اهمیت عملکرد سیستم ترمز خودرو در رانندگی

عملکرد سیستم ترمز خودرو از اهمیت بسیار زیادی در رانندگی برخوردار است به دلیل  اینکه این سیستم، دستگاهی است که به راننده کمک می کند که در هر شرایطی، از جمله در مواقع اضطراری، خودرو را به سرعت توقف دهد.

در واقع عملکرد سیستم ترمز در خودرو مانند کاربرد آنتی ویروس در کامپیوتر است، مسلماً کامپیوتر بدون آنتی ویروس به سرعت ویروسی شده و از کار می افتد، سیستم ترمز خودرو هم چنین نقشی دارد اگر کار نکند، خودرو از کار افتاده خراب می شود.

بسیاری از کاربران ما به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستند که: مهمترین اجزای سیستم ترمز خودرو کدام ها هستند و این سیستم چه کاربردی در خودرو دارد؟ به این دلیل ما سعی کرده ایم در ابتدا اهمیت عملکرد سیستم ترمز خودرو را مورد بررسی قرار داده، سپس به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو بپردازیم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

سیستم ترمز خودرو چه اهمیتی دارد؟ چرا باید لنت ترمز باکیفیت بخریم؟

بگذارید موضوع را با یک مثال واضح شروع کنیم تا پاسخ هردو سوال را همزمان دریافت کنید. فرض کنید شما در حال رانندگی در یکی از مسیرهای خارج از شهر هستید و با سرعت بسیار بالا میروید، در حالیکه خودروهای دیگر نیز با سرعت بالا از کنار شما رد میشوند، ناگهان متوجه می شوید که خودروی دیگری ۱۰۰ متر جلوتر از شما توقف کرده است و شما  باید سرعت خود را کاهش دهید تا حادثه نکنید، حال سیستم ترمز خودرو به کمک شما میرسد، شما با فشار دادن پدال ترمز میتوانید خودرو را متوقف کنید.

یک لحظه تصور کنید که سیستم ترمز خودرو فعال نیست! حالا چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مسلماً که در نبود سیستم ترمز خودرو رانندگی ممکن نیست پس اینجاست که به اهمیت عملکرد سیستم ترمز خودرو پی میبریم.

در واقع سیستم ترمز خودرو یک سیستم کاملی از اجزای مختلف است که به شکل زنجیره ای کار کرده و باعث حرکت، کاهش سرعت و توقف خودرو می شوند، از جمله این اجزا میتوانیم لنت ترمز، دیسک چرخ، سیستم های پدال ترمز، پدال ترمز وغیره را نام ببریم.

آنچه به اهمیت سیستم ترمز خودرو می افزاید، کیفیت قطعاتی است که استفاده میشود به طور مثال انواع مختلفی از لنت ترمز در بازار خودرو وجود دارد اما فقط درصد کمی از آنها توسط برندهای معروف تولید میشوند که از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار هستند. به طور مثال لنت ترمزهای سرامیکی و نانو از بهترین انواع لنت ترمزها در بازار جهانی هستند که کیفیت فوق العاده عالی دارند. خرید یک دست کامل از این لنت ها بهتر از خرید ده دست لنت های معمولی است، اما این یک انتخاب است که شما از چه لنت ترمز استفاده میکنید.

انواع سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو به سه نوع زیر تقسیم می شود: سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ترمز هیدرولیکی و سیستم ترمز مکانیکی. در سیستم ترمز ضد قفل، ترمز هنگامی که چرخ ها بسته شده اند، مانع از قفل شدن آنها می شود. در سیستم ترمز هیدرولیکی، ترمز از طریق فشار مایع هیدرولیکی عمل می کند. در سیستم ترمز مکانیکی، ترمز از طریق فشار مکانیکی عمل می کند. در ادامه با هرکدام از انواع سیستم ترمز خودرو آشنا شوید.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

ABS یکی از مهمترین نوآوری‌های صنعت خودروسازی در دهه‌های اخیر بوده است. این سیستم ترمز برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌های خودرو در هنگام ترمز کردن طراحی شده و در نتیجه، وظیفه بهبود ایمنی و کاهش خطرات رانندگی را بر عهده دارد.

