اسکن مجاری اشکی هسته ای چیست ؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
اسکن مجاری اشکی هسته ای یک روش تشخیصی برای تعیین میزان عملکرد مجاری اشکی و ظاهر آناتومیک آن ها است. تصاویر با استفاده از دوربین گاما گرفته می شوند. برای تولید این تصاویر از مقدار کمی رادیواکتیویته استفاده می شود. این تصاویر به پزشک شما کمک می کند بیماری شما را تشخیص دهد.
شما می توانید جهت خرید قرص تقویت چشم از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
آماده سازی برای اسکن مجاری اشکی شما می توانید قبل از انجام اسکن غذا بخورید و بنوشید و داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
هیچ آمادگی دیگری لازم نیست جز اینکه از شما بخواهند که به خوبی هیدراته شوید.
در صورت داشتن شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید اگر در حال شیردهی هستید اگر نمی توانید به مدت ۴۵ دقیقه بی حرکت بنشینی انجام اسکن مجاری اشکی در بخش CT/ SPECT پزشکی هسته ای، ۳-۴ قطره رادیوایزوتوپ با استفاده از یک پیپت در هر یک از چشمان شما قرار می گیرد. بلافاصله پس از قرار دادن قطره ها، اسکن انجام می شود. ردیاب رادیویی دوربین گاما را قادر می سازد تا عبور قطر..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

اسکن مجاری اشکی هسته ای یک روش تشخیصی برای تعیین میزان عملکرد مجاری اشکی و ظاهر آناتومیک آن ها است. تصاویر با استفاده از دوربین گاما گرفته می شوند. برای تولید این تصاویر از مقدار کمی رادیواکتیویته استفاده می شود. این تصاویر به پزشک شما کمک می کند بیماری شما را تشخیص دهد.

تقویت چشمشما می توانید جهت خرید قرص تقویت چشم از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

آماده سازی برای اسکن مجاری اشکی

شما می توانید قبل از انجام اسکن غذا بخورید و بنوشید و داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
هیچ آمادگی دیگری لازم نیست جز اینکه از شما بخواهند که به خوبی هیدراته شوید.
در صورت داشتن شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید
  • اگر در حال شیردهی هستید
  • اگر نمی توانید به مدت ۴۵ دقیقه بی حرکت بنشینی

انجام اسکن مجاری اشکی

در بخش CT/ SPECT پزشکی هسته ای، ۳-۴ قطره رادیوایزوتوپ با استفاده از یک پیپت در هر یک از چشمان شما قرار می گیرد. بلافاصله پس از قرار دادن قطره ها، اسکن انجام می شود. ردیاب رادیویی دوربین گاما را قادر می سازد تا عبور قطرات را از مجرای اشک شما دنبال کند. قطره هیچ عارضه ای ندارد و در بینایی شما اختلال ایجاد نمی کند. قطره ها نیش نمی زنند و بعد از اسکن می توانید به خانه برگردید.

پس از تزریق قطره از شما خواسته می شود که به صورت عمودی روی یک صندلی بنشینید و صورت خود را به سمت دوربین قرار دهید. بینی شما با دوربین تماس پیدا می کند. بسیار مهم است که در طول اسکن ثابت بمانید. روش اسکن معمولاً حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. اسکن بدون درد است. شما قادر خواهید بود چشمان خود را در صورت لزوم باز و بسته کنید بدون اینکه روی اسکن تاثیری بگذارد.

ممکن است تقریباً ۲ دقیقه پس از دمیدن بینی، یک تصویر اضافی گرفته شود.
پس از این اسکن ، چند قطره آب استریل نیز در چشم شما ریخته می شود و اسکن دیگری به مدت ۵ دقیقه انجام می شود. هدف از این اسکن نشان دادن میزان عملکرد مجاری اشکی است.

عوارض جانبی اسکن مجاری اشکی

هیچ عوارض جانبی از اسکن مجاری اشکی وجود ندارد.

خطرات اسکن مجاری اشکی چیست؟

مقدار تشعشعی که از این آزمایش دریافت خواهید کرد بسیار کم است و مشابه تشعشعات پس زمینه طبیعی است که همه ما از محیط دریافت می کنیم.
این اسکن برای زنان باردار مناسب نیست. مادران شیرده می توانند یک اسکن مجاری اشکی پزشکی هسته ای انجام دهند، اما اجتناب از تماس نزدیک طولانی مدت با نوزاد به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از اسکن توصیه می شود.

