آخرین مطالب

پیشنهاد نویسنده

صفحه حوادث

وبلاگ

نشانِ نقشِ پا

این سنت‌ها در واقع ضوابطی هستند که در خلقت و هستی تعبیه شده است. بعضی از آنها که جنبه مادی داشته‌اند در طی قرون توسط بشر کشف شده، از جمله قانون جاذبه و روابط اجرام کیهانی و فیزیک کوانتوم و خواص مواد. بسیاری از آنها به اعتراف دانشمندان، هنوز کشف نشده و پاره‌ای از آنها جنبه‌ای متافیزیک دارند. مثلا این که گفته می‌شود صله‌رحم به گشایش روزی می‌انجامد و یا انفاق یعنی قرض به خدا که هفتاد برابر می‌شود و یا بدکردن به دیگری که پژواک‌وار به خودمان بر می‌گردد. اینها اگرچه ظاهرا آموزه‌های اخلاقی هستند اما در زمره همان قوانینی است که خالق هستی در ساختار هستی، وضع کرده و درک و دریافت درست از آن، مستلزم محاسباتی غیرفیزیکی و غیرخطی است. حتی بعضی از این قوانین، چه بسا در آموزه‌های غیرموحدان یا غیر متشرعان باشد. از جمله مفاهیمی چون کارما، چاکرای، ریاضت و چله نشینی.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حقوقی که برای کاری خاص یا سازمانی خاص می گیرید به قول قدیمی ها برکت می‌کند اما پولی که از کاری دیگر یا معامله‌ای خاص نصیب تان می‌شود، هنوز نیامده تمام می‌شود! مثلا برای من، حق‌التحریرهایی که حدود سه دهه پیش ا..

ماه رمضان و عزاخانه‌ای به نام تلویزیون

همه اینها برای استقبال از ماه خدا بود. انگار فرارسیدن ماه رمضان، عذابی الیم بود که بر صداوسیما نازل شده بود. لابد قرار است همین حال و احوال تا آخر ماه رمضان ادامه یابد. اینکه القا شود همه ما گناهکاریم و باید با گریه به مهمانی خدا برویم واقعا چه شوقی را برمی انگیزد؟ چه خدایی را ترسیم می کند؟
گریه و مناجات و انابه، از نوع ارتباطاتی است که هر شخص می تواند با خدای خویش داشته باشد. اتفاقا این انابه ها به نشاط روحی و درونی منجر می شود و انرژی بیشتری برای حضور در جامعه وتعامل با مردم پدیدار می کند. اما اینکه تلویزیون و رادیو تبدیل به غمخانه شودیعنی چه؟ تعمدی در کار است که ماه خدا را از چشم خلق بیاندازند؟
کاش تلویزیون از برخی برنامه هایی که در کشورهای اسلامی پخش می کرد تقلید کند و عینا آنها را به نمایش بگذارد.
این مکتب گریه که تلویزیون در ماه رمضان به راه انداخته ( به استثنای روز و شب های ضربت خوردن و شهادت حضرت امیر(ع) که همه آن را می پذیرند) جز ایجاد روحیه افسرده و فضای غمزده و نیز گریز از دین هیچ نانی برای کسی ندارد.

قرص راکوتان چیست و چه عوارضی دارد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقهعوارض مصرف قرص راکوتان کم نیست، هرچند زمانی که درمانهای آنتی بیوتیکی روی جوش ها و آکنه پاسخ ندهد، آخرین روش درمانی استفاده از راکوتان است. قرص راکوتان یا آکوتان Roaccutane با نام علمی ایزوترتینوین از خانواده ویتامین آ است. که اغلب برای خفیف شدن مشکلات پوستی مانند آکنه تجویز می شود.
چگونگی مصرف قرص راکوتان قرص راکوتان را حتما با نظر پزشک مصرف کنید، اما به طور معمولا این قرص یک یا دو بار در روز مصرف می شوند. فراموش نکنید که کپسول ها باید با یک نوشیدنی، یا با غذا یا فقط بعد از غذا (با معده پر) مصرف شوند.
در صورتی استفاده از دارو را فراموش کردید به هیچ عنوان به جای یک دوز در دوز بعدی دو دوز مصرف نکنید.
مزیت های قرص راکوتان از قرص راکوتان به عنوان تنظیم کننده چربی پوست و مانعی در برابر ایجاد آکنه استفاده می‌شود. هرچند که شما میتوانید برای رفع جوش و مشکلات پوستی به سراغ مکمل های دارویی با عوارض کمتر بروید. اما استفاده از راکوتان می‌تواند بر روی عملکرد غدد ترشح کننده چربی پوست تاثیر گذاشته و آن را به طور موثری کاهش دهد.
یکی دیگر از تاثیراتی که قرص راکوتان بر روی پوست د..

ایرانِ تعطیل

ده روز قبل از عید و ده روز بعد از آن جزو لوازم کار است و این را باید تعطیلات غیر رسمی نامید که در آن دولتی ها هم کم از دیگران نیستند. نمونه آن حدود ده روز قبل از عید به بیمه دانشگاه (بیمه ایران) برای تحویل مدارک رفتم گفتند فایل­ها بسته شده، باشد برای بعد از ۱۴ عید؛ حال چقدر قبل از آن برای تکمیل مدارک وقت مرا گرفتند بماند! تعطیلات در ایران کم نیست اعیاد و وفیات کم نیستند علاوه بر آن تعطیلات نوروز و تابستان به راستی به کشور ضرر می­رساند. درست است که کشور و مردم آن استراحت می­خواهند اما نه به قیمت تعطیلی کشور.
وقتی تعطیلات نوروز می­شود، همه کار و کاسبی و خرید و فروش را هم تحت تأثیر قرار می­دهد. من نمی­دانم آیا کشورهای دیگر هم بعد از سال نوشان این نحوه تحول را دارند. ما که دعا می­کنیم یا محول الاحوال حال ما را به بهترین حال برگردان آیا معنایش این است؟ من سروده بودم که:
بیا کنـــار پنجـــره و بین بهـــــار روح افزا بیا برون به طبیعت فضـــای دل بگشا
ببین خاک طبیعت چگونه زنده شده است بکن حال مرا خوش خدا تو را به خدا
اما تحول و تحویل در کشور ما این است که جنسها گران، همه کارها به سال دیگر ..

برنامه عصر جدید ؛ نیازمند مرام‌نامه‌ اخلاقی

شوربختانه، دیرزمانی است که برنامه‌های تلویزیونی سازمان صدا و سیما، انگار از هیچ مرام‌نامه‌ی اخلاقی پیروی نمی‌کند و حتا تابع قانون اساسی و اصول اخلاقی و وجدان بیدار جامعه‌ی مخاطب آگاه ولو انگشت‌شمار خویش هم نیست. هرچه‌قدر هم تذکرهای جدی داده می‌شود، بازهم گوش شنوایی یافت می‌نشود
در آخرین قسمت از برنامه‌ی عصر جدید (از نمایش نوروزی، از فصل سوم؛ که جمعه‌شب در تاریخ دوازدهم فروردین‌ماه یک‌هزاروچهارصدویک از شبکه سوم سیما پخش شد)، سازنده و مجری این برنامه، تقریباً وسط برنامه، روی خروجی گیرنده‌ها ظاهر شد و صرفاً به یک هشدار تلویزیونی (که از قبل ضبط شده بود) و یک سطر که نوشته بود؛ دیدن این قسمت از برنامه، برای افراد زیر ١۴ سال، مناسب نیست (نقل به مضمون)، اکتفا کرد. سپس پنج‌نفر خانم روی صحنه آمدند و روی بوم‌های اختصاصی خود، مشغول نقاشی کشیدن شدند مثلاً؛ که یک‌نفر از ایشان، به‌صورت انفرادی و جدای از بقیه و با یک فاصله‌ی معناداری، به‌اصطلاح دست به قلم طراحی و نقاشی شده بود ولیکن چهار نفر دیگر، هر یک، جای خود را به دیگری می‌داد و مثلاً نقاشیِ هم‌دیگر را تکمیل می‌کردند تا این‌که آن خانمی که داشت به..

