تهدید سلامتی مادر از بدو تولد نوزاد، یک ناعدالتی تاریخی!

زمان مطالعه: ۴ دقیقهسلامتی مادر از بدو فرزندش به خطر می افتد. مادر از همان ابتدا با نادیده گرفتن خودش و اولویت قرار دادن فرزندش، نه تنها از سلامت جسمی بلکه از سلامت روحی خود نیز می گذرد. این در حالی است که سلامت روحی در گرو سلامت جسمی است. جالب است بدانیم که این یک اتفاق طبیعی و غریزی نیست. بلکه به خاطر نقشی است که تاریخ به مادران داده است. در همه این سال ها او را مهمترین محافظ و مراقب کودک می دانند. این بار یه سراغ علت تهدید سلامت زنان پس از مادر شدن می‌رویم:
خوردن مانده غذای فرزندان: یکی از دلایل افزایش وزن در مادران خوردن باقی مانده غذای کودک است، در حالی که ممکن است مادر غذای خود را به مقدار کافی خورده باشد، اما بسیاری بنابر اعتقاد و جلوگیری از اسراف، عادت دارند باقی غذای فرزند خود را به ناچار میل کند، در نتیجه با دریافت کالری بیشتر، ناخودآگاه با افزایش وزن روبرو می شوند.
مادران معمولا در زمان مشاوره تغذیه، این نکته را در نظر نمیگیرند(زیرا حجم غذای کودک کمتر از مقدار مورد نظر مادر است). کالری را به آن اختصاص نمی دهند. بهترین راه حل توجه به سلامتی بدن و وزن است. با اینکار، غذای با..

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سلامتی مادر از بدو فرزندش به خطر می افتد. مادر از همان ابتدا با نادیده گرفتن خودش و اولویت قرار دادن فرزندش، نه تنها از سلامت جسمی بلکه از سلامت روحی خود نیز می گذرد. این در حالی است که سلامت روحی در گرو سلامت جسمی است. جالب است بدانیم که این یک اتفاق طبیعی و غریزی نیست. بلکه به خاطر نقشی است که تاریخ به مادران داده است. در همه این سال ها او را مهمترین محافظ و مراقب کودک می دانند. این بار یه سراغ علت تهدید سلامت زنان پس از مادر شدن می‌رویم:

خوردن مانده غذای فرزندان:

یکی از دلایل افزایش وزن در مادران خوردن باقی مانده غذای کودک است، در حالی که ممکن است مادر غذای خود را به مقدار کافی خورده باشد، اما بسیاری بنابر اعتقاد و جلوگیری از اسراف، عادت دارند باقی غذای فرزند خود را به ناچار میل کند، در نتیجه با دریافت کالری بیشتر، ناخودآگاه با افزایش وزن روبرو می شوند.

مادران معمولا در زمان مشاوره تغذیه، این نکته را در نظر نمیگیرند(زیرا حجم غذای کودک کمتر از مقدار مورد نظر مادر است). کالری را به آن اختصاص نمی دهند. بهترین راه حل توجه به سلامتی بدن و وزن است. با اینکار، غذای باقی مانده دیگر خورده نمی شود یا باید مادر از حجم غذای خود کم کند. تا بعد از خوردن غذای کودک، دچار دریافت کالری بیشتر و به خطر افتادن سلامتی مادر نشود. همچنین، بهتر است حجم غذایی که برای کودک در نظر می‌گیرد کمتر باشد. یا در صورت تمایل به غذای بیشتر، مجددا مقداری سرو نماید.

همراهی مادر در تغذیه کودکان:

مادر معمولا به جهت دلسوزی در مورد کودک خود که به نظر خوب غذا نمی‌خورند همیشه به‌دنبال تامین نیازهای خوراکی او هستند. مانند تهیه کیک، دسر، فینگر فوت، ذرت بو داده و … که در هنگام استفاده از این خوراکی ها، مادر هم درخوردن خوراکی و ایجاد اشتهای کودک، مشارکت می کند. این ریزه خواری ها اگرچه در کودکان اگر اصولی تهیه شده باشد، مضر نیست، اما در مادران باعث افزایش دریافت کالری و درنتیجه افزایش وزن می شود.

چاقی و افزایش وزن به جز به خطر انداختن سلامتی مادر به لحلاظ جسمی که در خطر ابتلا به دیابت، فشارخون بالا، نارسایی قلب و کبد چرب است. از لحاظ روانی برای مادران آزار دهنده است. زیرا با بی توجهی به خود، به یکباره متوجه تجمع چربی در بدن خود شده که اعتماد بنفس خود را از دست می دهند. با عذاب وجدان نسبت به گذشته خود و انتخاب راهکاری خطرناک یا غیراصولی برای رسیدن به اندام گذشته خود بیش از پیش به خود آسیب وارد می کنند.

برای مشاهده دسته بندی مکمل کودک که می تواند برای رشد، تقویت و افزایش وزن او مناسب باشد، اینجا کلیک کنید.

