مراقبت های علمی سه ماه اول بارداری

سه ماه اول بارداری، دوره حساسی از زندگی بانوان می باشد. چرا که احتمال سقط جنین در این دوران بالا بوده و بانوان بایستی همواره اقدامات لازم محافظتی را انجام دهند. این دوره که از اوایل بارداری تا اواخر هفته سیزدهم بارداری را شامل می شود، ممکن است برخی از افراد با علائم و نشانه هایی از قبیل استفراغ و حالت تهوع و برخی از حساسیت های دیگر روبه رو شوند که این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. ممکن است برخی از خانم ها این علائم را تجربه در حالی که برخی دیگر هیچ گونه علائمی نداشته باشند. در متن زیر اطلاعات بیش تری در مورد موضوع مورد بررسی ارائه می شود.
مراقبت های علمی سه ماه اول بارداری
بارداری و زایمان اصطلاحی است که اکثریت زنان با آن آشنا بوده و در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه می کنند. با این وجود، باردار شدن برای زنان نوعی اتفاق و رویداد مهم و بالقوه می باشد که تغییر دهنده زندگی آن ها است و همواره برای افراد همراه با فرصت ها، مسئولیت ها، شادی ها و نگرانی های جدیدی همراه می باشد. به گونه ای که تحقیقات کیفی انجام شده، توجه زیادی را به درام های بیولوژیکی و اجتماعی فوق العاده ..

سه ماه اول بارداری، دوره حساسی از زندگی بانوان می باشد. چرا که احتمال سقط جنین در این دوران بالا بوده و بانوان بایستی همواره اقدامات لازم محافظتی را انجام دهند. این دوره که از اوایل بارداری تا اواخر هفته سیزدهم بارداری را شامل می شود، ممکن است برخی از افراد با علائم و نشانه هایی از قبیل استفراغ و حالت تهوع و برخی از حساسیت های دیگر روبه رو شوند که این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. ممکن است برخی از خانم ها این علائم را تجربه در حالی که برخی دیگر هیچ گونه علائمی نداشته باشند. در متن زیر اطلاعات بیش تری در مورد موضوع مورد بررسی ارائه می شود.

مراقبت های علمی سه ماه اول بارداری

بارداری و زایمان اصطلاحی است که اکثریت زنان با آن آشنا بوده و در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه می کنند. با این وجود، باردار شدن برای زنان نوعی اتفاق و رویداد مهم و بالقوه می باشد که تغییر دهنده زندگی آن ها است و همواره برای افراد همراه با فرصت ها، مسئولیت ها، شادی ها و نگرانی های جدیدی همراه می باشد. به گونه ای که تحقیقات کیفی انجام شده، توجه زیادی را به درام های بیولوژیکی و اجتماعی فوق العاده در بارداری و ناباروری معطوف کرده است. با این حال، در سال های اخیر علاقه فزاینده ای در افراد برای بارداری به عنوان یک تجربه بسیار مهم وجود داشته است. مطالعاتی از حاملگی از طریق تمرکز شناختی و نظری بر فعالیت های روزانه و از طریق آن بر بارداری و کودک آینده در زندگی زنان باردار و شریک آینده آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. حاملگی در بسترهای اجتماعی خاصی رخ می دهد که از نظر منابع و محدودیت های مادی و فرهنگی متفاوت است. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که زنان باردار معمولاً درسه ماهه اول زندگی به خاطر خوشحالی و احساسات هیجانی که دارند، هنوز در فکر آن ها نمی گنجد که باردار شده اند و گاهی اوقات به خاطر خوشحالی زیاد چندان تمایلی ندارند که خبر باردار بودن خود را به دیگران بدهند. بسیاری از افراد در این دوره از زندگی فقط ترجیح می دهند که به شریک زندگی خود خبر بارداری خود را بدهند. درحالی که برخی از افراد دیگر مشتاق هستند که این خبر را به تمامی دوستان و آشنایان و خانواده های خود اطلاع رسانی کنند. حال، ممکن است برخی از افراد نیز به خاطر داشتن شرایط و حالاتی از قبیل حالت تهوع و استفراغ مجبور باشند که به بقیه خبر موردنظر را اطلاع بدهند. این ها می تواند کلیه رفتارهای فرد باردار در سه ماهه اول بارداری باشد، یکی از دلایلی که بیش تر افراد ترجیح می دهند که خبر بارداری خود را به بقیه در سه ماهه اول بارداری فاش نکنند شاید می تواند به دلیل بالا بودن خطر سقط جنین در این دوره از بارداری باشد. چرا که سقط جنین در این سه ماهه اول بارداری بسیار معمول می باشد.

سه ماهه اول بارداری که از اول بارداری تا اواخر هفته سیزدهم بارداری را شامل می شود، جنین در رحم مادر

رشد قابل ملاحظه و سریعی را دارد. زمانی که فرد تاریخ پریود خود را پشت سر گذاشته باشد و پریود نشود نشان دهنده امکان بارداری وی می باشد. اگرچه که ممکن است هر از گاهی مقداری لکه و خون داشته باشد. حال با این وجود، زن باردار معمولاً از هفته ۳ تا ۴ بارداری به خاطر دارا بودن تغییرات هورمونی در بدن ممکن است به عوارض و اختلالاتی از قبیل حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، خستگی و ایجاد لکه های پوستی، درد در سینه و تکرر ادرار و لکه بینی را داشته باشد که این علائم و نشانه ها در افراد متفاوت می باشد، ممکن است یک خانم این علائم را به شدت تجربه کرده ولی حال ممکن است کسی دیگر هیچ کدام از این گونه عوارض را نداشته باشند.