صدا و سیما و تجلیل از اقوام ایرانی در نوروز

حضور اقوام مختلف از جمله اقوام ترک، کرد، عرب، بلوچ، لر، بختیاری، ترکمن و…در برنامه های پربیننده صدا و سیما در نوروز ۱۴۰۱ و معرفی آداب، رسوم، گویش و موسیقی آنها، نشانگر توجه به ارزش های قومی بود که امیداست در آینده نیز تکرار شود.
فصل سوم «عصرجدید» با اجرای احسان علیخانی، برنامه پرمخاطب سیما که از نیمه شعبان شروع شد، توجه خاصی به اقوام مختلف داشت. این برنامه که تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت، با حضور گروه های مختلف هنری و شخصیت های شناخته شده از میان اقوام ایرانی همراه بود و با اجرای خواننده گروه هنری بختیاری همزمان با تحویل سال نو به نقطه اوج خود رسید.
برنامه طنز خندوانه و رامبد جوان نیز در برنامه های نوروزی خود نگاه ویژه ای به اقوام ایرانی داشتند و اکثر شبها، میزبان یکی از قومیت ها با لباس خاص خود بودند. در این برنامه ها شخصیت های تاثیرگذار و هنرمندان اقوام، با سخنان خود و اجرای موسیقی های فولکلوریک، به معرفی و تجلیل از آداب قومیت های مختلف اهتمام ورزیدند. در این برنامه ها، مردم ایران به مثابه یک «خانواده» در کنار یکدیگر، همبستگی و دلبستگی ملی را به نمایش گذاردند و خندوانه موفق شد خل..

همزمان با ابلاغ حکم‌ اعدام، هویت‌ اعدامی را تغییر دادند

جناب وکیل! اتهام موکل تسخیری اتون قاچاق چند کیلو شیشه است،شما بهش بگید مجازاتش ادعام است بلکه با شما همکاری کنه.آنقدری که من با شنیدن کلمه ی اعدام به هم ریخته و ناراحت شدم،سیاوش انگار نه انگار و بی تفاوت با زنجیری که به‌ پایش بسته بودند بازی می کرد.
رئیس شعبه،به بهانه ی سر زدن به دفتر دادگاه، من و سیاوش را تنها گذاشت تا دقایقی با هم گفتگو کنیم.
پیش از آنکه من حرفی بزنم سیا همانطور بی خیال و راحت شروع کرد به حرف زدن :میدونی شیشه چطور درست میشه؟بعد شروع کرد با جزئیات دقیق شیوه ی تولید شیشه را تعریف کرد ،طوری حرف می زد که اگر کسی صحبت هاش و شنود می کرد مطمئن می شد،موکلم عامل اصلی تولید شیشه استو قرار بوده پس از قاچاق شیشه ها به ژاپن ، آنجا آشپزخانه ­اش را راه ­اندازی کند.
پس از چندین جلسه و رفت و آمد به دادگاه متوجه تعارضات فاحشی در اظهارات سیا و سوابق قبلی وی شدم لذا از رئیس دادگاه درخواست کردم که خارج از چارچوب پرونده ­های تسخیری به من اجازه ی مطالعه پرونده ها ی قبلی سیا را بدهند. تمام موارد شبیه به هم بود حتی کلماتی که سیا در اقرارهایش داشت شبیه هم بودند و مو به مو عین هم!!. با این ..

نشست نقب و شکست زنجیره امنیتی اسرائیل

نشست وزرای خارجه ۴ کشور عربی مصر، مغرب، امارات، بحرین با وزیران خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی اگرچه به عنوان جشن عروسی یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل تلقی شد اما این جشن سریعا به یک ماتم تبدیل شد.
در این نشست که در صحرای نقب تشکیل شد طرح موسوم به مهندسی امنیت منطقه به عنوان مقدمه ای برای شکل گیری یک ناتوی عبری – عربی مورد بحث قرار گرفت.
همزمان با آغاز این نشست در حالی که یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حال سخنرانی بود خبر عملیات شهادت طلبانه منطقه الخضیره را که منجر به کشته شدن ۶ صهیونیست شد، دریافت کرد.
نشست مشترک سامح شکری وزیر خارجه مصر، ناصر ابو ریطه وزیر خارجه مغرب، عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات، عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم اسرائیل در حالی برگزار شد که جنبش های مبارز فلسطینی این نشست را خیانت بزرگ اعراب به آرمان ملت فلسطین تلقی کردند.
نشست نقب چند مفهوم کلی از سوی رژیم صهیونیستی برای کشورهای سازشکار عرب و ملت فلسطین به همراه داشت.
نخست اینکه این نشست در صحرای نقب و در نزدیکی نیروگاه دیمونا که ن..

روزه نمی‌گیرند ولی افطار می‌کنند!

اما چنین چیزی نه تنها اصلا مسخره نیست بلکه این رفتار برای برخی بدون آن که بدانند و متوجه باشند پاسخی طبیعی به یک نیاز فطری و درونی است! اشتباه است اگر فکر کنیم چنین پدیده ای فقط به خاطر میل خوردن غذا یا تظاهر به روزه داری و ریا بوده، بلکه چه بسا یک احتیاج معنوی و نیاز درونی یا دلتنگی برای گم شده های عاطفی و قلبی است که شاید اصلا شخص به آن توجه نداشته باشد.
یکی از ادبای مشهور مسیحی لبنانی داستانی از سفر خود به فرانسه نقل می کند و شرح می دهد که در آن سالها که دسترسی به تماس تلفنی و ارتباطات رسانه ای مثل امروز آسان نبود بعد از چند روز دلتنگ وطن می شود و به شدت هوای دیارش را می کند و می نویسد که توی خیابان های پاریس قدم می زدم که ناگهان صدای اذان به گوشم رسید، چنان بی اختیار شدم که ناخواسته در کوچه پس کوچه ها به دنبال صدا روانه شدم تا از مسجد پاریس سر درآوردم. در حیاط مسجد کنار حوض نشستم و با شوق و دلتنگی به مسلمانانی که وضو می گرفتند و داخل شبستان می رفتند نگاه می کردم و می دانستم که هیچ یک آن احساس عجیب درونی من را نسبت به نماز و عبادت خود درک نمی کنند!
نزدیک ساختمان دانشگاه سن ژوزف در..

چرا عید نوروز باید بماند؟

در کوتاهه پیشین به اختصار، علاوه بر وجه انسجام‌بخشی و همگراسازی نوروز، بر سه پیام مهم آن انگشت نهاده شد با این تأکید که پیام ادیان آسمانی هر سه آنها را در سرلوحه آموزه های خود داشته‌اند؛ مهرورزی،‌ ایثارگری و صله رحم. هیچ دینی نمی‌تواند نسبت به این سه عنصر مهم اخلاقی انسانی بی‌تفاوت باشد تا چه رسد که بخواهد به رد و نفی آنها روی کند. مهرورزی و دوستی بنیان روابط انسانی و بالاترین سطح اخلاق و ‌ایثار، ‌تعاون و از خودگذشتگی والاترین فضیلت اخلاقی و روی دیگر مهر و محبت و در نهایت دید و بازدید از یک‌دیگر(صله رحم) تجلی آنهاست که در پوشش‌های نو، خانه‌تکانی و دورافکنی زشتی‌ها و کدورت‌ها دنبال می‌شود، اما بر رهاوردهای پیشین نوروزی،‌ دو ارزش مهم دیگر باید مورد عنایت قرار گیرد که هر یک به تنهایی می‌تواند در ارجمندی پدیده‌ی اجتماعی به کار آید؛ لذت و شادی.
با همه پیچیدگی که در معنای لذت وجود دارد، دو نکته مورد قبول اهل اندیشه است؛ یکی آن‌که لذت با طبع انسان و طبیعت هستی سازگارتر است، چنان‌که درد و الم که در نقطه مقابل آن قرار دارد، با طبع و طبیعت در ستیز و ناسازگاری است. لذت خواستنی‌تر و مطلوب‌تر است،..