اگر مجرای اشک مسدود شده درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر به مدت چند روز به طور مداوم اشک می ریزید یا اگر چشم شما مکرراً یا به طور مداوم عفونت می کند، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، این می تواند به عفونت شدیدتری به نام سلولیت تبدیل شود که گاهی برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

هنگامی که مجرای اشک شما مسدود شده است، اشک شما نمی تواند به طور طبیعی تخلیه شود و باعث می شود که چشمی آبریز و تحریک شده داشته باشید. این وضعیت به دلیل انسداد جزئی یا کامل در سیستم تخلیه اشک ایجاد می شود. این بدان معنی است که چشمان شما ممکن است بیش از حد آبریزش داشته باشد، نه به این دلیل که اشک زیادی تولید می کنید، بلکه به این دلیل که نمی توانید اشکی را که می کنید از چشمان خود خارج کنید. مسدود شدن مجرای اشک در نوزادان شایع است. این وضعیت معمولاً بدون هیچ درمانی در سال اول زندگی بهتر می شود.

انسداد مجاری اشکی نیز در بزرگسالان شایع است و می تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. خوشبختانه، مسدود شدن مجرای اشک تقریباً همیشه قابل اصلاح است و درمان به علت انسداد و سن فرد مبتلا بستگی دارد.

قطره چشمی اشک مصنوعی سینالون ادونسد شما می توانید جهت خرید قطره چشمی اشک مصنوعی سینالون ادونسد از وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

نحوه عملکرد سیستم تخلیه اشک

غدد اشکی بیشتر اشک شما را تولید می کنند. این غدد در داخل پلک های فوقانی بالای هر چشم قرار دارند. به طور معمول، اشک از غدد اشکی روی سطح چشم شما جاری می شود. اشک‌ها به نقطه‌ای که در گوشه‌های داخلی پلک‌های بالایی و پایینی شما قرار دارد، می‌ریزند. پلک‌های شما کانال‌های کوچکی دارند (کانالیکولی) که اشک‌ها را به کیسه‌ای که پلک‌ها به کناره‌ی بینی (کیسه اشکی) چسبیده‌اند منتقل می‌کنند. از آنجا، اشک از مجرای (مجرای نازکریمال) عبور می کند و به بینی شما تخلیه می شود. پس از ورود به بینی، اشک دوباره جذب می شود.

علائم مسدود شدن مجرای اشکی

  • پارگی بیش از حد
  • قرمزی چشم (ناحیه سفید)
  • عفونت یا التهاب مکرر چشم (چشم صورتی)
  • تورم دردناک در نزدیکی گوشه داخلی چشم
  • پوسته شدن پلک ها
  • ترشح از پلک ها و سطح چشم
  • تاری دید

اسکن مجاری اشکی

علل مسدود شدن مجرای اشکی

انسداد مادرزادی بسیاری از نوزادان با مجرای اشکی مسدود شده متولد می شوند. سیستم تخلیه اشک ممکن است به طور کامل توسعه نیافته یا ممکن است یک ناهنجاری مجرای وجود داشته باشد. اغلب یک غشای بافت نازک بر روی دهانه ای که به داخل بینی (مجرای بینی اشکی) تخلیه می شود، باقی می ماند. هنگامی که کودک بیش از یک سال سن دارد و اگر این بیماری خود به خود برطرف نشد، می توان آن را با جراحی اصلاح کرد.

  • تغییرات مرتبط با سن با بالا رفتن سن، منافذ کوچکی که اشک را تخلیه می‌کنند (puncta) ممکن است باریک‌تر شوند و باعث انسداد شوند.

  • عفونت یا التهاب: عفونت مزمن یا التهاب چشم‌ها، سیستم تخلیه اشک یا بینی می‌تواند باعث مسدود شدن مجاری اشک شود.
  • جراحت یا تروما: آسیب به صورت شما می تواند باعث آسیب استخوان یا زخم در نزدیکی سیستم زهکشی شود و جریان طبیعی اشک را از طریق مجاری مختل کند. حتی ذرات کوچک کثیفی یا سلول‌های سست پوست که در مجرای مجرای انباشته شده‌اند می‌توانند باعث انسداد شوند.
  • تومور در بینی یا هر جایی در امتداد سیستم تخلیه اشک می تواند باعث انسداد شود.
  • درمان های سرطان: مسدود شدن مجرای اشک یکی از عوارض جانبی احتمالی داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان است.

پیشگیری از انسداد مجرای اشکی

  • برای جلوگیری از عفونت چشم در وهله اول این نکات را رعایت کنید:
  • دست های خود را به طور کامل و مرتب بشویید.
  • سعی کنید چشمان خود را مالش ندهید.
  • مدام خط چشم و ریمل خود را تعویض کنید. هرگز این لوازم آرایش را با دیگران به اشتراک نگذارید و با آرایش نخوابید.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، طبق توصیه های ارائه شده توسط سازنده و متخصص مراقبت از چشم، آنها را تمیز نگه دارید.
  • استفاده از مکمل های تقویت کننده چشم بسیار توصیه می شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آیا تورم پلک چشم نشان دهنده مشکلات جدی است؟
  • منظور از پیرچشمی چیست و چگونه درمان می شود؟
  • محلول شستشو چشم التهابات چشمی را از بین می برد!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]