دهان و دندانشما می توانید جهت خرید محصولات بهداشت دهان و دندان از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

حساسیت دندانی چیست؟

حساسیت دندانی را با نام حساسیت عاج دندان می شناسند و بسیار شایع است. اغلب افرادی که از این مشکل رنج می برند بین ۲۰ تا ۵۰ سال سن دارند. این مشکل زمانی ایجاد می شود که قسمت نرم داخلی دندان که به آن عاج دندان نیز می گویند به دلیل ساییده شدن لایه مینای دندان یا تحلیل رفتن لثه نمایان شود. عوامل متعددی می توانند باعث آسیب پذیر شدن عاج دندان شوند؛ پوسیدگی دندان، شکستگی، ترک خوردگی از آن جمله اند. در این وضعیت محرک های خارجی مانند گرما و سرما می توانند باعث تحریک اعصاب ساختار دندان شوند و دردی شدید و کوتاه مدت را ایجاد کنند.

علل حساسیت دندانی

همانطور که گفته شد چندین عامل می توانند باعث حساسیت دندانی شوند. در ادامه با مهم ترین آنها آشنا می شوید:

  • مسواک زدن اشتباه: نحوه مسواک زدن بسیار مهم است. اگر فرد با شدت مسواک بزند و یا از مسواک های سخت استفاده کند به مرور باعث ساییدگی مینای دندان و آسیب پذیری عاج و تحلیل رفتن لثه می شود.
  • تحلیل لثه: بسیاری افراد مبتلا به بیماری های لثه و پرودنتال با این مشکل مواجه می شوند. تحلیل لثه نیز می تواند باعث حساسیت دندانی شود.
  • شکستگی یا ترک خوردن دندان: زمانی که دندان ترک بخورد یا دچار شکستگی شود باکتری های ناشی از تجمع پلاک در آنها پر می شوند و باعث التهاب پالپ دندان و در موارد شدیدتر آبسه و عفونت و حساسیت دندانی می شوند.
  • دندان قروچه: بسیاری از افراد عادت دارند دندان ها را روی هم فشار دهند و این مسئله می تواند باعث سایش مینای دندان شود.
    استفاده بیش از حد از سفید کننده ها: بسیاری از محصولات سفید کننده دندان دارای مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه های دندان هستند و می توانند به مینای دندان ها آسیب وارد کنند.
  • مصرف خوراکی های اسیدی: بسیاری از خوراکی های اسیدی می توانند سایش مینای دندان را در پی داشته باشند.
  • عمل های دندانپزشکی: گاهی جرم گیری، روکش کردن، روت پلنینگ و بسیاری عمل های ترمیمی دیگر می توانند باعث حساسیت دندانی شوند. این حساسیت موقت است و پس از ۴ تا ۶ هفته از بین می رود.
  • پس از پر کردن دندان: گاهی پر کردن دندان می تواند باعث حساسیت دندانی شود که پس از چند هفته بهبود می یابد. اگر حساسیت دندانی ادامه داشت شاید نشان دهنده لزوم عصب کشی است و باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

حساسیت دندانی

رایج ترین محرک های حساسیت دندانی

مواد و شرایط زیر از رایج ترین محرک ها محسوب می شوند:

  • هوا
  • شیرینی
  • غذا و نوشیدنی های گرم و سرد
  • مواد غذایی اسیدی

حساسیت دندانی چگونه درمان می شود؟

برای درمان این عارضه راه های زیر پیشنهاد می شود:

درمان های اولیه

برای درمان حساسیت دندانی در ابتدا راه های زیر را انجام دهید:

  • استفاده از خمیردندان های مناسب دندان های حساس پیشنهاد می شود. این خمیردندان ها ماده تحریک کننده ندارند و ممکن است دارای مواد حساسیت زدا نیز باشند.
  • از دهانشویه مناسب دندان های حساس استفاده کنید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید و به شیوه اصولی مسواک بزنید.

سیلانت تراپی

اگر از بین رفتن محافظ ریشه باعث حساسیت دندانی شده باشد از این روش استفاده می شود. در این روش قسمتی را که دچار درد می شود با سیلانت مخصوص می پوشانند و به این صورت حساسیت دندانی کاهش پیدا می کند.

عصب کشی

اگر حساسیت دندانی بسیار شدید باشد ممکن است به عصب کشی نیاز باشد. در این درمان درون بخش پالپ یا بخش درونی دندان پاکسازی می شوند.

حساسیت دندانی

ژل فلوراید

گاهی دندانپزشک از ژل فلوراید و یا دیگر مواد حساسیت زدا برای درمان استفاده می کند.

پیوند لثه

اگر بخش زیادی از لثه تخریب شده و ریشه دندان نمایان باشد از این روش برای درمان حساسیت دندانی استفاده می شود. در پیوند لثه بخش کوچکی از بافت نرم قسمت دیگری از دندان برداشته و به ناحیه مورد نظر پیوند داده می شود. این روش بخش بیرون زده دندان را می پوشاند و باعث کاهش حساسیت دندانی می شود.

نایت گارد

افرادی که دندان قروچه باعث حساسیت دندانی آنها شده ممکن است نیاز به استفاده از نایت گارد داشته باشند. نایت گارد نوعی پلاک مخصوص است که با توجه به دندان های شما قالب گرفته می شود و در لابراتوار ساخته می شود. استفاده از نایب گارد باعث می شود کمتر به دندان ها فشار وارد کنید و به این صورت حساسیت دندانی کاهش پیدا می کند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • دلایل زرد شدن رنگ دندان؛ از تغذیه تا ژنتیک
  • عوارض پر کردن دندان و مشکلات ناشی از آن
  • لمینت دندان راهی ساده تا لبخندی زیبا و درخشان

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]