دلایل بدرفتاری کودک چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
به عنوان والدین یک کودک شاید برایتان پیش آمده باشد که بارها با بدرفتاری کودک خود مواجه شده باشید. بسیاری مواقع با وجود تربیت صحیح دلیل بدرفتاری کودکان را نمی دانیم و از بدرفتاری آنها خجالت زده می شویم.
دلایل بدرفتاری کودک در مقاله امروز به دلایلی که باعث می شوند شاهد بدرفتاری کودک باشیم اشاره خواهیم داشت که با دانستن آنها می توانید این مشکل را در کودک خود ریشه یابی کنید و به درمان آن دست زنید.
احساس نیاز به توجه بسیاری مواقع کودک دست به بدرفتاری می زند تا توجه دیگران را جلب کنند. این اتفاق زمانی بیشتر رخ می دهد که والدین مشغول کاری هستند و به کودک توجه نمی کنند. در این حال کودک با داد و فریاد، بدخلقی یا زدن خواهر یا برادر خود احساس نیاز به توجه را اعلام می کند. درست است که این کار کودک ممکن است با تنبیه او همراه شود اما باز هم برای کودک مطلوب است و باعث می شود دست به این کار زند.
سنجش محدودیت ها گاهی قانون شکنی کودکان به این دلیل است که محدودیت ها را بررسی کنند. زمانی که والدین برای کودک خود محدودیت می گذارند و قوانینی را وضع می کنند کودک تصمیم می گیرد با ت..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

به عنوان والدین یک کودک شاید برایتان پیش آمده باشد که بارها با بدرفتاری کودک خود مواجه شده باشید. بسیاری مواقع با وجود تربیت صحیح دلیل بدرفتاری کودکان را نمی دانیم و از بدرفتاری آنها خجالت زده می شویم.

دلایل بدرفتاری کودک

در مقاله امروز به دلایلی که باعث می شوند شاهد بدرفتاری کودک باشیم اشاره خواهیم داشت که با دانستن آنها می توانید این مشکل را در کودک خود ریشه یابی کنید و به درمان آن دست زنید.

احساس نیاز به توجه

بسیاری مواقع کودک دست به بدرفتاری می زند تا توجه دیگران را جلب کنند. این اتفاق زمانی بیشتر رخ می دهد که والدین مشغول کاری هستند و به کودک توجه نمی کنند. در این حال کودک با داد و فریاد، بدخلقی یا زدن خواهر یا برادر خود احساس نیاز به توجه را اعلام می کند. درست است که این کار کودک ممکن است با تنبیه او همراه شود اما باز هم برای کودک مطلوب است و باعث می شود دست به این کار زند.

سنجش محدودیت ها

گاهی قانون شکنی کودکان به این دلیل است که محدودیت ها را بررسی کنند. زمانی که والدین برای کودک خود محدودیت می گذارند و قوانینی را وضع می کنند کودک تصمیم می گیرد با تخطی از آنها جدی بودن قوانین را بسنجد. بهترین کار این است برای قانون شکنی کودک پیامدهای مشخصی را وضع کنید و پس از هر بار قانون شکنی آن پیامدها را عملی کنید تا کودک رفته رفته جدی بودن قوانین را دریابد.

بدرفتاری کودک

تجربه مستقل شدن

این مسئله هم در کودکان و هم نوجوانان دیده می شود. کودکان زمانی که به مدرسه می روند و طعم استقلال را می چشند ممکن است بخواهند این ویژگی را به والدین خود نشان دهند. به همین منظور آنها ممکن است با دیگران برای نشان دادن استقلال خود وارد بحث شوند و یا بی احترامی کنند. برای نشان دادن درک خود از استقلال کودک می توانید در هنگام خرید برخی چیزها مانند برخی خوراکی ها به او حق انتخاب دهید تا او نخواهد مستقل بودن خود را از راه دیگری به شما ثابت کند.

اعلام کردن نیاز خود

کودکان در سنین کم در ابراز بسیاری نیازها و مشکلات خود ناتوانند. نیازهایی همچون خستگی، گرسنگی و یا بیماری باعث می شود کودک رفتاری نامناسب از خود نشان دهد. بنابراین والدین می توانند با بررسی علائم کودک و دقت به این نیازها خیلی راحت بدرفتاری کودک را کنترل کنند.

تقلید رفتار دیگران

کودک از رفتار دیگران تاثیر می پذیرد. اگر کودک الگوی نامناسبی داشته باشد می تواند بدرفتاری را از او فرا بگیرد. این الگو می تواند یک همکلاسی، شخصیت تلویزیونی و یا فردی در خانواده خود کودک باشد. به همین دلیل توصیه می شود کودک را از برنامه های تلویزیونی و یا بازی های رایانه ای که محتوایی خشونت آمیز دارند و یا بدرفتاری در آنها دیده می شود دور نگه دارید.

عدم داشتن مهارت برای انجام کارها

گاهی فقدان مهارت می تواند باعث بدرفتاری کودک شود. به طور مثال کودکی که نمی تواند و یاد نگرفته تا اسباب بازی های خود را درون جعبه مخصوص خود قرار دهد نمی تواند اتاق خود را تمیز کند. همچنین کودکی که مهارت های اجتماعی را فرا نگرفته نمی تواند با صحبت از دوست خود یک اسباب بازی را بگیرد و ناچار می شود او را بزند. به همین منظور باید بررسی کنید بدرفتاری کودک شما به دلیل فقدان کدام مهارت است و با یاد دادن آن مهارت به کودک رفته رفته بدرفتاری او را کنترل کنید.

بدرفتاری کودک

ناتوانی در کنترل هیجانات

بسیاری مواقع کودک شما نمی تواند هیجانات و احساسات خود را کنترل کند و دست به بدرفتاری می زند. به طور مثال کودک خسته است یا استرس دارد و رفتار ناشایستی از خود نشان می دهد. به همین دلیل باید به کودک آموزش دهید احساسات خود را درک کند و رفتار صحیح را در مقابله با آن احساس نشان دهد.

بدرفتاری را موثر در جلب توجه می داند

زمانیکه کودک با بدرفتاری خود توجه والدین را جلب می کند و آنها را تسلیم خواسته خود می بیند از بدرفتاری بیشتر برای تامین خواسته خود استفاده می کند. به همین دلیل توصیه می شود زمانی که کودک با بدرفتاری خواسته ای داشت نه نیاز او را فراهم کنید و نه با دعوا و بحث او را وادار به عقب نشینی کنید. روان شناسان توصیه می کنند احساسی خنثی داشته باشد و با چند حرف مختصر جواب منفی به خواسته او بدهید. این روش رفته رفته کودک را از بدرفتاری برای رسیدن به خواسته دور می کند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آلرژی غذایی کودکان را بیشتر بشناسید
  • تبخال تناسلی در کودکان
  • والدین سمی به چه افرادی گفته می شود؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]