رژیم غذایی در ماه رمضان چگونه باید رعایت شود؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقهرژیم غذایی سالم در ماه رمضان به شما کمک می کند تا حدالامکان در طول ماه رمضان دچار ضعف یا مشکلات سلامتی نشوید. با توجه به این که روزه داران در طول این ماه ممکن است ویتامین ها یا مواد مغذی را به درستی دریافت نکنند، بهتر از نحوه غذا خوردن در این زمان را تغییر دهند.
وعده های رژیم غذایی در ماه رمضان رژیم غذایی در ماه رمضان، نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. هرچند برخی از افراد این ماه را فرصت خوبی برای کاهش وزن می دانند.
برای مشاهده انواع مکمل لاغری، اینجا کلیک کنید.
اگر میخواهید در این ساعات که بدن شما غذا دریافت نمی کند احساس گشنگی نداشته باشید به سراغ غذاهای دیر هضم بروید، خوراکی هایی که برای هضم شدن چند ساعت زمان نیاز دارند، باعث می شود که شما به زیاد احساس گرسنگی نداشته باشید.

غذاهای دیر هضم غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، جو دوسر ، لوبیا ، عدس ، آرد،‌ غلات برنج با پوست و غیره ( که کربوهیدراتها نامیده می شوند ).
غذاهای سریع الهضم..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رژیم غذایی سالم در ماه رمضان به شما کمک می کند تا حدالامکان در طول ماه رمضان دچار ضعف یا مشکلات سلامتی نشوید. با توجه به این که روزه داران در طول این ماه ممکن است ویتامین ها یا مواد مغذی را به درستی دریافت نکنند، بهتر از نحوه غذا خوردن در این زمان را تغییر دهند.

وعده های رژیم غذایی در ماه رمضان

رژیم غذایی در ماه رمضان، نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. هرچند برخی از افراد این ماه را فرصت خوبی برای کاهش وزن می دانند.

برای مشاهده انواع مکمل لاغری، اینجا کلیک کنید.

اگر میخواهید در این ساعات که بدن شما غذا دریافت نمی کند احساس گشنگی نداشته باشید به سراغ غذاهای دیر هضم بروید، خوراکی هایی که برای هضم شدن چند ساعت زمان نیاز دارند، باعث می شود که شما به زیاد احساس گرسنگی نداشته باشید.

غذاهای دیر هضم

غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، جو دوسر ، لوبیا ، عدس ، آرد،‌ غلات برنج با پوست و غیره ( که کربوهیدراتها نامیده می شوند ).

غذاهای سریع الهضم در رژیم غذایی در ماه رمضان

غذاهای سریع الهضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند، ( که به این گروه کربو هیدراتهای تصفیه شده گفته می شود).
غذاهای فیبردار

غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات ، سبزیها مانند لوبیای سبز ، نخود ،‌ذرت ،‌ اسفناج ، برگ چغندر ، میوه های با پوست ، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو ، انجیر ،‌ آلو خشک ، بادام و غیره.
غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند. و از همه گروههای غذایی مثل میوه ، سبزیجات ،‌گوشت ، مرغ، ماهی ، نان ، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد. غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم ، سوزش سردل و اختلال در وزن می شوند.

غذاهایی که برای افطار و سحری مناسب نیستند.

  • خوراکی های چرب و سرخ کردنی
  • خوراکی های حاوی قند زیاد
  • خوردن غذا با حجم زیاد
  • افراط در نوشیدن چای

فرهنگ غذایی ایران در ماه رمضان (قسمت 3) - فرهنگ غذایی آذربایجان، اردبیل، همدان، کردستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه | ایران نگری

خوراکی‌های مناسب سحری رژیم غذایی در ماه رمضان

۱ – مصرف کربوهیدراتهای مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شوند که شما کمتر گرسنه شوید.

۲- حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود.

۳- خرما یک منبع عالی قند ،‌فیبر ، کربوهیدرات ، پتاسیم و منیزیوم می باشد.

۴- مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد.

۵- موز یک منبع خوب پتاسیم ، منیزیوم و کربو هیدرات می باشد.

۶-مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

علاوه بر این شما نباید فراموش کنید که در این دوره نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر خواهد شد اما با توجه به کم بودن زمان شما نمی توانید همه این ویتامین ها را به بدن خود برسانید بنابراین استفاده از مکمل های غذایی در این دوران را نباید فراموش کرد.

در وعده افطاری وشام:

  • شروع افطاری با چند عدد خرما همراه کمی آب ولرم یا شیر ولرم تا علاوه بر تامین قند بدن معده شما آسیب نبیند.
    سعی کنید بین افطاری و شام فاصله وجود داشته باشد.
  • شروع افطاری با نوشیدنی های خنک نباشد بلکه حتماً بایست ولرم یا سوپ باشد.
  • مصرف بیش از حد مواد غذایی پرچرب و شیرین در افطار سبب تشنگی شده و به دنبال آن آب زیادمصرف می شود و در نتیجه با کاهش غلظت اسید و آنزیمهای گوارشی موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود.

تفاوت بین وعده سحری و افطاری؟

بدن ما در زمان افطار در حالت استراحت کامل است بنابراین هنگام افطار بایستی از موادغذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود بنابراین توصیه می کنیم در زمان افطار روزه خود را با چند عدد خرما همراه با یک استکان چای یا شیر ولرم باز کنید و بین افطاری و شام خود فاصله ای را در نظر بگیرید مثلاً در این فاصله می توانید وضو گرفته و نمازتان را بخوانید که هم ثواب نماز اول وقت را برده و هم حرکات نماز باعث شود بدنتان کمی از حالت استراحت درآید.

توصیه می شود که شام را با غذاهای سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزیجات یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی کنند شروع کرده و سپس به سراغ شام اصلی بروید. چرا که مصرف بیش از حد موادغذایی شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگی می شود و مصرف نوشیدنیهای زیاد بالاخص مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیمهای دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب موادغذایی می گردد، این مسأله پیامدهای مهمی چون درد شکم و نفخ پیش می آورد.

شما می توانید با خرید از سایت دارو دات کام مکمل های خوراکی مناسب هضم بهتر و تامین ویتامین های بدن را تهیه کنید.

نوشته رژیم غذایی در ماه رمضان چگونه باید رعایت شود؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.