تقدم اسلامیت بر جمهوریت، استبداد و طالبانیسم است

بر اساس مبانی قرانی و سیره حکومتی نبوی ص و علوی ع، هیچ کس حتی انبیای الهی و امامان، حق تحمیل دین و نیز حکمرانی دینی را بر جوامع و مردم نداشته اند و تنها مامور به ابلاغ دعوت و پیام الهی بوده اند و در صورتی که مردم با آنها همراه می شده و پیام دین را می پذیرفتند و به حکمرانی دینی هم رضایت می دادند، آن گاه مجاز به تشکیل حکومت می شدند.
انبیای الهی، نه تنها حق تحمیل حکومت دینی را بر جامعه نداشتند بلکه حتی مجاز به تحمیل و اصرار بیش از اندازه در دعوت مردم به پذیرش توحید و معاد و احکام شریعت نبودند.
خداوند در قران بارها به پیامبر ص متذکر شده است که تو وظیفه ای جز رساندن گویا و صحیح پیام من را به جامعه نداشته و نباید در مسیر دعوت به دین، بر مردم وکیل (نگهبان)، حفیظ (بپا)، جبار (زور گو) و مصیطر (سلطه طلب) باشی. و در یک کلام، حق نداری مردم را با زور و تحمیل و فشار به بهشت ببری.
اراده خداوند در مورد انسان بر این قرار گرفته است که راه خیر و شر و هدایت و ضلالت به او نمایانده شود و او در کمال آزادی و اختیار، یکی از دو راه را انتخاب کند و البته در صورت نپذیرفتن آگاهانه و لجبازانه مسیر خیر و هدایت، ب..

آنها که روزه می‌گیرید و آنها که نمی‌گیرید

چه آنها که روزه می گیرید و چه آنها که نمی گیرید، آدمیزاد با هر باوری و اعتقادی، گاهی نیاز دارد با یک قدرت برتری درد دل کند، حرف بزند.به او لبخند بزند. لبخندش را ببیند.
اسم آن قدرت برتر در هر دینی و مرامی چیزی است، ولی همان خداست.
در طول سال گاهی فرصت این گفت وگو بیشتر از سایر ایام آماده است.
ماه رمضان از آن فرصت هاست. رشته دل را متصل کنید به خدا. حتی هیچ چی نخواهید.فقط به او لبخند بزنید.این ماه خدا پاسخ همه لبخند ها را می دهد.
انرژی مثبتی که از این لبخندها و گفتگوهای دلی به همه وارد می شود، خیلی لذت بخش است.
حلول ماه رمضان مبارک باشد.

فریادها و نجواها؛ درباره آزار زنان در سینما

برای من که در حالت کلی هم از رفتن به نمایش‌های خصوصی فیلم معمولا گریزانم تا مبادا شائبه‌های نمک‌گیری و … در لحن نقدنویسی‌هایم اثر بگذارد، این دیگر افزون بر سبب بود که پیشنهادش را رد کنم. البته قبلش هم با چند نفر از همکاران مطبوعاتی که می‌دانستم برای این نمایش خصوصی دعوتند، تماس داشتم که شما با توجه به شهرت سوء این سینماگر چه کار می‌کنید؟ پاسخ‌ها متنوع بود، ولی این که برخی‌شان هم می‌گفتند: «ای بابا ول کن، بخواهی به این چیزها توجه کنی باید با همه قطع ارتباط کنی!» برایم جالب‌ترین بود.
غرض از یادآوری این خاطره، اظهار فضل‌های رقت‌بار از این قبیل که «من چه خوبم و دیگران چه بد» نبود، بلکه تأکید بر انگاره «همگانی» بودن این جور ماجراها از طرف بخش قابل توجهی از اهالی فرهنگ همین جامعه قابل تأمل می‌نمود که حالا این روزها با یادداشت‌های یک خانم دستیار کارگردان درباره رفتارهای زننده یک بازیگر، بار دیگر برایم زنده شد.
رفتارهای آزارنده از این قبیل، عمدتا از دو منبع اجتماعی ریشه می‌گیرند. نخست؛ فضای سیطره که در مصداق‌های مختلفی جاری است. از یک تهیه‌کننده فیلم که صاحب حقوقی اثر است گرفته تا یک کار..

وقتی محیط دینی در فضای خاص لبنان سیاست زده نیست

حالا بعد از کتاب هایی که برای اهل بیت پیامبر نوشته از واتس اپ استفاده می کند برای نشر معارف اهل بیت!
دیروز دکتر میشال کعدی نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی جمله ای از امام علی علیه السلام را برایم فرستاده است که : “مراقب و نگهبانی از درون خویش برای خودت قرار بده و سهمی از دنیا برای آخرت خود ذخیره کن”

با خود فکر می کردم که نکند روز قیامت او یا امثال مرحوم پروفسور دهرمندنات هندی را به عنوان نشر دهنده و پخش کننده معارف دین به حساب آورند و بگویند که چگونه آن پیرمرد هندو برای مظلومیت امیر مؤمنان اشک می ریخت و این پیرمرد مسیحی بر مصیبت های کربلا گریه می کرد و کلمات امام علی را دست به دست و چشم به چشم گرداندند، اما کسی مثل تو که همه زندگی اش از امیر مؤمنان بود این قدر نقش و اثر نداشتی!
البته در فضای خاص لبنان به دلیل این که محیط دینی سیاست زده نیست کسی هم ابایی از بیان این مسایل ندارد. یکبار خبرنگاری یاز خانم الیسا خواننده معروف مسیحی پرسیده بود که شما در خلوت خود چه جمله ای را زمزمه می کنید و او جمله ای از کلمات قصار نهج البلاغه را ذکر کرده بود!

تهدید شیوع‌ کرونا و تصمیم عجیب دولت برای مدارس

وزارت آموزش و پرورش در اقدامی شاز و خاص طی بخشنامه‌ای حکم به حضوری شدن کلاس های درس دانش آموزان داده در موجه جلوه دادن این اقدام عجیب به آیین نامه اجرایی مدارس استناد، بچه های مردم را به اخراج از مدرسه و غیبت غیر موجه تهدید می کند؛
گویی مدیران وزارت مذکور فراموش کرده اند، ماده ۶۹ همان آیین نامه به صراحت مدیران مدارس را به تعطیلی آموزشگاه در مواقع بروز بیماری های خطرناک و احتمال شیوع بیماری ملزم کرده است با این وصف مدیران بالادستی وزارت آموزش و پرورش باید به این سوال پاسخ دهند که آیا از خطرات احتمالی شیوع مجدد ویروس کرونا در قالب های دلتا، اُمیکرون و…اطلاع ندارند؟
آیا از تجربه ی غیرقابل پیش بینی بودن شیوه ی شیوع و انتقال ویروس کرونا نباید عبرت گرفت؟ آیا مدیران ِدولتی که سخنگویش در توجیه رونق اقتصاد در کشور به حجم سفرهای نوروزی اشاره می کند، تعداد سفرهای نوروزی را صرفا از جنبه ی رونق اقتصادی می بینند و چشمشان را به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام نوروز خاصه در شهرها و مناطق پر بازدید بسته اند!
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و رسانه ها گواه این احتمال است که با پیک جدیدی از کرونا ..

