علت پوسیدگی دندان از داخل چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که به قسمت های سخت دندان آسیب وارد شود. این آسیب به شکل حفره های کوچک در بخش سخت دندان دیده می شود. پوسیدگی دندانی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های محیط دهانی باعث تجزیه قندها و کربوهیدارت های مواد غذایی می شوند و آنها را تبدیل به اسیدی می کنند که باعث خراب شدن مینای دندان و پوسیدگی دندان می شوند.
شما می توانید جهت خرید محصولات بهداشت دهان و دندان از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
علائم پوسیدگی دندان ها: مشاهده لکه های خاکستری، قهوه ای و مشکی بر روی دندان ها درد دندان که می تواند گاه به گاه ایجاد شود و یا ممتد باشد. احساس بوی بد دهان احساس مزه نامطلوب در دهان وجود آبسه و کیست در لثه که به علت عفونت ایجاد شده است. حساسیت دندان که به دلیل تحلیل مینای دندان ایجاد شده است. مشاهده سوراخ و حفرات ریز و درشت در سطح دندان علت پوسیدگی دندان چیست؟ اصلی ترین دلیل پوسیدگی دندان ها به باقی ماندن ذرات غذایی کربوهیدرات دار در بین دندانها باز می گردد. این ذرات غذایی زمانی که بین دندان ها گیر می کنند پس از مدتی با پلاک دندان ترکیب می ش..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که به قسمت های سخت دندان آسیب وارد شود. این آسیب به شکل حفره های کوچک در بخش سخت دندان دیده می شود. پوسیدگی دندانی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های محیط دهانی باعث تجزیه قندها و کربوهیدارت های مواد غذایی می شوند و آنها را تبدیل به اسیدی می کنند که باعث خراب شدن مینای دندان و پوسیدگی دندان می شوند.

دهان و دندانشما می توانید جهت خرید محصولات بهداشت دهان و دندان از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

علائم پوسیدگی دندان ها:

  • مشاهده لکه های خاکستری، قهوه ای و مشکی بر روی دندان ها
  • درد دندان که می تواند گاه به گاه ایجاد شود و یا ممتد باشد.
  • احساس بوی بد دهان
  • احساس مزه نامطلوب در دهان
  • وجود آبسه و کیست در لثه که به علت عفونت ایجاد شده است.
  • حساسیت دندان که به دلیل تحلیل مینای دندان ایجاد شده است.
  • مشاهده سوراخ و حفرات ریز و درشت در سطح دندان

علت پوسیدگی دندان چیست؟

اصلی ترین دلیل پوسیدگی دندان ها به باقی ماندن ذرات غذایی کربوهیدرات دار در بین دندانها باز می گردد. این ذرات غذایی زمانی که بین دندان ها گیر می کنند پس از مدتی با پلاک دندان ترکیب می شوند و باعث ضعیف شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می شوند. برخی عوامل دیگر نیز در پوسیدگی دندان ها نقش دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

مصرف غذاها و نوشیدنی های خاص:

مواد غذایی که ما مصرف می کنیم تاثیر بسیاری بر پوسیدگی دندانها دارند. مواد غذایی همچون بستنی، شکر، میوه خشک، کلوچه، غلات خشک، چیپس و بسیاری موارد دیگر که در بزاق به راحتی حل می شوند می توانند اثراتی دو چندان بر پوسیدگی دندان ها داشته باشند.

مراقبت ناکافی از دندان ها:

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها یکی از بهترین راه ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. مسواک زدن صحیح می تواند به پاک شدن دندان ها از بقایای مواد غذایی یاری رساند. از طرفی نخ دندان کشیدن باعث می شود ذرات باقیمانده میان دندان ها که مسواک به آنها دسترسی ندارد خارج شوند. افرادی بیشتر دچار پوسیدگی دندانی می شوند که مراقبت های اولیه ای همچون مسواک و نخ دندان را انجام نمی دهند.

خشکی دهان:

بزاق می تواند به مقابله با اسید تولید شده توسط باکتری های دهانی بپردازد و به همین دلیل کسانی که دچار خشکی دهان هستند ممکن است بیشتر دچار پوسیدگی دندانی شوند. دلایل بسیاری برای خشکی دهان وجود دارد. استفاده از برخی داروهای خاص، شیمی درمانی و برخی شرایط پزشکی می تواند در خشکی دهان موثر باشد.

خمیر دندان کامل با طعم نعنا مریدنت شما می توانید جهت خرید خمیر دندان کامل با طعم نعنا مریدنت از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

خوردن میان وعده های مکرر:

زمانی که در طول روز و به دفعات از میان وعده های حاوی قند استفاده می کنید در واقع باکتری های دهانی را تغذیه می کنید. به این صورت باکتری ها در طول روز مدام در حال فعالیت هستند و امکان بیشتری برای پوسیدگی دندان ها وجود دارد.

محل قرارگیری دندان:

به طور معمول دندان های پشتی مانند آسیای بزرگ و آسیای کوچک بیشتر در معرض پوسیدگی هستند. این دندان ها دارای چاله، شیار و ریشه بیشتری هستند و ذرات غذایی بیشتر در آنها گیر می کند. تمیز کردن این دندان ها معمولا سخت است و به همین دلیل بیشتر در معرض پوسیدگی می باشند.

عدم دریافت فلوراید:

فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی دارد. فلوراید آسیب را در مراحل اولیه متوقف می کند و به همین دلیل اکثر خمیردندان ها دارای فلوراید می باشند. زمانیکه این ماده از طریق آب و یا خمیردندان تامین نشود دندان ها سریع تر دچار پوسیدگی می شوند.

افزایش سن:

به طور معمول با افزایش سن لثه ها فروکش می کنند و دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی ریشه قرار می گیرند. همچنین با افزایش سن افراد ممکن است از داروهایی استفاده کنند که باعث خشکی دهان می شود و این مسئله امکان پوسیدگی را دو چندان می سازد.

بیماری رفلکس معده:

افراد مبتلا به رفلکس معده یا سوزش سر دل بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. اسید معده می تواند از سمت معده وارد دهان شود و به مینای دندان آسیب برساند. به این ترتیب عاج های دندانی در معرض حمله باکتری ها قرار می گیرند و مستعد پوسیدگی می شوند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • مراقبت از دندان ها با عادات روزانه مثبت
  • بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنیم یا قبل از مسواک زدن؟
  • آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟

مجله سلامت داروخانه آنلاین محصولات زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • نخ دندان مدل توتال کر ۸ میسویک
  • دهانشویه آنتی سپتیک بدون الکل ایرشا
  • دهانشویه ضد جرم و پلاک پاستا دل کاپیتانو

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]