سیستم ترمز ضد قفل با استفاده از یک سری سنسورها و الکترونیک‌هایی که در محیط خودرو قرار دارند، عملکرد خود را کنترل میکند. در هنگام ترمز کردن، اگر چرخ‌های خودرو شروع به قفل شدن کنند، سیستم ABS به طور خودکار آن‌ها را باز می‌کند تا چرخ‌ها به حرکت خود ادامه دهند و خودرو خراب نشود.

با استفاده از این سیستم، خطرات رانندگی به شدت کاهش می‌یابد. بیشترین تاثیر آن در شرایط برف و یخبندان به چشم می‌خورد، زیرا در این شرایط، چرخ‌ها به سرعت قفل می‌شوند و خودرو به راحتی قابل کنترل نیست اما خودرویی که با سیستم ABS مجهز باشد به راحتی کنترل و متوقف میشود.

سیستم ترمز هیدرولیکی

سیستم ترمز هیدرولیکی، سیستمی است که برای کنترل و توقف یک وسیله نقلیه استفاده می شود. در این سیستم، نیروی پایه توسط راننده با استفاده از پدال ترمز به سیلندر اصلی منتقل می شود، سپس این نیرو با فشار آب در لوله های ترمز به کالیپر ها و پد ترمز منتقل می شود. سیستم ترمز هیدرولیکی توسط بسیاری از وسایل نقلیه از جمله خودروها، موتورسیکلت ها و دوچرخه ها استفاده می شود.

سیستم ترمز هیدرولیکی از چندین قطعه تشکیل شده است. این قطعات عبارتند از:

  • پدال ترمز که توسط راننده پایین فشار داده می شود تا نیروی لازم برای توقف وسیله نقلیه تولید شود.
  • سیلندر اصلی که حاوی رزروواره های ترمز است و در زمان فشار دادن پدال ترمز، فشار آب را به لوله های ترمز منتقل می کند.
  • لوله های ترمز که فشار آب را از سیلندر اصلی به کالیپر ها منتقل می کنند.
  • کالیپر ها که بر روی دیسک ترمز نصب شده اند و با فشار آب، پد ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهند.
  • پد ترمز که بر روی دیسک ترمز قرار دارد و با فشار کالیپر، دیسک را توقف می دهد.

نحوه کار سیستم ترمز هیدرولیکی

در سیستم ترمز هیدرولیکی، فشار آب با استفاده از سیلندر اصلی به لوله های ترمز منتقل می شود. در زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، سیلندر اصلی فشار ابتدایی را ایجاد می کند و فشار آب را در لوله های ترمز به کالیپر ها منتقل می کند. کالیپر ها با فشار آب، پد ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهند و وسیله نقلیه توقف می کند.

سیستم ترمز مکانیکی

سومین نوع سیستم ترمزی که در خودروها وجود دارد، سیستم ترمز مکانیکی است. فرآیند ترمزکردن در سیستم ترمز مکانیکی با فشار دادن پدال ترمز آغاز می‌شود. این عمل باعث فشار قطعات ترمز به روی دیسک یا درام می‌شود و در نهایت باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود.

قطعات ترمز همچنین از طریق کالیپر ترمز فشرده شده و فشار تولید شده توسط روغن ترمز را به قطعات منتقل می‌کنند. این فرآیند به صورت مداوم تکرار می‌شود تا خودرو به کامل توقف برسد.

در سیستم ترمز مکانیکی، دو نوع ترمز دیسکی و درامی وجود دارد. ترمز دیسکی قطعاتی شامل دیسک و کالیپر دارد که به طور مستقیم با چرخ در ارتباط هستند. ترمز درامی نیز شامل قطعاتی مانند کفش ترمز و درام است که به طور غیرمستقیم با چرخ در ارتباط هستند.

فروشگاه اینترنتی الیگ

الیگ ارائه دهنده انواع لنت ترمزها و دیسک چرخ های سرامیکی در سراسر ایران و جهان می باشد. تیم تخصصی الیگ با استفاده از جدیدترین فن‌آوری روز دنیا و بهترین مواد سرامیکی مرغوب آماده ارائه باکیفیت‌ترین لنت ترمزهای سرامیکی دنیا برای شما عزیزان است.

ما اینجاییم تا شما سفر مطمئن داشته باشید!

توقفی به قدرت الیگ

نگارنده: سهراب رستمی