آیا ایلان ماسک، رئیس جمهور آینده آمریکاست؟

ویدئوی رقص ایلان ماسک پس از افتتاح خط تولید در برلین در برخی از شبکه های اجتماعی دنیا همرسان شد. با توجه به اهمیت این خبر ضروری است که به این موارد تامل شود:
۱- برخی معتقدند که ایلان ماسک ورژن و نسخه تحت ویندوز ترامپ محسوب می شود (اگر که فرض کنیم ترامپ ورژن تحت “داس” بوده است!). در این مقایسه، چنین گفته می شود که ذهنِ ترامپ یک ذهن نسبتا ساده و آشنا به مسیرِ «دلالی» (معامله گری) بوده ولی ذهن ایلان ماسک آشنا به مفاهیم تکنولوژی و دانشِ پیشرفته است. ترامپ فرزند یک بساز-بفروش بود و بعد از برخورداری از ثروتِ پدری، هرگز منشاء کارآفرینیِ گسترده و یا احداث صنایع پیشرفته «نشد»، ولی ایلان ماسک، بدون ثروت پدری، منشا شکل گیری پیشرفته ترین صنایع و کارآفرینی گسترده شده است.
اینکه آیا روزی ایلان ماسک وارد عرصه سیاست خواهد شد یا خیر؟ را کسی نمی تواند امروز با قطعیت پیش بینی کند ولی در اینکه او اکنون از قدرتمندترین مردان در ایالات متحده محسوب می شود، شکی نیست. قدرتی که تا پیش از این تصورش هم شاید غیرممکن به نظر می رسید.
۲- مساله مهم در این خبر، فتحِ قلعه و دژِ خودروسازیِ دنیا، توسط یک بازیکنِ تازه ..

ابعاد جنگ سایبری در عرصه بین‌الملل

جاسوسی سایبری در حقوق بین الملل، در زمره مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در زمینه رژیم حقوقی حاکم بر آن در حقوق بین الملل موجود اتفاق نظری در میان نیست. بیم و ابهام در تسری اصول و قواعد حاکم بر جاسوسی در مفهوم کلاسیک به فضای سایبری که اغلب قلمرو اعمال حقوق نرم است، اضافه شده و حقوق بین الملل حاکم بر مفهوم جدید را در هاله ای از ابهام قرار داده است، به گونه ای که از یک سو، مشروعیت اقدامات دولت ها به نفوذ فراسرزمینی از طریق جاسوسی، همچنان محل تأمل است و از سوی دیگر توسل دولت ها به ابزار و ادوات مجازی برای پیشبرد نفوذ فراسرزمینی در قلمرو دولت دیگر در فضای سایبر، بر ابهامات موجود دامن زده است. فقدان تعهدات بین المللی عرفی و قراردادی خاص در این خصوص، باب اعمال اصول و قواعد عام حقوق بین الملل را باز می کند.
در دوران معاصر، رویدادهای بزرگ و تاثیرگذار متعددی اعم از فکری و صنعتی رخ داده، ولی در بین آنها، انقلاب فناوری‌های جدید اطلاعاتی به طور کاملاً برجسته‌ای خودنمایی می‌کند. نظریه «دهکده جهانی» مک لوهان، اکنون برای همه کاملاً ملموس و آشکار می‌باشد. رشد خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، موج‌های ..

بهترین‌ها مستحق بهترین‌ها

یک سال دیگر نیز گذشت. گویی دیروز بود که سال ۱۴۰۰ را شروع کرده بودیم. ایام به همین سرعت برای ما خواهد گذشت همانگونه که برای گذشتگان ما گذشت. گذشتگانی که تا چند سال پیش آنها را می شناختیم.
با آنها زندگی کردیم و دیگر در میانمان نیستند و گذشتگانیکه سال ها و حتی قرن ها پیش می زیستند و ما هرگز آنها را ندیده و اصلاً یاد و نشانی از آنها نداریم ، این عمر برای ما هم به سرانجام خواهد رسید و آیندگان آیا ما را به یاد بیاورند یا نه ؟
مهم آیندگان یا گذشتگان نیستند هر چند عده‌ای برای جمعی دیگر دارای اهمیت های گذرا یا ماندگار بوده و هستند ، مهم خود مائیم برای خودمان که از این گذران عمر چه اندوخته ای خواهیم داشت چراکه همه ایمان و یقین داریم که برای زندگانی چند روزه دنیا آفریده نشدیم.
اصولاً این باور از دیرباز در کل بشر وجود داشته ، نه تنها در آنها که به خدا و عالم آخرت ایمان دارند بلکه در مشرکین و حتی کفار ، فرعون و نمرود و امثال آنها که حتی در مقابل دین خدا ایستادند یعنی کفر مطلق ، احساس درونی اشان به جاودانگی حکم می داد و جاودانه ماندن در زمان حیات و چه پس از مرگ را برای خود می خواستند چراکه اصولاً جا..

تضعیف روسیه؛ عیدی سال ۱۴۰۱ به ایران

ماه آخر سال ۱۴۰۰، ماهی بود که در ایران و جهان بیش از هر موضوعی، از روسیه و پوتین گفته و شنیده شد. قریب به اتفاق تحلیل ها و پیش بینی ها، از افول قدرت پوتین و روسیه حکایت داشته و دارد. شاهد مثال برخی از این تحلیلگران، سابقه روسیه در جنگهای غیرائتلافی با کشورهای دیگر است که در اکثر آنها شکست خورده. مهمترین شکست از ژاپن در ۱۹۰۵ و نزدیک ترینش به زمان حال، سرافکندگی در افغانستان در ابتدای دهه ۱۹۸۰ است که این آخری مقدمه ای شد برآغاز پایان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی.
غرب به رهبری امریکا توانست با استفاده از اشتباهات شوروی، این رقیب بزرگ را از درون متلاشی و به دشمنی بی خطر به نام روسیه تبدیل کند. روسیه ای که شباهتی تام و تمام به رئیس جمهور جدیدش یلتسین داشت؛ بیمار، پیر، بی افتخار و بحران زده. اما برآمدن پوتین از پس یلتسین این روند را تغییر داد. پوتین برخلاف یلتسین، مردی سالم، قوی و جوان بود که در اسرع وقت بحران چچن را جمع کرد تا اولین گام به سوی افتخار را محکم برداشته باشد.
در زمان پوتین، ناسیونالیسم روسی جدی تر شد و تدریجاً امپریالیسم روسی هم زنده شد. اثرگذاری در قفقاز با ورود چکمه پوشان..

سیزده پیمان برای سیزده بدر!

