قرص اورژانسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

یکی از قرص هایی که برای خانم هایی که قصد بارداری ندارند قرص اورژانسی است. هنگامی که رابطه جنسی محافظت نشده دارید و قرص های ضد بارداری را نیز مصرف نکرده اید بهترین گزینه برای شما قرص اورژانسی است. قرص های اورژانسی حاوی مقادیر بسیار بالایی از هورمون پروژسترون است که با ایجاد تاخیر در تخمک گذاری و حتی متوقف کردن آن مانع از بارداری خواهد شد. قرص های اورژانسی را باید بلافاصله پس از نزدیکی استفاده کرد و در صورت باردار بودن باعث سقط شدن جنین نمی شود. در ادامه به پاسخ سوال قرص اورژانسی چیست؟ و نحوه مصرف آن می پردازیم پس در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین تهران (داروهلپ) با ما همراه باشید.
قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟ قرص اورژانسی چیست؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده که قرص اورژانسی چه قرصی است و مکانیسم آن به چه صورت است. تخمک گذاری در بدن همه زنان بالغ هر ماه انجام می گیرد و بخشی از چرخه طبیعی در زاد و ولد است. در تخمک گذاری هر ماه یک تخمک آزاد می گردد و در صورت وجود اسپرم بارور می شوند و جنین را تشکیل می دهند و بارداری آغاز می گردد. اسپرم به صورت طبیعی تا ۵ الی ۶ روز پس از نزدیکی در رحم..

یکی از قرص هایی که برای خانم هایی که قصد بارداری ندارند قرص اورژانسی است. هنگامی که رابطه جنسی محافظت نشده دارید و قرص های ضد بارداری را نیز مصرف نکرده اید بهترین گزینه برای شما قرص اورژانسی است. قرص های اورژانسی حاوی مقادیر بسیار بالایی از هورمون پروژسترون است که با ایجاد تاخیر در تخمک گذاری و حتی متوقف کردن آن مانع از بارداری خواهد شد. قرص های اورژانسی را باید بلافاصله پس از نزدیکی استفاده کرد و در صورت باردار بودن باعث سقط شدن جنین نمی شود. در ادامه به پاسخ سوال قرص اورژانسی چیست؟ و نحوه مصرف آن می پردازیم پس در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین تهران (داروهلپ) با ما همراه باشید.

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

قرص اورژانسی چیست؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده که قرص اورژانسی چه قرصی است و مکانیسم آن به چه صورت است. تخمک گذاری در بدن همه زنان بالغ هر ماه انجام می گیرد و بخشی از چرخه طبیعی در زاد و ولد است. در تخمک گذاری هر ماه یک تخمک آزاد می گردد و در صورت وجود اسپرم بارور می شوند و جنین را تشکیل می دهند و بارداری آغاز می گردد. اسپرم به صورت طبیعی تا ۵ الی ۶ روز پس از نزدیکی در رحم و لوله های فالوپ زنده است و منتظر آزاد شدن تخمک می ماند. قرص های اورژانسی در مواقعی که افراد رابطه بدون پیشگیری داشته و قصد بارداری ندارند مورد مصرف قرار می گیرد. این قرص ها با تاخیر در روند تخمک گذاری و حتی توقف تخمک گذاری باعث پیشگیری از بارداری خواهند شد. این قرص ها زمانی تاثیر دارند که هنوز تخمک گذاری اتفاق نیفتاده است.

انواع قرص اورژانسی کدام است؟

از انواع قرص های اورژانسی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

• قرص LD و HD: ضعیف ترین نوع قرص های اورژانسی قرص های ال دی و اچ دی هستند. نحوه استفاده از این قرص های ال دی به این شکل است که باید به فاصله ۱۲ ساعت و در هر نوبت ۴ عدد استفاده گردند. قرص های اچ دی نیز در هر نوبت ۲ عدد به فاصله ۱۲ ساعت باید مورد مصرف قرار گیرند.

• قرص LevonorgknT estrel: از پر مصرف ترین قرص های پیشگیری از بارداری به صورت اورژانسی قرص لوونورژسترول است که هورمونی و حاوی پروژستین هستند. این نوع از قرص های اورژانسی از ورود تخمک بارور شده به داخل رحم و اتصال به دیواره رحم جلوگیری می کند. این نوع از قرص عوارض بسیار کمی دارد اما در افراد دارای اضافه وزن ممکن است عملکرد صد در صدی دیده نشود.

