هر آنچه باید از پاروسمی یا بویایی پریشی بدانیم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
پاروسمی یا بویایی پریشی اختلالی در حس بویایی می باشد. زمانی که فرد به پاروسمی مبتلا شود توانایی خود را برای تشخیص بوهای اطراف از دست می دهد، یا بوها را با شدت کمتر احساس می کند و یا بوی تند و نامطلوبی از بوها دریافت می کند.
شدت اختلال پاروسمی می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی مواقع این اختلال آنچنان شدید است که بوهای قوی و ناخوشایند می توانند باعث ایجاد حس بیماری یا تهوع در فرد شوند.
شما می توانید جهت خرید اسپری خشکی بینی و تنفس از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
علائم اختلال پاروسمی اختلال پاروسمی به طور معمول پس از بهبودی بیماری های عفونی رخ می دهد. علائم زیر می توانند در هنگام پاروسمی در فرد دیده شوند:
احساس بوی تعفن یکی از بارزترین نشانه های این اختلال است که بیشتر در مورد غذاها احساس می شود. صدمه دیدن اعصاب بویایی می تواند باعث شود فرد بوها را تشخیص ندهد یا متوجه آنها نشود. بوهایی که در گذشته برای فرد دلپذیر بودند می توانند غیر قابل تحمل شوند. فرد ممکن است با خوردن غذاهایی که به نظرش بوی نامطبوعی دارند دچار استفراغ یا تهوع شود. چه د..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

پاروسمی یا بویایی پریشی اختلالی در حس بویایی می باشد. زمانی که فرد به پاروسمی مبتلا شود توانایی خود را برای تشخیص بوهای اطراف از دست می دهد، یا بوها را با شدت کمتر احساس می کند و یا بوی تند و نامطلوبی از بوها دریافت می کند.
شدت اختلال پاروسمی می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی مواقع این اختلال آنچنان شدید است که بوهای قوی و ناخوشایند می توانند باعث ایجاد حس بیماری یا تهوع در فرد شوند.

اسپری خشکی بینی و تنفسشما می توانید جهت خرید اسپری خشکی بینی و تنفس از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

علائم اختلال پاروسمی

اختلال پاروسمی به طور معمول پس از بهبودی بیماری های عفونی رخ می دهد. علائم زیر می توانند در هنگام پاروسمی در فرد دیده شوند:

  • احساس بوی تعفن یکی از بارزترین نشانه های این اختلال است که بیشتر در مورد غذاها احساس می شود.
  • صدمه دیدن اعصاب بویایی می تواند باعث شود فرد بوها را تشخیص ندهد یا متوجه آنها نشود.
  • بوهایی که در گذشته برای فرد دلپذیر بودند می توانند غیر قابل تحمل شوند.
  • فرد ممکن است با خوردن غذاهایی که به نظرش بوی نامطبوعی دارند دچار استفراغ یا تهوع شود.

چه دلایلی می توانند در بروز پاروسمی نقش داشته باشند؟

در طول بینی هر فرد اعصابی قرار دارند که به مغز دستور می دهند اطلاعات شیمیایی یک بو را تفسیر کند. زمانی که این اعصاب بر اثر بیماری های ویروسی یا عارضه های دیگر آسیب ببینند این نورون ها بویی را که به مغز می رسد تغییر می دهند. این پیام بویایی به پایانه های اعصاب بویایی که در زیر مغز قرار دارند می رسند و آنها به مغز سیگنالی در مورد بو می فرستند. زمانی که این پایانه های عصبی دچار مشکل شوند شخص به پاروسمی یا بویایی پریشی مبتلا می شود. آسیب به این اعصاب و پایانه ها می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه با مهم ترین آنها آشنا می شویم:

ابتلا به عفونت های ویروسی یا باکتریایی

بسیاری مواقع سرماخوردگی یا عفونت ویروسی می تواند باعث آسیب به اعصاب بویایی شود. عفونت سیستم فوقانی نیز می تواند باعث صدمه دیدن این اعصاب شود. این مشکل بیشتر در سالمندان دیده می شود. بیش از ۴۰ درصد افرادی که به این اختلال دچار شده اند به عفونت های تنفسی مبتلا بوده اند.

ابتلا به بیماری های عصبی

گاهی از دست دادن بویایی ناشی از ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون است. بیماری های عصبی دیگری همچون هانتینگتون، زوال عقلی با اجسام لویی نیز در اختلال بویایی موثر هستند.

پاروسمی

آسیب مغزی

علائم پاروسمی پس از آسیب های مغزی یا ضربه به سر بسیار شایع است. آسیب مغزی باعث صدمه دیدن و از دست رفتن اعصاب بویایی صفحه مشبک جمجمه می شود این مسئله به کاهش حس بویایی می انجامد. تشنج نیز می تواند باعث آسیب مغزی گردد.

سیگار کشیدن، سموم و مواد شیمیایی

از آنجا که سیگار حاوی سموم و مواد شیمیایی است می تواند در گذر زمان باعث پاروسمی گردد. از طرف دیگر در معرض مواد شیمیایی سمی و آلودگی های شدید بودن نیز می تواند باعث بروز این اختلال شود.

وجود برخی تومورها

تومورها به ندرت باعث پاروسمی می شوند اما برخی تومورها که روی اعصاب بویایی در لوب فرونتال مغز و حفره های سینوس به وجود می آیند می توانند بر روی بویایی اثر بگذارند. به طور مثال افراد مبتلا به تومور در بیشتر مواقع دچار فانتوسمی می شوند، به این معنی که فرد بویی را تشخیص می دهد که وجود خارجی ندارد.

ابتلا به کووید ۱۹

برخی افراد پس از ابتلا به کووید ۱۹ دچار پاروسمی می شوند. این ویروس می تواند تغییراتی در سیستم بویایی ایجاد کند و باعث شود بویایی پریشی رخ دهد.

پاروسمی

پاروسمی چگونه درمان می شود؟

برای تشخیص این مشکل باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. پزشک می تواند بر اساس اینکه مشکل پاروسمی ناشی از عوامل محیطی است یا بر اثر یک بیماری ایجاد شده روند درمانی خاصی را پیشنهاد دهد.

  • اگر بویایی پریشی بر اثر عوامل محیطی، داروها، درمان سرطان و سیگار کشیدن باشد پس از برطرف شدن این مسائل بویایی پریشی از بین می رود.
  • اگر پاروسمی بر اثر گرفتگی بینی، پولیپ یا تومور باشد ممکن است لازم باشد جراحی انجام شود.
  • تمرین های اعصاب بویایی نیز می تواند برای درمان مفید باشد. در این تمرین ۴ نوع بوی مختلف برای ۱۵ ثانیه بوییده می شوند.
  • این کار ۲ بار در روز و چند ماه باید انجام شود تا بهبودی حاصل شود.

پاروسمی به صورت معمول عارضه دائمی نیست و اعصاب پس از مدتی به ترمیم خود می پردازند. طول دوره بهبودی به علت ایجاد اختلال و شیوه درمان بستگی دارد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • برای برگشت حس بویایی بعد از کرونا چی خوبه؟
  • چگونه خشکی بینی را برطرف کنیم؟
  • اسپری بینی چیست و چه کاربردی دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]