۱- پیمان می بندیم به نحوی رانندگی کنیم که منجر به مرگ هیچ جانداری نشود (بیشینه سرعت در هنگام عبور از جاده های همجوار با مناطق حفاظت شده ۴۰ کیلومتر در ساعت است)؛
۲- پیمان می بندیم به جای افروختن آتش با چوب یا خرید ذغال، از کپسولهای سفری گازی کوچک استفاده کنیم؛
۳- پیمان می بندیم جز ردپا چیزی در طبیعت باقی ننهیم؛
۴- پیمان می بندیم از هر نوع آلودگی صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز کنیم، زیرا گوش حیوانات چندین برابر گوش انسان به صدا واکنش نشان می دهد؛
۵- پیمان می بندیم هرگز با خودرو از فاصله صدمتری به محیطهای ساحلی و تالابی نزدیکتر نمی شویم.
۶- پیمان می بندیم از همیشه صبورتر، پذیراتر و بخشنده تر بوده و هرگز شروع کننده هیچ نزاعی در طبیعت نخواهیم بود.
۷- پیمان می بندیم از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده نکرده و مروج #چالش_بی_زباله باشیم.
۸- پیمان می بندیم سبزه های هفت سین را در خیابانها و طبیعت رها نکرده، آنها را با راهنمایی سمنها به شهرداری ها، واحدهای دامداری و پرورش اسب یا مدارس طبیعت تحویل دهیم تا یا کمپوست شود و یا خوراک دام و حیوانات موجود در مدارس طبیعت.
۹- پیمان می بندیم ماهی..

سیزده‌ اصل برای دوستی با زمین در سیزده‌بدر

چنین است که اعتدال بهاری را پاس می‌داریم و برای یک سال پرتلاشِ دیگر آماده می‌شویم. اما به یاد داشته باشیم که طبیعت، برای ما که جمعیت‌مان بس فزونی یافته و به قدرتی عظیم برای تغییر و نابودی زمین دست یافته‌ایم، کوچک شده است. از این‌رو، باید با احتیاط بر زمین گام نهیم و اثر تخریبی خویش را به کمینه برسانیم.
برای سیزده‌بدر، پیش از هرچیز بهتر است که نه به تفرجگاه‌های دور، بلکه به نزدیک‌ترین فضاهای باز منطقه‌مان برویم تا به سهم خویش از بیشتر شدن شدآمد (ترافیک) جلوگیری کنیم. همچنین باید این سیزده‌ اصل را برای دوستی با زمین در سیزده‌بدر به یاد داشته باشیم:
۱- کیسه‌ای همراه داشته باشیم و همه‌ی پسماندهای خود را (تا حد امکان به شکل تفکیک‌شده) به شهر و به مخزن‌های زباله برسانیم.
۲- از انداختن سبزه‌های هفت‌سین در جاده‌ها و جویبارها و رودخانه‌ها، و رها کردن ماهیان هفت‌سین در پهنه‌های آبی طبیعی خودداری کنیم.
۳- در هر جا که بساط خود را گستردیم، تا شعاع چندمتری، زباله‌های رهاشده را جمع‌آوری کنیم تا هم چشم‌انداز خودمان بهتر شود و هم کمکی کرده باشیم به پاک‌سازی محیط زیست‌مان.
۴- از دفع ادرار و مدفوع، و..

سوگوار دو عزیزی که نوروز بار سفر دنیا بستند

علی رضاقلی، پژوهشگر و نویسنده و جامعه‌شناسی که سیاست می‌دانست و مهم‌تر از همه چشم‌اندازی تاریخی به مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی داشت، از میان ما رفت. این مرد اندیشمند با دو کتاب معروف جامعه‌شناسی نخبه‌کشی و جامعه‌شناسی خودکامگی، درکی روشن و عمیق از وضعیت جامعه ایران پیش روی طیف وسیعی از خوانندگان گذاشت.
او که دلش برای ایران و ایرانی و سرنوشت هردو می‌تپید با زبانی قابل فهم نشان داد چرا در ساختار غلط نباید منتظر نتیجه درست نشست. روحش شاد و اندیشه‌اش پویا و اثرگذار باد.
و حسین عبداللهی، این مرد بزرگ که چه “جوان افتاد”، ضایعه دیگری بود برای جامعه مطبوعات ایران. آقای عبداللهی، مدیر مسئول توانا و دلسوز و کاربلد و متعهد روزنامه آرمان ملی هم به ناگهان قصد رفتن کرد.
مردی هدفمند در روزنامه‌نگاری و بی‌پروا در اندیشه و معتدل در رفتار و صمیمی با همکاران و مردم. این فقدان را به جامعه مطبوعاتی ایران، همکاران و خانواده گرامیش تسلیت می‌گویم.

واژه‌ای که بی‌نیاز از رمزگشایی است

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد
حافظ
دوستی در مباحث ارتباطات بین‌فردی، و همین‌طور بسیاری از حوزه‌های علوم اجتماعی، روان‌شناسی و ادبیات و… موردتوجه قرار گرفته است و پرداختن به آن از این جهت بسیار حائز اهمیت است که اگر تعمیق شود حال انسان و جامعه را خوب می‌کند و بالعکس. رسیدن به سطحی از روابط که منجر به دوستی پایدار و عمیق شود مستلزم بایدها و نبایدهای بسیاری است.دوستی، دو طرف دارد: من و شما. وقتی مناسبات روزمره‌ شرایطی را پیش ‌روی‌مان قرار می‌دهد که به دوستی با هم فکر می‌کنیم یا به هر دلیلی تصمیم می‌گیریم با هم دوست شویم معنایی جز این ندارد که در جست‌وجوی تجربه‌ای جدید، گذر از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط مناسب‌تر، باکیفیت‌تر و بدون حاشیه‌تری هستیم. می‌خواهیم از کنار هم بودن لذت ببریم و با تکیه بر هم به آرامشی بیشتر برسیم.
هزار دشمنم ار می‌کنند قصد هلاک/ گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک
حافظ
شاید به همین دلیل است که دوستی مقدم بر انواع روابط احساسی و اجتماعی فرض می‌شود. مطالعات و توصیه‌های بسیاری درباره‌ ملاک‌ها و معیارهای انتخاب دوست شده و ک..

هنوز هم «جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد»؟

همان روزهای قبل از انقلاب تاکید امام ب این جمله را گروهی نمی پسندیدند و ابرو در هم می کشیدند. حرفشان این بود که چرا “جمهوری دمکراتیک اسلامی” را جزء گزینه های رفراندوم نگذاشته اند؟
بعدها مفهوم شد که “جمهوری اسلامی” کاملترین ترکیب است و امام خمینی با توجه کامل آن را برگزیده است. از نگاه او “جمهوری اسلامی” دو واژه جدا از هم نبود. همان وقت ها هم عده ای می گفتند جمهوری فرم و شکل نظام است و اسلام، محتوای آن. همین برداشت بود که می توانست “جمهوری” را بردارد و به جای آن “حکومت” بگذارد. اما اصرار امام بر “جمهوری اسلامی” معنایش لاینفک بودن این دو واژه از یکدیگر بود. به بیان ساده تر ، اصلا در اسلام چیزی جز “جمهور” در تشکیل حکومت اصالت ندارد و اگر جمهوریت را از اسلام بستانند، گویی اسلام را ستانده اند.
امام حتی گفته بود اگر روزی مردم از جمهوری اسلامی روی برتابند، حرف مردم باید عملی شود. شهیدمطهری هم گفته بود حتی اگر مردم ۱۰۰بار در انتخابشان اشتباه کردند باید نظرشان را رعایت کرد.
بنیانگذاران تفکر انقلاب(امام و مطهری) هیچکس حتی خودشان را قیم مردم نمی دانستند. از نگاه آنها حکومت ذاتا باید به خواست مر..

