«شجاعت» کارویژه رسانه است
برخی صاحبان قدرت بسیار خوش دارند که رسانه تنها در خدمت نظرات ابلاغی آنان از هر دست باشد؛ بیآنکه نقد و نظری در درستی یا نادرستی آن وارد شود. در واقع ترجیح این گروه از صاحبان قدرت این است که رسانهها در چارچوب سیاستهای «ابلاغی _ تبلیغی» عمل کرده و افکار عمومی را در همین راستا به خود مشغول کنند. چنین وضعی تنها در جوامع پیشا مدرن مانند عصر قاجار، و یا آنچه در جوامع بستهای چون کرهشمالی یا خاطراتی که از دوران حکومتهای سوسیالیستی اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق در اذهان باقی است، ممکن میتواند باشد. اما تکنولوژی ارتباطات؛ رشد عقلانیت و به تبع آن پرسشگری افکارعمومی، کمتر امکانی را برای محدود کردن رسانهها در تنها انتشار رویکردهای «ابلاغی _تبلیغی» در اختیار گذاشته است.
رسانه به ویژه در جوامعی مانند ایران امروز که در چهارراه تمدن جهانی قرار دارد، حتی اگر بخواهد تنها در چارچوب مورد انتظار سیاستهای «ابلاغی _تبلیغی» عمل کند، به سرعت دچار ورشکستگی اعتبار، مرجعیت و نفوذ در افکار عمومی خواهد شد. دلایل روشن این پیامد، از یکسو مربوط به ویژگیهای عصر مدرن است. از سوی دیگر، بافت و ساخت فکری ..