نقش چغندر و نیترکساید در بدن چیست؟

ورزشکاران به دنبال جایگزین های غنی تر و سالم تر برای بهبود تمرینات و سلامت کلی خود هستند. چغندر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قدرتمند به همراه نیترات است. تحقیقات نشان داده است که چغندر یکی از امیدوارکننده‌ ترین تقویت‌کننده‌های اکسید نیتریک است و مزایای مثبتی در عملکرد ورزشی دارا می باشد.
با توجه به سلامت ورزشکاران و انتخاب محصولات غذایی کامل با مشتقات طبیعی، چغندر می تواند یک مکمل عالی برای تغذیه و مکمل قبل از تمرین شما باشد.
چغندر چیست؟ چغندر یک گیاه کم کالری مملو از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، ویتامین C، ویتامین B2، پتاسیم، منگنز، فولات، پتاسیم، بتائین و نیترات است. تحقیقات نشان می‌دهد که چغندر فواید زیادی برای سلامتی دارد و شواهد اخیر نشان می‌دهد که محتوای نیترات ممکن است با افزایش سطوح اکسید نیتریک NOعملکرد ورزشی را بهبود بخشد.
علاوه بر مزایای عملکرد، این گیاه یک ابر غذای قدرتمند است و به دلیل نیترات، بتائین و منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین C، کاروتنوئیدها، اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها، فواید سلامتی متعددی را ارائه می دهد.
تحقی..

ورزشکاران به دنبال جایگزین های غنی تر و سالم تر برای بهبود تمرینات و سلامت کلی خود هستند. چغندر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قدرتمند به همراه نیترات است. تحقیقات نشان داده است که چغندر یکی از امیدوارکننده‌ ترین تقویت‌کننده‌های اکسید نیتریک است و مزایای مثبتی در عملکرد ورزشی دارا می باشد.

با توجه به سلامت ورزشکاران و انتخاب محصولات غذایی کامل با مشتقات طبیعی، چغندر می تواند یک مکمل عالی برای تغذیه و مکمل قبل از تمرین شما باشد.

چغندر چیست؟

چغندر یک گیاه کم کالری مملو از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، ویتامین C، ویتامین B2، پتاسیم، منگنز، فولات، پتاسیم، بتائین و نیترات است. تحقیقات نشان می‌دهد که چغندر فواید زیادی برای سلامتی دارد و شواهد اخیر نشان می‌دهد که محتوای نیترات ممکن است با افزایش سطوح اکسید نیتریک NOعملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

علاوه بر مزایای عملکرد، این گیاه یک ابر غذای قدرتمند است و به دلیل نیترات، بتائین و منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین C، کاروتنوئیدها، اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها، فواید سلامتی متعددی را ارائه می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که بتالین یک ماده مغذی گیاهی قدرتمند است و ممکن است التهاب را در بدن کاهش دهد، که با بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است. محتوای نیترات همچنین با کاهش فشار خون و فشار خون بالا، با شل کردن و گشاد کردن عروق خونی و در نتیجه افزایش جذب اکسیژن و مواد مغذی مرتبط است.

چغندر

چغندر چگونه عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد؟

این گیاه باعث افزایش تولید اکسید نیتریک می شود. تحقیقات نشان می دهد که چغندر ممکن است از طریق چند مکانیسم مختلف، نتایج عملکرد عضلات را بهبود بخشد. اولین مورد، محتوای نیترات غنی این گیاه و توانایی افزایش تولید اکسید نیتریک است.

اکسید نیتریک NOرگ های خونی را گشاد می کند و جریان خون و گردش خون را بدون افزایش فشار خون افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است که با اکسیژن و جریان خون بیشتر که در طول تمرین به بافت عضلانی شما می رسد، نتایج عملکرد عضلات مستقیماً افزایش می یابد که در عملکرد بهتر عضلات برای نقل و انتقال مواد غذایی نقش بسیار مهمی دارد.

