مشکلی برای حمایت از تحقیقات کرونایی، وجود ندارد/ اساتید در سامانه پژوهشیار، طرح‌ پژوهشی خود در زمینه کووید-۱۹ را ثبت کنند

قاسمی گفت: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، مشکلی در اختصاص بودجه مناسب به دانشجویان، محققان و اساتیدی که تمایل به انجام تحقیقات در حوزه کرونا دارند را ندارد.

این متخصص ایمنی‌شناسی(ایمونولوژی) با بیان اینکه زمینه برای انجام تحقیقات در حوزه کرونا در کشور فراهم است، عنوان کرد: در این زمینه با انجام طرح‌های پژوهشی وسیع، پاسخ‌های خوبی نیز از لحاظ اینکه آیا این پاسخ‌ها محافظتی هستند ؟ و یا اینکه سلولی و یا آنتی بادی کدامیک بیشتر درگیر است؛ دریافت شده است.

قاسمی با تشریح اینکه حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه کرونا در کشور را به چه صورت ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که بیش از ۱۰ مرکز فعال در زمینه، تهیه و تولید واکسن داشته و هیچ پروژه‌ واکسن سازی، شکست خورده نداشته و در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: البته ممکن است واکسن ها در فاز ۱ یا ۲ و یا ۳ بالینی باشند و اعمال تحریم‌ها نیز کمی روند را کند کرده ولی پروژه‌های واکسن سازی یا حمایت‌های انجام شده، موفق بوده است .

قاسمی با بیان اینکه تحقیقات مشترک بین بیمارستان بوعلی و امیرالمومنین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی انجام تحقیقات بالینی روی بیماران بوده، بیان کرد: به‌طور معمول در بیمارستان‌ها، پژوهش‌های پایه‌ای تر در تولید پاسخ‌هایی که بر روی بیماری اثرگذار بوده، انجام نمی‌شود ولی این دانشگاه و باشگاه پژوهشگران برای انجام تحقیقات می‌توانند با موسسات تحقیقاتی مثل انستیتو پاستور و رازی تفاهم‌نامه و قراداد انعقاد کنند.