• قرص Ulipristal: این قرص های اورژانسی فقط با نسخه پزشک تجویز می شوند و از لقاح اسپرم و تخمک و همچنین تشکیل شدن جنین جلوگیری می کنند.

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قرص های اورژانسی ضد بارداری درست پس از رابطه جنسی محافظت نشده و یا حداکثر ۳ الی ۵ روز پس از نزدیکی است. هر چه زمان استفاده از قرص اورژانسی به رابطه جنسی نزدیکتر بشود تاثیر آن بسیار بیشتر است. همچنین توجه به این نکته بسیار مهم است که قرص های اورژانسی به صورت صد در صدی از بارداری پیشگیری نخواهند کرد و تنها تا ۷۰ درصد این احتمال را کاهش می دهند.

طریقه مصرف قرص اورژانسی چیست؟

جهت مصرف قرص اورژانسی نیاز به زمان خاصی ندارید و می توانید بلافاصله پس از رابطه جنسی از این قرص ها استفاده کنید. این قرص ها زمانی بالاترین تاثیر را دارند که در سریعترین زمان ممکن استفاده بشوند. تا ۷۲ ساعت پس از رابطه محافظت نشده وقت دارید تا از این قرص های اورژانسی استفاده کنید. نحوه مصرف این قرص ها به صورت تک دوز و یا دو دوز به فاصله ۱۲ ساعت است که بر حسب نوع آنها، طریقه مصرف متفاوت است. اگر پس از مصرف دچار درد و یا حتی خونریزی شدید باید پزشک متخصص زنان را از مشکل خود مطلع سازید.

چند بار میتوان قرص اورژانسی را مصرف کرد؟

افراد باید به این نکته توجه کنند که در ماه تنها یکبار می توانند از این قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنند. در طول چرخه قاعدگی فرد هر زمان که رابطه محافظت نشده وجود دارد می توان از این قرص ها مصرف نمود. در طول سال نیز ۲ الی ۴ بار مجاز به مصرف این قرص ها هستید و نباید بیش از این مقدار از آنها استفاده کنید. قرص های اورژانسی در شرایط اضطراری استفاده می شوند و در حالت عادی برای پیشگیری کلی کاربردی ندارند.

علت لکه بینی پس از مصرف قرص اورژانسی چیست؟

برخی از افراد پس از مصرف قرص های اورژانسی دچار لکه بینی می شوند و ممکن است تا چندین روز این لکه بینی ها و خونریزی ها ادامه پیدا کند. علت بیشتر این خونریزی ها و لکه بینی ها اگر تا ۳ روز باشد معمولا وجود هورمون پروژسترون در این قرص ها است. اگر خونریزی بیش از سه روز و به صورت بسیار شدید اتفاق بیفتد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و علت را بررسی کنید. گاهی اوقات بارداری های خارج از رحم و یا سقط جنین باعث این لکه بینی ها خواهد شد. هنگام مصرف این نوع از دارو ها قاعدگی بعدی ممکن است در تاریخ قبلی اتفاق نیفتد و زودتر یا دیرتر روی دهد. پس در هنگام مشاهده لکه بینی بعد از مصرف هر نوع قرص اورژانسی لکه بینی طبیعی است و جای نگرانی نیست.

علت لکه بینی پس از مصرف قرص اورژانسی چیست؟

از چه سنی به بعد می‌توان قرص اورژانسی را مصرف کرد؟

مصرف قرص اورژانسی محدودیت سنی ندارد و زنان بالغ که تخمک گذاری ماهیانه دارند می توانند از آن استفاده کنند. اما برخی از نمونه های آنها همانند قرص تنسی محدودیت سنی دارند زنان ۱۸ سال به بالا مجاز به استفاده از آنها هستند. این قرص ها نباید به صورت مکرر در طول سال استفاده گردند چرا که باعث به ریختگی هورمونی در زنان خواهد شد.