نیترات ها با اکسیژن رسانی حد اکثری به ماهیچه ها به بهبود عملکرد ورزشی، استقامتی و کارایی عضلانی کمک خواهد کرد. بنابراین، با انتقال بیشتر اکسیژن، جریان خون و مواد مغذی به ماهیچه‌های اسکلتی، قدرت، ظرفیت استقامت و ریکاوری تمرین بهبود می‌یابد.

تحقیقات نشان داده است که اکسید نیتریک برای سلامت کلی، به ویژه سلامت قلب و عروق ضروری است، زیرا از انتقال خون، اکسیژن و مواد مغذی به بدن و بافت عضلانی به طور موثری پشتیبانی می کند.

نیترات‌های موجود در آب چغندر انقباض ماهیچه‌ای را افزایش می‌دهند، که می‌تواند منجر به افزایش قدرت و توان خروجی شود. نوشیدن آب چغندر قبل از تمرین می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد و به شما کمک می کند در باشگاه عملکرد بهتری داشته باشید و در طول تمرین استقامت بیشتری به شما خواهد داد.

مزایای سلامتی و عملکرد چغندر چیست؟

می تواند استقامت را بهبود بخشد

مطالعات اخیر نشان می دهد که این گیاه می تواند استقامت قلبی عروقی را در ورزشکاران با افزایش بهبود عملکرد عضلات، به تعویق انداختن خستگی، بالا بردن آستانه بی هوازی و حداکثر جذب اکسیژن یا VO2 max را بهبود بخشد. این مطالعات روی طیف گسترده ای از پروتکل های تمرینی از جمله شنا، دوی سرعت، دوچرخه سواری و تمرینات تناوبی با شدت بالا انجام شده است.

در بهبود افزایش تمرکز نقش دارد

خستگی ذهنی می تواند بر عملکرد ورزشی، به ویژه بر عملکرد شناختی و فیزیکی تأثیر منفی بگذارد. درگیری بین ذهن و عضله عامل مهمی در عملکرد و پشتکار یک ورزشکار در حین تمرین است.

در یک آزمایش اثرات مکمل نیترات چغندر را بر عملکرد ورزشی و عملکرد شناختی با استفاده از یک تست سرعت همه جانبه بررسی کرد. نتایج افزایش ظرفیت کل کار و زمان واکنش شناختی را نشان می‌دهد، نتیجه از این قرار شد که چغندر عملکرد مکرر سرعت دویدن را افزایش می‌دهد و باعث کاهش عملکرد شناختی ( به ‌ویژه زمان واکنش) را که ممکن است در طول ورزش متناوب طولانی‌مدت رخ دهد کاهش دهد.

زمان خستگی را به تعویق می اندازد

ورزشکاران برای بهبود عملکرد عضلات خود در طول ورزش طولانی مدت به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. داشتن قلب و عروقی قوی و سالم برای سیستم گردش خون و تنفس برای تامین اکسیژن به عضلات شما در حین تمرین ضروری است. نشان داده شده است که نیترات ها مصرف اکسیژن را بهبود می بخشند، بنابراین زمان خستگی را به تعویق می اندازد و استقامت عضلانی را افزایش می دهد.

طی تحقیقاتی که اثرات مکمل‌ چغندر را بر روی چهارده شناگر نیمه حرفه ای آزمایش کرد.شرکت کنندگان در این آزمون به طور قابل توجهی آستانه بی هوازی خود را با مکمل چغندر در مقایسه با دارونما افزایش دادند. و به میزان قابل توجهی انرژی و استقامت آنها بالا رفت. در نتیجه شناگران را قادر ساخت تا با بهبود مصرف اکسیژن یا VO2 max زمان خستگی خود را به تعویق بی اندازند.

