دلایل و علائم خرابی سر سیلندر خودرو چیست؟

دلایل و علائم خرابی سر سیلندر خودرو چیست؟

سرسیلندر معمولاً از آلیاژهایی از جنس چدن و آلومینویم تشکیل شده‌ است و به همین دلیل بیشترین عاملی که می‌تواند در خرابی سرسیلندر تاثیرگذار باشد، افزایش دما براساس وارد شدن فشار بیش از حد به موتور خودرو بوده که باعث تاب‌خوردگی سرسیلندر می‌شود. توجه داشته باشید که سرسیلندر جزء لوازم یدکی خودرو به حساب می‌آید، به این معنا که پس از گذشت مسافت یا زمانی می‌بایست برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کرد تا به قسمت‌های دیگر خودرو آسیب وارد نکند. اگر سرسیلندر را به موقع تعویض نکنید، می‌تواند خسارت‌های بسیاری را به موتور خودرو وارد کند.

دلایل و علائم خرابی سرسیلندر

سرسیلندر در خودرو چه کاربردی دارد؟

سرسیلندر یکی از اجزای اصلی موتور به حساب می‌آید که هرگونه خرابی در آن می‌تواند در کارکرد اصلی موتور تاثیری منفی داشته باشد. سرسیلندر در سطح فوقانی بلوک سیلندر قرار داشته و باعث احتراق در درون سیلندر می‌شود، به همین دلیل جنس آن می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که در برابر گرمای موتور بتواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. سرسیلندر انواع مختلفی دارد و معمولاً براساس نوع آرایش سوپاپ و مدل ماشین تعیین می‌شود.

یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین لوازم یدکی خودرو مربوط به سرسیلندر تیون آپ می‌شود که براساس تمام استانداردهای روز دنیا تولید شده‌اند. سرسیلندر با استفاده از پیچ‌های مختلفی به بلوک موتور متصل می‌گردد که در مابین این دو لوازم یدکی، واشری قرار داشته که اصطلاحاً به آن واشر سرسیلندر می‌گویند. واشر سرسیلندر اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، می‌تواند سبب سوختن سرسیلندر گردد؛ چراکه باعث قاطی شدن آب و روغن در این قسمت خواهد شد.

معمولاً واشر سرسیلندرها از چندین لایه همانند کروم و آلومینویم و پنبه نسوز پرس شده ساخته می‌شوند تا بتوانند بلوک موتور و سرسیلندر را به طول کامل به یکدیگر بچسباند. زمانی که آمپر ماشین به خط قرمز می‌رسد، به این معناست که واشر سرسیلندر دچار مشکل شده و اگر آمپر ماشین در زمان کوتاهی پایین نیاید، می‌تواند به سرسیلندر خودرو نیز آسیب وارد کرده و سبب خرابی سرسیلندر گردد. زمان باز و بسته کردن سرسیلندر خودرو باید به نکات زیادی توجه داشته باشید؛ در غیر این صورت مشکلات بیشتری برای خودرو شما به وجود خواهند آمد.

کاربرد سرسیلندر خودرو

عوامل موثر در خرابی سرسیلندر خودرو

عوامل زیادی می‌تواند در خرابی سرسیلندر دخیل باشند؛ اما به‌طور کلی طول عمر مفید یک سیلندر در حدود ۵ سال است. اگر قطعات سرسیلندر بیش از حد در معرض گرما قرار گیرند، دچار مشکل می‌شوند و سرانجام سوختن سرسیلندر را به‌دنبال خواهند داشت. معمولاً زمانی که ماشین آمپر می‌کشد، به این معناست که اجزای سرسیلندر در حال خراب شدن هستند؛ که در این حالت می‌بایست خودرو را خاموش کرد.

از عوامل دیگری که می‌توانند در خرابی سرسیلندر تاثیرگذار باشند می‌توان به باز و بسته شدن غیراصولی اجزای موتور اشاره کرد. به‌طور مثال اگر پیچ‌های سرسیلندر را به‌درستی یا طبق اصول نبینید؛ زمان حرکت خودرو و گرم شدن موتور سبب خراب شدن سرسیلندر خواهند شد. به عنوان مثال در خودروهایی چون پژو اگر در بستن لوازم یدکی پژو ۴۰۵ دقت کافی را نداشته باشید، اختلال در کارکرد خودرو را به‌دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از عواملی که در خرابی سرسیلندر تاثیرگذار هستند می‌توان به کربن گرفتن این قطعه اشاره کرد. اگر احتراق موتور خودرو به‌درستی در سرسیلندر انجام نشود، کربن در کف پیستون، اتاق احتراق و سوپاپ رسوب می‌کند که همین امر باعث کوچک و بزرگ شدن تراکم خواهد شد؛ به همین دلیل سرسیلندر خراب می‌شود.

علائم خرابی سر سیلندر خودرو

زمانی که سرسیلندر دچار مشکل شود، معمولاً خودرو نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد که این علائم می‌توانند در هر خودرو متفاوت باشند. اگر سرسیلندر تاب برداشته باشد، علائمی چون مخلوط شدن آب و روغن، خروج بخار آب از اگزوز، گرم شدن بیش از حد موتور، دیر روشن شدن موتور و ریپ زدن خودرو، سوختن پی‌درپی واشر سرسیلندر نمایان خواهند شد. سرسیلندری که کربن آن را گرفته، اغلب علائمی چون خارج شدن دود سیاه از اگزوز، دوده گرفتن غیرطبیعی جداره داخلی اگزوز، بد کار کردن خودرو یا دیر شتاب گرفتن آن بعد از حرکت، شندین صداهای غیرطبیعی از قسمت موتور برای خودرو را از خود نشان می‌دهد.

در صورتی که سرسیلندر ترک‌ خورده باشد، خودرو علائمی چون تاب برداشتن سرسیلندر را از خود نشان می‌دهد. به‌طور کلی اگر علائمی چون موارد را زیر در خودرو خود مشاهده کرده‌اید؛ در اسرع وقت خودرو خود را برای تعمیر نزد یک تعمیرگاه حرفه‌ای ببرید:

  • جرقه نزدن شمع و عدم احتراق کامل
  • بالا رفتن آمپر آب و نشت روغن و آب
  • خارج شدن بخار آب از اگزوز یا ریزش آب از اگزوز عقب
  • دیر روشن شدن موتور ماشین، مخلوط شدن آب و روغن
  • روغن‌سوزی و آب‌سوزی بیش از حد خودرو
  • شنیدن صدای غیرمعمول خودرو و سوختن بی‌دلیل واشر سرسیلندر
  • جوش آمدن یا آمپر کشیدن خودرو

خرابی سرسیلندر خودرو

سخن پایانی

سرسیلندر از مهم‌ترین قطعات خودرو محسوب می‌شود که اگر کوچک‌ترین مشکلی در این سیستم رخ دهد، ماشین شما به‌درستی کار نخواهد کرد. مهم‌ترین عاملی که سبب خرابی خودرو می‌گردد، باز و بسته شدن بی‌دلیل و غیراصولی واشر سرسیلندر و دیگر اجزای خودرو است. به‌طور کلی اگر به سیستم موتوری ماشین فشاری زیادی وارد شود، خودرو آمپر می‌کشد که این گرما بیش از حد باعث سوختن سرسیلندر خودرو شما خواهد شد. اگر خودرو شما در حین حرکت آمپر کشید، سریعاً آن را خاموش کنید؛ در غیر این صورت می‌تواند خسارت‌های بسیاری را برای خودرو به وجود بیاورد.