تفاوت قرص اورژانسی و روش‌های ضد بارداری دیگر

از انواع روش های پیشگیری از بارداری می توان به پیشگیری طبیعی، آی یو دی، قرص، تزریق دارو های ضد بارداری، عقیم سازی و ایمپلنت ضد بارداری اشاره کرد. در پیشگیری طبیعی مرد در هنگام انزال، آلت تناسلی خود را از واژن زن خارج می کند و احتمال موفقیت و عدم بارداری در آن ۸۰ درصد است. با استفاده از کاندوم بیماری های مقاربتی انتقال پیدا نخواهد کرد و تا ۹۵ درصد از بارداری جلوگیری می شود. سایر روش های پیشگیری نیز بالای ۹۰ درصد مانع از بروز بارداری خواهند شد. هنگامی که رابطه ای محافظت نشده دارید و یا شرایط پیشگیری را نداشته اید می توانید از قرص های اورژانسی استفاده کنید.

نام روش پیشگیری طبیعی کاندوم آی یو دی ایمپلنت قرص عقیم سازی تزریق قرص اورژانسی
درصد پیشگیری ۸۰% ۹۵% ۸۵% ۹۹% ۹۹% ۱۰۰% ۹۹% ۸۰%

عوارض قرصهای ضد بارداری چیست؟

از عوارض این قرص ها می توان به سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، خونریزی، لکه بینی، بر هم خوردن نظم پریودی، درد های شکمی و… اشاره کرد. این قرص های اورژانسی نباید به صورت روتین مصرف شوند چرا که عوارض آنها ممکن است شدید تر شود. با هر مصرف این قرص ها ممکن است این علائم دیده شود و در صورت مداومت و طولانی شدن هر چه سریعتر باید به پزشک متخصص زنان، مراجعه کنید. از عوارض دیگری که با مصرف این قرص ها دیده می شود مشکلات و حساسیت های پوستی است. به علت ورود مقادیر بسیار بالای هورمون پروژسترون در بدن و تجزیه آنها، چربی بسیار زیادی از پوست ترشح می شود. همین چربی ها زیاد باعث بروز آکنه و راش های پوستی می شود.

هورمون ها در تعادل روحی و آرامش اعصاب و روان نقش بسیار زیادی دارند و تغییرات هورمونی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی خواهد شد. مصرف بی رویه و مکرر این دارو ها باعث ایجاد مشکلات عصبی، افسردگی، خستگی و کلافگی می شود. افراد می توانند جهت جلوگیری از بروز این عوارض از کاندوم و سایر محصولات پیشگیری به جای قرص های اورژانسی استفاده نمایند.

معرفی بهترین برندهای قرص اورژانسی

معرفی بهترین برندهای قرص اورژانسی

از بهترین برند های قرص اورژانسی می توان به لوونورژسترول، الا، تنسی و یولی پریستال استات اشاره کرد. بهترین زمان مصرف این قرص ها جهت اثر گذاری بیشتر تا ۵ روز پس از مقاربت است.

نحوه خرید اینترنتی قرص اورژانسی

افراد زیادی برای خرید محصولات جنسی بانوان و قرص های اورژانسی از داروخانه های آنلاین کمک می گیرند. در داروخانه ها می توانید محصول مورد نظر خود را به راحتی سفارش داده و به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. برخی اوقات قرص های پیشگیری از بارداری ممکن است در بازار کمیاب شوند، که می توانید به صورت اینترنتی به راحتی آن را تهیه کنید.

سخن آخر

در مواقعی استفاده از قرص های اورژانسی بسیار خطرناک است و باعث ایجاد مشکلات و آسیب های زیادی خواهد شد. اگر نسبت به باردار بودن خود مشکوک هستید از این قرص استفاده نکنید. در سنین قبل از قاعدگی و زمانی که هنوز فرد به بلوغ نرسیده است استفاده از این دارو ها ممنوع است. اگر در دسته افرادی هستید که با خوردن این قرص ها دچار حساسیت، خونریزی های شدید و یا مشکلات روحی روانی می شوید نیز از این روش استفاده نکنید. مصرف قرص اورژانسی در زمان شیر دهی نیز ممنوع است.

نوشته قرص اورژانسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ اولین بار در داروخانه آنلاین تهران | داروخانه اینترنتی داروهلپ. پدیدار شد.