سکوتی که باید بشکند

هرچند هنرپیشه‌ای که نامش مطرح شده، اولین نیست و چندمین فرد مشهور در سینماست که در ماجرای آزار، نامش به میان آمده. در موارد پیشین هم سکوت، تنها واکنش صنوف سینمایی و سایر سینماگران بود.
آنها به کارشان رسیدند و صدای افشاگران هم به جایی نرسید. اما بالاخره یک‌جا باید این ماجرا فیصله پیدا کند. روزی که سکوت آدم‌های بیشتری شکسته شود، اتفاقات تازه‌تری خواهد افتاد. این تابو بزودی شکسته خواهد شد و امیدوارم چهره‌های مشهور، محافظه کاری را کنار بگذارند و شجاعت بیشتری برای افشای حقایق بیابند. چرا که هیچکدام از آزارگران سینمای ما، به بزرگی هاروی واینستین نیستند. تعرض و تجاوز از هرکسی سر بزند، محکوم و مطرود است چه قاری قرآن باشد، چه هنرپیشه و کارگردان و تهیه‌کننده سینما.
امیدوارم این روند در همه حوزه‌ها اعم از سیاست و اقتصاد و رسانه و سایر عرصه‌های فرهنگی و فضاهای اداری دولتی و خصوصی … بدون ملاحظه و مراعات و واهمه، رواج یابد، سکوت‌ها بشکند و این فضای ناامن به جای قربانیان، تن متجاوزان را بلرزاند.
به شجاعت سمیه میرشمسی و پیشگامی ارزشمند بابک کریمی در حمایت از قربانیان و شرافت کانون دستیاران درود می‌ف..

میراث مشترک جامعه ایرانی و جهانی؛ فرهنگ کاشت نهال در سالروز تولد هر فرد

” تولد و زاد روز تولد ” ؛ به سان نو بهارِ امروز و نوروزِ دیروز چه زیباست که بوی پیدایی و پویایی و نوای شیدایی و شکوفایی می دهد و ” سالروز تولد هر فرد ” نیز یادمان حیات و پیدایی و پویایی و شکوفایی در جهان هستی است که مهر و دوستی و راستی و درستی را در بوم ِاحساسِ هستی وی به تصویر کشانده و نشان از بودن و ماندن و هستی بخشیدن نسبت به خود و دیگران دارد.
” سالروز تولد هر فرد ” نوعاً با سورپرایز و جشن تولد و کیک و شمع و ترانۀ های زیبای تولد همراست و در ملل و تمدن های مختلف نیز جلوه های گوناگون و زیبایی به خود می گیرد.
” سالروز تولد هر فرد ” ؛ یادآور شادی و نشاط خانواده های ایرانی و جهانی از برای تولد نور چشمِ دل و ذهن و وجود و یادمانِ عشق فراگیر آنهاست و ادای احترامی به دستاوردِ حیاتِ پدر و مادر وی نیز به شمار می رود…
” سالروز تولد هر فرد ” ؛ بیانگر ” امید و آرزوها و انتظارات روشن و درخشانی است ” که ریشه در نگاهها و رویکردهای مُثبت افراد و اطرافیان دارد و حکایت از ” نور و روشنایی و امید در هستی” نیز خواهد داشت…
” سالروز تولد هر فرد ” ؛ نشان از ” بودن و ماندن و درخشیدن و روشنی بخش بودنِ..

نسل من، بمب روسی و شعار مرگ بر آمریکا

نسل من از سال‌های قبل از انقلاب، شعار «مرگ بر آمریکا» را با همه وجود سر داده و تا امروز به آن افتخار کرده و هنوز هم ـ دست‌کم در مورد خودم ـ آن را درست می‌داند.
نسل من وقتی صدام عفلقی موشک‌های شش متری شوروی را به دزفول می‌زد و با هواپیماهای میگ و سوخوی روسی به تهران حمله می‌کرد، در اولین لحظات پس از بمباران و موشک‌باران در نقطه اصابت حضور پیدا می‌کرد و شعار «مرگ بر آمریکا» می‌داد.
نسل من در طول جنگ که زیر بمب‌های روسی جان می‌داد، این را می‌فهمید که کرملین‌نشینان و کاخ‌سفیدنشینان دست‌شان برای کشتار مردم ایران توی یک کاسه است.
نسل من همواره مدافع مظلوم بوده است. ده‌ها سال است از مظلومان فلسطین و لبنان حمایت می‌کند؛ دلش برای مسلمانان بوسنی که به دست صرب‌ها قتل‌عام شدند می‌سوزد؛ از شنیدن خبر قتل‌عام مردم یمن به دست نامردهای سعودی غمگین می‌شود؛ از ظهور داعش در شام و عراق برآشفته می‌شود؛ در حمله آمریکا به مردم محروم افغانستان داغدار می‌شود؛ از حمله ناتو به عراق و قتل‌عام کرور کرور انسان بی‌گناه، اشکش درمی‌آید؛ و البته در همان زمان خبرهای تلخ کشتار مردم مسلمان چچن روسیه، آزار هم‌کیشانش د..

در سوگ علی رضاقلی

در بازگشت به ایران برغم امیدهای اولیه‌اش به انقلاب و مدتی اشتغال در نهادها به‌دلیل صداقت و صراحت انتقادی از مناصب دولتی فاصله گرفت و به مطالعه و پژوهش در تاریخ اجتماعی ایران روی آورد و به بررسی کارنامه‌ی اصلاح‌گران از قائم مقام و امیرکبیر تا مصدق مشغول شد و تحقیق پیرامون نظریه‌های توسعه پایدار که در آثار شهرت یافته‌اش پیرامون «جامعه‌شناسی خودکامگی و نخبه‌کشی» منعکس و منتشر شد.
در سال‌های گذشته نیز همچنان در این راستا به تلاش فرهنگی خود برای راه‌یابی و برون رفت از بحران‌های تودرتوی اجتماعی در مسیر توسعه‌ای متوازن و پایدار و تعالی‌جویی معنوی و اخلاقی (با تعهد به اصول استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی) ادامه می‌داد.
درگذشت این جامعه‌شناس و پژوهش‌گر ارجمند را به همسر فرهیخته‌ی ایشان سرکار خانم ثریا همت‌آزاد و فرزندان عزیزشان تسلیت می‌گوییم.

نوروز در کتاب ابوریحان بیرونی

مجله “رودکی” نام دوفصلنامه‌ای وابسته به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و ویژه پژوهشهای زبانی و ادبی در آسیای_مرکزی است که تا کنون ۴۷ شماره از آن (تا زمستان ۱۳۹۵ ش.) به چاپ رسیده است. این نشریه که بر اساس مصوبه ۱۹/۱۲/۱۳۹۴ کمیسیون نشریات علمی کشور و از شماره ۴۴ (بهار و تابستان ۱۳۹۴ ش.) درجه علمی ـ ترویجی یافته است، سامانه‌ای به این نشانی دارد: http://rudaki.org/
اطلاعیه‌ای در صفحه اول سامانه نشریه وجود دارد که بوی خوشی از آن به مشام نمی‌رسد: « به اطلاع نویسندگان محترم می رساند به دلیل مشکلات اداری، فعلا از پذیرش مقالات معذوریم. لطفا از ارسال مقاله به نشریه خودداری فرمایید.»
امیدوارم زمانه به گونه‌ای رقم خورد و چاره‌ها به گونه‌ای اندیشیده و رفتارها به گونه‌ای تدبیر شود که از لبخند مردمان خوب و نجیب آسیای مرکزی به ویژه همدلان و همزبانان تاجیک محروم نمانیم.
شماره ۳۳ نشریه رودکی که با مدیریت مسؤول و سردبیری رفیق شفیق و دوست عزیزم آقای دکتر محمدحسین امیراردوش ـ رایزن فرهنگی وقت ـ در زمستان ۱۳۹۰ش. به عنوان “ویژه‌نامه‌ی نوروز” منتشر شد، افزون بر یادداشت مدیر مسؤول و ترجمه سیر..