تهوع بارداری، مطابق با نظریه کارشناسان از هفته های ۶ تا ۱۲ شروع می شود و به این شکل می باشدکه ممکن است فرد به بوی غذاها و هر چیز دیگری حساس شود. از دیگر حالت هایی که مادران باردار در این دوره از بارداری تجربه می کنند می توان به ایجاد شدن تورم در سینه ها، احساس خستگی و بی حالی، هوس انواع غذاها را داشتن، یبوست، تغییرات ایجاد شده در خلق و خو، افزایش وزن و به عبارتی ایجاد سوزش سر دل باشد که برخی از افراد ممکن است برخی از این علائم و حالات را تجربه کرده، برخی دیگر نیز ممکن است تمام این علائم و برخی دیگر ممکن است هیچ کدام از این علائم را تجربه نکنند. بنابراین، این تغییرات و حالت ها می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.

مادران از زمانی که متوجه بارداری در وجود خود می شوند باید همواره تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشند. در سه ماهه اول بارداری، باید یک سری از آزمایش ها را بدهند تا از میزان سلامت و ایمنی خود و جنین اطمینان داشته باشد. از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش هایی از قبیل آزمایش ادرار برای بررسی وجود عفونت، تست تشخیص بیماری های مقاربتی، آزمایش گروه خون، RH و بیماری های خود ایمنی از مهم ترین آزمایش های قابل انجام در این دوره از بارداری می باشند.

در سه ماهه اول بارداری رشد طبیعی جنین بسیار مهم است. اگرچه ممکن است که چیز زیادی از بیرون قابل نمایش نباشد، اما در درون همه اندام ها و سیستم های اصلی بدن جنین در حال شکل گیری می باشند. در این دوره از بارداری، جنین خود را در دیواره رحم جای گزینی می کند و ممکن است چندین تحول رخ دهد که از جمله این تحولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیسه آمنیوتیک کیسه ای پر از مایع آمنیوتیک می باشد که جنین را در طول دوره بارداری احاطه کرده است. مایع مورد نظر در این کیسه که توسط جنین ساخته می شود، و آمنیون همان غشایی که قسمت جنینی جفت را می پوشاند، از جنین در برابر آسیب ها محافظت کرده و هم چنین به تنظیم دمای جنین کمک های بسیار مؤثری می کند.

– جفت؛ جفت یکی از اعضای جنین و به شکل کیک مسطح است که فقط در دوران بارداری رشد و نمو می کند. این عضو با استفاده از برآمدگی های ریزی به نام پرز به دیواره رحم می چسبد. رگ های خونی جنین از بند ناف با این پرزها رشد می کنند و مواد غذایی و مواد زائد را با خون فرد مبادله می کنند. رگ های خونی جنین توسط یک غشای نازک از منبع خون فرد جدا می شوند.

– بند ناف؛ بند ناف یک بند شبیه به طناب می باشد که جنین را به جفت متصل می کند. بند ناف شامل دو شریان و یک سیاهرگ است که مهم ترین وظیفه آن انتقال و رساندن اکسیژن و مواد مغذی به جنین می باشد و از طرفی مواد زائد را از جنین دور می کند.

لازم به ذکر است که این سه ماهه اول بارداری بسیار حساس می باشد، چرا که ممکن است در این دوران، جنین بیشتر در معرض آسیب های ناشی از موادی از قبیل الکل، داروها و برخی داروها و بیماری هایی از قبیل سرخجه یا همان سرخک آلمانی قرار گیرد.

در طول سه ماه اول باداری است که رشد بدن جنین با رشد بدن مادر به سرعت در حال شکل گیری می باشد. بنابراین، در دوران بارداری بدن فرد شاهد تغییر و تحولات زیادی می شود تا بتواند به تغذیه و محافظت از کودک کمک کند. ایجاد این تغییرات در زنان مختلف متفاوت می باشد. برخی از علائم بارداری برای چند هفته یا چند ماه ادامه می یابند.

برخی از زنان علائم زیادی را تجربه می‌کنند و برخی دیگر فقط تعداد کمی از آنها را تجربه می‌کنند یا اصلاً هیچ‌کدام را تجربه نمی‌کنند. در زیر لیستی از مهم ترین تغییرات و علائمی که فرد می تواند در سه ماهه اول بارداری در بدن بانوان رخ دهد آورده شده است:

در این دوره غدد پستانی افراد بزرگ شده و باعث تورم و حساس شدن سینه ها در جهت آماده سازی فرد برای شیردهی می شود. این به دلیل افزایش مقدار هورمون های استروژن و پروژسترون است. نواحی رنگدانه‌ دار اطراف هر نوک پستان بزرگ و تیره می‌ شوند. رگ ‌ها در سطح سینه‌ ها بیشتر مشخص می‌ شوند. رحم در حال رشد است و شروع به فشار دادن روی مثانه فرد می کند. این باعث می شود که فرد نیاز به دفع بیشتر ادرار داشته باشد. ممکن است افراد تا حدودی به دلیل افزایش هورمون ‌ها، نوسانات خلقی مشابه سندرم پیش از قاعدگی را تجربه کنند.

افزایش سطح هورمون ها برای حفظ بارداری ممکن است منجر به تهوع صبحگاهی شود که گاهی اوقات با استفراغ همراه است.

در این دوره، انقباضات عضلانی در روده ها که به حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش کمک می کند، به دلیل سطوح بالای پروژسترون کند می شود. این ممکن است به نوبه خود باعث سوزش سر دل، سوء هاضمه، یبوست و گاز شود.

نوشته مراقبت های علمی سه ماه اول بارداری اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.