همچنین در آزمایشی دیگر برای یافتن اثرات مکمل آب چغندر براستقامت قلبی و عروقی در ورزشکاران انجام شد. نتایج ترکیبی نشان داد که مکمل آب چغندر می تواند استقامت قلبی و عروقی را در ورزشکاران با افزایش کارایی ماهیچه ها بهبود بخشد، که این بهبودعملکرد را در فواصل مختلف انجام داد، زمان خستگی را افزایش می دهد وعملکرد قلبی و عروقی را در شدت آستانه بی هوازی و حداکثر جذب اکسیژن یا VO2 بهبود بخشد.

ورزشکاران به دنبال راه هایی برای گنجاندن جایگزین های غنی از مواد مغذی و ارگانیک برای بهبود سلامت و عملکرد ورزشی هستند. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که چغندر می تواند با ترویج آزادسازی طبیعی اکسید نیتریک NO، از طریق محتوای غنی نیترات NO-3، مزایای عملکرد ورزشی شما را ارتقاء می دهد. نیتریک اکسید بیشتر، به معنای نتایج عملکرد بهتر در قدرت، استقامت و ریکاوری است.

اگر به دنبال راه‌های طبیعی‌تری برای افزایش عملکرد بدن خود هستید، افزودن مقداری چغندر به رژیم غذایی روزانه ‌تان، راهی عالی برای دریافت نیترات‌ که به ارتقاء ظرفیت استقامتی عضلات شما کمک بسیاری خواهد کرد.

چه مقدار آب چغندر باید بخوریم؟

اگر به دنبال افزایش عملکرد خود در حین ورزش هستید، سعی کنید ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع تمرین، یک لیوان آب چغندر بنوشید. این به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید و برای یک تمرین سنگین خود را آماده کنید به دلیل اینکه این ماده طبیعی و ارگانیک هست و بدون هیچ گونه محرکی می باشد شما می توانید در هر زمان از روز یا عصر به راحتی از آب چغندر استفاده کنید. البته که در اکثر مکمل های قبل از تمرین پمپ های ورزشی pre workout از این ماده بابت انرژی و استقامت استفاده شده است.

در یک تحقیقات علمی نشان داد که ورزشکارانی که قبل از دویدن آب چغندر استفاده کردند، می‌توانستند سریع‌تر از ورزشکارانی که دارو نما مصرف کرده بودند بدوند. محققان دریافتند که نوشیدن آب چغندر به افزایش جریان خون در ماهیچه ها کمک می کند که منجر به اکسیژن رسانی بیشتر و خستگی کمتر در حین ورزش می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً ۸۰ درصد نیترات‌های رژیم غذایی از سبزیجاتی با رنگ دانه های قرمز مانند چغندر می‌آیند چغندر و آب چغندر منبع غنی بتالین هستند. بتالین ها فیتونوترینت هایی هستند که نشان داده شده است به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند. آنها با کاهش فعالیت آنزیم های خاصی که می توانند باعث التهاب شوند عمل می کنند.

سخن پایانی

چغندر را می توان با پختن به صورت آبپز یا بخارپز و یا نوشیدن آب آن یا حتی از طریق مکمل های پودری مصرف کرد. مانند سایر غذاها و مکمل های قبل از تمرین، لذت بردن از یک لیوان آب چغندر قبل از تمرین بعدی ممکن است تنها تقویت کننده مورد نیاز شما باشد.

نیترات موجود در چغندر و سایر سبزیجات دیگر می تواند به اکسید نیتریک NO متابولیزه شود که عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد و سلامت قلب و عروق را بهبود خواهد داد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای گیاهی غنی از نیترات و به ویژه چغندر فواید سلامتی قابل توجهی را ارائه می دهند.

اگر می خواهید از مزایای سلامتی آب چغندر بهره مند شوید، باید حداقل دو فنجان آب چغندر خام در روز یا یک عصاره پودر چغندر مصرف کنید البته قبل از مصرف حتما باید با یک پزشک شرایط سلامتی خود را چک کنید.

نویسنده و گردآورنده: سید علی عباسیان- کارشناس تربیت بدنی