نوروز باستانی چرا ارجمند است؟ 

عید باستانی نوروز، ‌رسمی شکوهمند و ارزشی،‌ و همساز با دیانت اسلامی است.
خدا بیامرزد شهید مطهری را که در بین نواندیشان حوزوی، تنها کسی بود که صادقانه در باره نقش ایرانیان دراسلام سخن به میان آورد و با کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نشان داد اگر اسلام بر ایران اثر گذاشت، نقشی که ایران درژرفایی،‌ پویایی و مانایی آن ایفا کرد به همان میزان ارجمند و شایسته تعظیم است. او به حق‌ کوشید تا چشم برخی از کژاندیشان بدخواه ایران را به سوی حقایقی بگشاید، هر چند بسیاری از آنانی که در ستیز با ایران و ایرانی‌اند، ‌نه اهل مطالعه‌اند و نه در جستجوی حقیقت و راستی!
فرهنگ کنونی ایران که هویت ساز مردمانش است،‌ از سه فرهنگ ایران باستان، اسلام و تمدن کنونی(غرب)شکل یافته و انکار هر یک از آنها، نقش بر آب و مشت بر صندان است و جز زاده کوته‌اندیشی و ناآگاهی مفرط مدعیان نیست؛ باید هر سه عنصر نقش‌آفرین فرهنگ ایران را پاس‌داشت و حرمت نهاد و هیچ‌یک را در مقابل دیگری قرار نداد، چون این ستیزافکنی جز زیان و خسارت عائدی نخواهد داشت. البته تردیدی نیست در این جدال ساختگی، آن عنصری باقی می‌ماند که بدون پشتوانه قدرت،‌ بر جان..

فوتبال؛ بانوان و پایتخت معنوی ایران 

اشتباه آن زمان رخ داد که تصمیم گیران ورزش کشور، مشهد را برای برگزاری آخرین مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب انتخابی جام جهانی قطر برگزیدند. شرایط ویژه این شهر و سابقه لغو بسیاری از فعالیت های دارای مجوز به دلایل سلیقه ای، ایجاب می کرد که مسوولان برگزاری این مسابقه قبل از اعلام تصمیم خود مبنی بر انتخاب شهر مشهد، به تعهدات بین المللی فدراسیون فوتبال می اندیشیدند.
چنانچه فیفا و ای.اف.سی که مدتی است ایران را زیر ذره بین خود گرفته اند، چنانچه نخواهند از کنار این قضییه بگذرند، چه کسانی پاسخگوی این تصمیم اشتباه خواهند بود.
اگر ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه ثامن به بهای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی تمام شود، کسی حاضر است مسوولیت بپذیرد؟
برخوردهای سلیقه ای با موضوعات داخلی نباید به مسایل بین المللی تسری پیدا کند. مسابقاتی از این دست را که دارای ابعاد بین المللی است، نمیتوان بازیچه اشخاص و سلایق قرار داد زیرا ممکن است که یک نسل از یک ملت تاوان آن را پس بدهد.

چرا ترویج پیاده‌روی، حرکتی محیط‌زیستی محسوب می‌شود؟

فرصتی که با شرکت در چالش بیابان از اپ سامسونگ‌هلث و پیمودن سیصدهزار گام تا دهم اردیبهشت، هم یکی از برندگان باشگاه پیاده‌روی انجمن هوای پاک کندو باشید، هم مورد تقدیر انجمن پیاده‌روی کشور و گروه محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو قرار گرفته و هم از ده‌ها جایزه متنوع بدون قرعه‌کشی بهره‌مند شوید.
ترویج پیاده‌روی و انجام برخی از ترددهای روزانه بدون استفاده از وسایل نقلیه موتوری، یعنی: شادابی و سلامتی بیشتر برای خود و آسمانی‌ آبی‌تر با ترافیکی روان‌تر و آلودگی صوتی کمتر برای شهری که در آن زیست می‌کنیم.
یادمان باشد که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سالانه بیش از هشت میلیارد دلار به اقتصاد ایران از محل آلودگی هوا خسارت وارد می‌شود؛ علاوه بر این، کم‌تحرکی خود سبب افزایش هزینه‌های درمانی به میزان دوبرابر بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش است. بنابراین، هر گامی که هر شهروند ایرانی با ترک خودرو برمی‌دارد، یعنی عملاً ثابت می‌کند که مملکت خود و هموطنانش را دوست داشته و یک یاریگرِ واقعی است که برای تداوم روشنی منزل، اولویت را به پایداری روشنایی کوچه داده است.
درود بر علی بیتاژیان و ..

نقش زنان و مردان در نوروز قدیم تهران

در آداب و رسوم مردم تهران قدیم زنان و مردان هر یک نقش جداگانه ای داشتند. در تهران قدیم عمده کار سال نو در خانه‌ها، از جمله رفت و روب، دوخت لباس و پخت شیرینی بر عهده خانم‌ها بود که انجام این کارها نمادی از کدبانوگری زنان دیروز به شمار می آمد.
شیرینی‌هایی همچون رشته به رشته، خاتون، پنجره‌ای، پادرازی و… از جمله شرینی‌هایی بود که در ایام نوروز پخت آن‌ها رواج داشت. در ایام نوروز دوخت لباس نو بر عهده خود مردم بود و کمتر پیش می‌آمد که کسی لباس آماده بخرد، برای خانم‌ها نیز اصلا لباس آماده وجود نداشت، حتی زنان ن برای خرید کفش نیز به مغازه نمی‌رفتند، بلکه مرد خانواده پای همسر و دخترش را بر روی مقوا می‌گذاشتند، دورش را با مداد ب می‌کشید تا اندازه پای همسر یا دخترش را مشخص کند سپس این مفوا را به مغازه کفش فروشی می‌برد، کفش فروش چند مدل را به او نشان می‌داد ومرد خانواده از هرکدام یک لنگه را به خانه می‌برد و هر کدام را همسر و دخترانش می‌پسندیدند خریداری می‌کرد.
زنان در درست کردن سبزه بسیار دقت می‌کردند، زیرا درست سبز شدن سبزه نشان از کدبانوگری خانم خانه بود؛ پختن سمنو نیز کاری جمعی بود و خانم‌ها ..

آیا نظام به تعریف نخستین جمهوری اسلامی پایبند است؟

بلکه مقصود تبیینِ فقهی و حقوقی نظام است. پرسش این است که در سال ۵۸ و درهنگام رفراندم، جمهوری اسلامی را چگونه “تعریف” و ارائه کردند و آیا امروز نظام به آن تعریف پای بند است و یا تعریف دیگری از آن ارائه میشود؟
شهید مطهری در هنگام رفراندوم ۵۸ در مصاحبه تلویزیونی جمهوری بودن را اینجور تعریف کرد: “جمهوری شکل حکومت است حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است و حکومت موقت است و مردم حق تجدید نظر دارند”. با این تعریف “حق مردم” پایه حکومت است ومدت آن “محدود” است. مطهری در ادامه همین مصاحبه درباره تعارض جمهوری و ولایت فقیه میگوید : “تعارضی نیست، جمهوری یعنی مردم حق حاکمیت دارند و…” و مجددا شهید مطهری اصرار دارد که: “اسلامی بودن این جمهوری، بهیچ وجه بر ضد حاکمیت ملی نیست” آن روزها دائما بر “حق مردم”در حکمرانی تاکید میشد.
قبل از آن نیز شهید بهشتی در تلویزیون به تبیین “جمهوری اسلامی” پرداخت تا مردم بدانند که به چه نظامی رای میدهند. او ابتدا اقسام حکومتها را را توضیح داد و گفت “از میان آنها، حکومت جمهوری با مبانی اسلام سازگارتر است” و افزود در عصر ما – دوره غیبت – حاکم صرفا باید سِمت و قدرت خوی..