تقسیم ناعادلانه غذا:

محبت مادران در همه موارد دیده می شود. معمولا مادران بهترین قسمت غذا را با حجم پروتئین بیشتر در اختیار کودک قرار می دهند و در عین حال، انتهای قابلمه غذا که چرب تر و مقدار پروتئین کمتری بردارد را برای خود، سرو می کنند. در نتیجه چربی و کربوهیدرات بیشتری دریافت می کنند که خود باعث افزایش تجمع بافت چربی در بدن مادر می شود، از طرف دیگر به دلیل کاهش مصرف پروتئین، میزان عضلات تضعیف شده و در نتیجه متابولیسم نیز کاهش می یابد و اندام مادر را به سمت چاقی بیشتر سوق می دهد. بهترین راه حل این است که مادر بر این باور باشد که کودکان به مادر سالم احتیاج دارند و در نتیجه به تغذیه اصولی خود نیز بیشتر اهمیت دهند.

نداشتن فرصت غذاخوردن:

رسیدگی به امور خانه به خصوص کودکان، باعث می شود مادر فرصت کافی برای خوردن غذا نداشته‌باشد، درنتیجه در بسیاری از اوقات، با عجله، حجم زیادی از غذا را می خورد تا به‌نظر خود انرژی برای ادامه کارها داشته‌باشد، اما این سرعت در غذا خوردن عوارضی خواهد داشت زیرا، اولا غذا به خوبی جویده نمی‌شود که این علت شیوع گاستریت یعنی نفخ و معده درد است، این شروعی برای آسیب رسیدن به سلامتی مادر است. از طرف دیگر سریع خوردن غذا و عدم حس سیری باعث می‌شود حجم زیادی از غذا میل شود که خود باعث ریفلاکس و دل درد می شود.

همچنین این حجم غذا فراتر از کالری مورد نیاز بوده و موجب افزایش وزن می شود. از طرف دیگر، این حجم بالا که معمولا غذاهای کربوهیدراتی را بیشتر تشکیل می‌دهد. باعث ترشح مقدار بیشتری انسولین شده، و بعد از یکساعت احساس ضعف و گرسنگی ایجاد می شود. ناخودآگاه مادر به سمت خوردن شیرینی تمایل پیدا می‌کند. در نتیجه کالری بیشتری وارد بدن شده و تجمع چربی در بدن افزایش می یابد به همین دلیل در آینده احتمال کبد چرب و دیابت افزایش می یابد. پس توصیه می‌شود مادر با برنامه ریزی صحیح، زمانی را برای غذا خوردن و میان وعده خود در نظر بگیرد تا سلامت خود را حفظ شود.

نداشتن برنامه ورزشی:

اکثرا مادران با افزایش سن دچار آرتروز، درد مفاصل، مشکلات اسکلتی و اضافه وزن می شوند. غیر از بحث تغذیه، بی توجهی به فعالیت بدنی عنوان می شود. مادران با شنیدن فعالیت بدنی، از حجم فعالیت برای امور خانه صحبت میکنند. اما باید متذکر شد، منظور از فعالیت بدنی، انجام حرکات نرمشی و ورزشی در تایم مشخص و با نظم مقرر و درگیر کردن قسمتی از بدن جهت انجام ورزش است. بدین منظور که قدرت عضلات تقویت شود، عضلات دچار ضعف و تحلیل نشود. تراکم استخوانها حفظ شود، عملکرد مفاصل به‌درستی صورت گیرد. در نهایت از افزایش وزن جلوگیری شود. پس بهترین راهکار این است حتی در محیط خانه، تایمی مقرر حداقل سه بار در هفته در کنار فرزندان ورزش انجام شود.

عدم توجه به سلامتی مادر:

گاهی اوقات درد، بی حالی، گرفتگی و ناتوانی در مادران رخ می‌دهد. مادر بی‌توجه به علت و به بهانه خستگی، از آرامبخش استفاده می‌کند و به‌طور موقت، به حالت عادی برمی‌گردند. سپس بدون پیگیری، مشکل وخامت پیدا میکند. مانند بروز کم خونی های شدید که همراه با خستگی، سرگیجه، سردرد و بی خوابی است، که نیاز به دزهای درمانی پیدا میکند، کمبود کلسیم و ویتامین دی که موجب درد استخوانی و مفاصل می شوند، در صورت عدم رسیدگی و دریافت نکردن منابع غذایی و مکمل مناسب بانوان تبدیل به پوکی استخوان و آرتروز می شود.

خشکی پوست و ریزش مو که به دلیل کمبود انواع ریز مغذی‌ها به‌خصوص ویتامین‌های گروه ب؛ زینک، سلنیم و حتی کم کاری تیروئید رخ می‌دهد و زمانی توجه و رسیدگی می شود که علایم بسیارمشهود، قابل مشاهده و مشکل حاد شده است. پس توصیه می‌شود مادران حداقل هر ۶ ماه یک‌بار آزمایش و چکاپ دوره‌ای انجام دهند تا از بروز بیماری جلوگیری کنند و در صورت بروز بیماری، درمان به موقع و راحتی داشته باشند.

سخن پایانی:

غریزه مادری و زحمت های بی دریغ مادران برای رشد و تربیت فرزندی سالم، غیر قابل انکار است. اما مادران با آگاهی از وضعیت خود و تغییر سبک زندگی علاوه بر حفظ سلامت خود، سلامت آینده کودکان را رغم می زنند، زیرا عادات والدین بعنوان الگوی فرزندان قرار گرفته و با تکرار آن در آینده نیز، سلامت کودک در بزرگسالی به خطر می افتد.

زهرا قلعه گیر – مشاور تغذیه

نوشته تهدید سلامتی مادر از بدو تولد نوزاد، یک ناعدالتی تاریخی! اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.