گیمنما و اثرات آن بر سلامتی

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
گیمنما گیاهی بالارونده و بومی آفریقا ،هند و استرالیا می باشد. سالیان سال از این گیاه در طب سنتی آیورودا و برای درمان بیماری های مختلفی همچون قند خون، مالاریا، دیابت و درمان گزش مار استفاده می شود. امروزه این گیاه در اکثر نقاط جهان کشت می شود و اسامی متعددی دارد. این گیاه در هند به نام gurmar نیز معروف است و معنی آن از بین برنده قند خون می باشد. گیمنما از جذب قند خون جلوگیری می نماید و به همین دلیل باعث کاهش قند خون می شود.
نقش گیمنما در کاهش قند خون یکی از مهم ترین ویژگی های این گیاه اثرات ضد دیابتی آن است. به دلیل اینکه خواص ضد دیابتی گیمنما ثابت شده است به عنوان مکمل در کنار داروهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این گیاه کمک می کند تا قند خون نرمال بعد از وعده های غذایی حفظ شود. گیمنما همچنین تمایل فرد را به قند کاهش می دهد. ترکیب موثر در این گیاه، بخش گلوکورونیک اسیدی متصل به مولکول گیمنمیک اسید است، که باعث کاهش حساسیت به قند و سرکوب کردن طعم شیرین می شود. این گیاه مانع از جذب قند در روده نیز می گردد و در نتیجه به کاهش قند خون فرد کمک می کند.

بهب..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

گیمنما گیاهی بالارونده و بومی آفریقا ،هند و استرالیا می باشد. سالیان سال از این گیاه در طب سنتی آیورودا و برای درمان بیماری های مختلفی همچون قند خون، مالاریا، دیابت و درمان گزش مار استفاده می شود. امروزه این گیاه در اکثر نقاط جهان کشت می شود و اسامی متعددی دارد. این گیاه در هند به نام gurmar نیز معروف است و معنی آن از بین برنده قند خون می باشد. گیمنما از جذب قند خون جلوگیری می نماید و به همین دلیل باعث کاهش قند خون می شود.

نقش گیمنما در کاهش قند خون

یکی از مهم ترین ویژگی های این گیاه اثرات ضد دیابتی آن است. به دلیل اینکه خواص ضد دیابتی گیمنما ثابت شده است به عنوان مکمل در کنار داروهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این گیاه کمک می کند تا قند خون نرمال بعد از وعده های غذایی حفظ شود. گیمنما همچنین تمایل فرد را به قند کاهش می دهد. ترکیب موثر در این گیاه، بخش گلوکورونیک اسیدی متصل به مولکول گیمنمیک اسید است، که باعث کاهش حساسیت به قند و سرکوب کردن طعم شیرین می شود. این گیاه مانع از جذب قند در روده نیز می گردد و در نتیجه به کاهش قند خون فرد کمک می کند.

گیمنما

بهبود دهنده سطح کلسترول خون

گیاه گیمنما نقش موثری در کاهش تری گلیسیرید خون و کلسترول بد LDL دارد. مشاهدات نشان داده اند همانطور که مصرف این گیاه در کاهش قند موثر است در کاهش جذب چربی نیز نقش بسزایی دارد. پژوهش ها نشان داده اند مصرف یک فرآورده چند جزیی حاوی گیمنما به کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی به میزان ۵ تا ۶ درصد در افراد شرکت کننده انجامیده است. این کاهش وزن نقش موثری در کاهش اندازه سلول های چربی و تجمع چربی در کبد دارد و نقش مهم این گیاه در سطح کلسترول خون را نشان می دهد. مطالعه ای که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد موش هایی که وعده هایی غذایی چرب داشتند با مصرف این گیاه تجمع چربی در کبدشان کاهش داشته و سطح تری گلیسیرید کمتری در بدن خود داشته اند.

کاهش وزن

نقش این گیاه در مهار جذب قند و کاهش ولع به قند باعث می گردد تا نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد. مصرف این گیاه از تجمع تری گلیسیرید در کبد و عضلات جلوگیری می نماید و تجمع چربی در بدن را کاهش می دهد.

افزایش دهنده تولید انسولین در بدن

سطح مناسب و بیشتر انسولین باعث می شود قند با سرعت بالاتری از خون پاک شود. مصرف این گیاه باعث می شود تولید انسولین در لوزالمعده تحریک گردد و باعث بازسازی سلول های جزایر پانکراس (تولید کننده انسولین) می گردد و به این ترتیب انسولین را در بدن افزایش می دهد.

ضد التهاب طبیعی

افرادی که قند و مواد شیرین بسیاری مصرف می کنند خطر ابتلا به التهاب را در خود بالا می برند. از آنجا که گیمنما میل به شیرینی را در فرد کاهش می دهد می تواند در کاهش التهاب بدن موثر باشد. ترکیبات ضد التهابی همچون تانن و ساپونین در این گیاه وجود دارد که در درمان بیماری هایی مانند آرتریت مفید می باشند. این گیاه آزادسازی واسطه های التهابی را کاهش می دهد و به کاهش تخریب استخوان و بهبود علائم آرتریت یاری می رساند.

گیمنما

بهبود سیستم ایمنی بدن

ترکیب گیمنمیک اسید موجود در این گیاه نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. این گیاه در افزایش و کاهش پاسخ های سیستم ایمنی بدن موثر است و مانند یک تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن عمل می کند.

چگونه باید از این گیاه استفاده کرد؟

بهترین کار این است که در مورد میزان مصرف گیمنما با پزشک مشورت شود. این گیاه به صورت سنتی به شکل چای و دمنوش استفاده می شده است. امروزه عصاره و مکمل های آن نیز در بازار موجودند. به صورت کلی عصاره این گیاه را ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز، پودر را ۲ تا ۴ گرم و مکمل به شکل کپسول را ۱۰۰ میلی گرم و ۳ تا ۴ بار در روز می توان مصرف کرد.

عوارض این گیاه چیست؟

عارضه خاصی از مصرف این گیاه گزارش نشده است اما ممکن است در صورت استفاده از دوز نامناسب، افت قند خون، ضعف و تعریق بیش از حد ایجاد گردد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • گیاه بومادران، گیاهی با اثرات شگفت آور بر سلامتی!
  • گیاه ختمی برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟
  • انواع گیاهان دارویی قاعده آور، گیاهانی با اثرات فوق العاده بر سلامت زنان!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]