تحولی در همزمانی دو بهار

سالی که گذشت پر از فراز و نشیب بود و دغدغه و امید. امیدبه بهبودی اوضاع و شرایط اقتصادی وسیاسی میهن. امیدواریم که امیدها تازه شود. حال با ورود به سال جدید، از خداوند قادر مهربان طلب می کنیم تحولی در دلها و جان های ما پدید آورد و حالمان را به احسن الحال دگرگون کند.
اینک درآستانه ی بهار رمضان و ماه قرآن و خودسازی و تزکیه، انصاف و عدالت دوستی، شرف انسانی و پاسداشت فضیلت های اخلاقی را درجامعه ی ما زنده کند. بی تردید در تحول اخلاقی یک جامعه تلاش همگانی برای بهبود شرایط و پرهیز از کینه ها و کدورت ها و افراط ها و تفریط ها آنچه سبب جلب محبت و نصرت الهی است.
مراعات انصاف در رفتارها و گفتارهاست و وعده الهی آنجا محقق خواهد شد که تلاش منصفانه بکنیم تا خداوندحکیم راه های رستگاری رابر ما نشان دهد. که فرمود: « والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
سالی دیگر از عمر مقدر ما که بزرگترین سرمایه الهی ماست گذشت. روزهایی که هرگز باز نمی گردند و ما همه سرخوش از پایان سالی از عمر و ورود به سالی جدید به هم تبریک و تهنیت می گوییم. اگر میل به خلود و جاودانگی را که با فطرت آدمی عجین است از انسان برگیریم این شادمانی ..

دنیا دار مکافات است آقای عزیز

دوران سربازی، همه سربازان برای سربازان دژبانی احترام ویژه ای قایل بودند.
سربازان دژبانی می توانستند برای ورود و خروج سایر سربازها دردسرآفرین شوند؛ از بلندی مو گرفته تا دیر آمدن و مسایل اینچنینی.
بیچاره ها فکر می کردند احترام و عزتی که دارند مربوط به شخصیت خودشان است نمی دانستند سایر سربازان به جایگاه آنان احترام می گذارند.
در اواسط خدمت، یکی از سربازان دژبانی به دلیل خطایی که کرده بود به بخش ما منتقل و قرار شد نامه رسان ما باشد.
سایر سربازان بخش ما دل پری از این بنده خدا داشتند چون تا توانسته بود از موقعیتی که عرض کردم استفاده کرده و حسابی تازانده بود.
اولش خواستم تریپ مثبت بگیرم و با محبت جواب نامحبتی های زمان حضورش در دژبانی و ترک تازی هایش را بدهم. یک جورهایی مثلا درس اخلاق و از این حرف ها اما بعدا پشیمان شدم.
با شناختی که از شخصیتش داشتم احتمال زیاد دادم که اگر کارهای زمان حضور در دژبانی اش را نادیده بگیریم به ریشمان خواهد خندید و درس نخواهد گرفت.
برای شناخت بیشترش عرض کنم زمانی که در دژبانی بود وقتی بچه ها کمی دیر می آمدند بدون اجازه مافوقش سربازان را بشین پاشو می داد؛ آن ه..

قلعه تاریخی دولت آباد دامغان رو به ویرانی است

گفته می شود این قلعه مربوط به اواخر دوره صفوی و متعلق به حاکم منطقه قومس شامل شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود بوده است. با دیدن این قلعه تاریخی و زیبا که در حال فرسایش و تخریب است، آه از نهاد هر بازدیدکننده ای بلند میشود.
شکی ندارم اگر چنین بنای تاریخی ای در برخی کشورهای اروپایی یا حتی آسیایی بود، آن را مانند کتب خطی در محفظه ای شیشه ای قرار می دادند تا کمترین آسیبی نبیند.
گردش من یادآور قصه پر غصه ناکارآمدی در جای جای این مملکت از جمله در ارتباط با صنعت بسیار مهم و سودآور توریسم بود که می توانست میلیاردها دلار درآمد برای دولت و ملت داشته باشد اما مانند بسیاری از امور دیگر گرفتار راهبرد انقلابی گری و قشری گری مهلک شده و دغدغه های اساسی نظام برای فتح منطقه و اصلاح جهان و زمینه سازی برای ظهور و عبور از پیچ تاریخی! مانع از توجه لازم به آن شده است. دریغ و هر دم هزار دریغ!

سیاست همسایگی در نوروزستان

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد همسایگان پس از چین با ۱۵ همسایه زمینی و دریایی بیشترین کشور دارای همسایه در جهان است ولی به لحاظ تنوع استراتژیک همسایگان ایران را می توان نمونه منحصر به فردی در جهان دانست زیرا که همه انواع استراتژیهای جهانی مانند عضویت در ناتو ، عضویت در پیمان امنیت دسته جمعی ، عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای ، کشور بی طرف ، همپیمان استراتژیک امریکا ، شورای همکاری و ناتوی عربی در حال تشکیل در بین همسایگان ایران وجود دارد و اگر حضور نظامی امریکا در خلیج فارس ، عراق و نفوذش در افغانستان علی رغم خروج نظامی اش را هم در نظر بگیریم شرایط منحصر بفرد موجود در همسایگی ایران بیشتر و بهتر خود را نشان می دهد.
با توجه به شرایط منحصر بفرد فوق در ارتباط با ایران و همسایگانش همچنین شرایط بسیار پیچیده نظام بین الملل خصوصا پس از تهاجم روسیه به اوکراین که بی نظمی مضاغفی را بر روندهای بین المللی حاکم ساخته و ناامنی را در تمام جهان گسترش داده است لازم می آید که هر کشوری سیاستی امنیتی خود را برای بقا در نظام بین الملل با دقت و وسواس زیادی تعریف نموده با تمام نیروی خود و کشورهای دیگر همس..

محمدباقر صدر و ارائه چارچوبی منسجم از دستگاه فکری اسلام

حتی اگر شهید صدر در حوزه علمیه تحصیل نکرده بود از نوادر روزگار ما بود؛ بی شک در فضای حوزه علمیه و چارچوب حوزه‌های علمیه، شخصیت شهید سید محمد باقر صدر استثنایی و بسیار ویژه است؛ از سویی ایشان فرزند خاندانی با سابقه نهصد سال فقاهت است؛ از سوی دیگر شرایط شخصی یتیم شدن در کودکی، فقر، خود اتکایی در تحصیل و رشد عجیب درسی که نمی‌شود برای آن مثالی پیدا کرد.
از نشانه‌های نبوغ بسیار زیاد شهید محمدباقر صدر اجتهاد در دوازده سالگی او بود. باور کردنی نیست که آثار ایشان برای ایام کودکی است؛ وی در سن ۲۲ سالگی درس خارج دارد؛ جایی که بزرگان در آن حوزه علمیه تدریس می‌کردند. کسی باور نمی‌کند که ایشان به پنجاه سالگی نرسیده است.
در غیاب ائمه معصوم علما باید جلوه‌ای از حضور ایشان باشند؛ غالب علما از جهت سلوک فردی و اخلاقی سعی کرده‌اند شبیه اهل بیت (ع) باشند؛ هرچند فاصله زیاد است اما در آن پیروی و توسل، مردم آن جلوه‌ها را دیده‌اند.
زندگی نماینده ائمه اطهار (ع) باید مجموعه‌ای منسجم در تمام ابعاد زندگی باشد؛ ارتباطات و رسانه‌های جدید، شناختی جدید را به ارمغان آورده است و سئوالات متعددی در برابر اسلام قرار گ..