آخرین مطالب

پیشنهاد نویسنده

صفحه حوادث

وبلاگ

روان‌شناسی عوام‌الناس در نهج‌البلاغه

در مدینه فاضله فارابی یا مذهب منسوخ عبید زاکانی مشاغل سیاسی از نخبه و اشراف اعتبار می گیرند و در مدینه جاهله و مذهب مختار این مناصب سیاسی هستند که به لمپن ها و خربنده های سیاسی اعتبار می بخشند. خلافت به امام علی (ع) اعتباری نمی داد و به همین علت وقتی به علل مختلف به خلافت نرسید کناری نشست و مشورت دارد و شکیبایی پیشه کرد. «نگریستم و دیدم مرا یاری نیست، و جز کسانم مددکاری نیست. دریغ آمدم که آنان دست به یاریم گشایند، مبادا که به کام مرگ درآیند. ناچار خار غم در دیده شکسته، نفس در سینه و گلو بسته، از حق خود چشم پوشیدم و شربت تلخ شکیبایی نوشیدم»
امام علی (ع) چون به قدرت رسید توده بی اخلاق و همرنگ با جماعت را صدا زد که از سوی دینداران ریاکار و سنت های قبیله ای محاصره شده اید و دشمن تا پای خانه های شما آمده است و باید نبرد کنید و حکومت بدون توان نظامی برجای نمی ماند. جماعت بدوی که روزگاری در جاهلیت و زندگی ساده برای بقا فکر می کرد اکنون با غنایم و مقامات مشغول بودند و همان اخلاق قبیله ای آنان و عصبیت عهد جاهلی نیز رعایت نمی گردید. امام علی (ع) بر لزوم آمادگی برای جنگ جهت دفاع از مدینه فاضله ر..

صداقت یا عدالت؟

این مسئله در جای خود درست است، اما نتیجهگیری که از آن میشود درست نیست. بعضی چنان بر عدالت فردی و حفظ جان آحاد از جانب او تأکید دارند که گویی او از تمامیت ارضی و امنیت اجتماعی (اگر بتوان چنین تعبیری را در آن زمان دقیقاً به کاربرد) غافل شده است.
در اینکه امام علی در حکومت چند ساله اش به شدت به عدالت توجه داشته و شهید راه عدالت شده است تردیدی وجود ندارد اما او به همان میزان، اگر نه بیشتر، به حفظ حکومت در زمان مدیریت خویش توجه بسیار داشته است.
حتماً مَثَل پیراهن عثمان را شنیده اید. این مربوط به قتل عثمان خلیفه سوم است که مردم بر او شوریدند و او را به قتل رساندند اما در این بین تنها کسی که با این نوع حرکت مخالف بود علی بود[۱]. او نه به خاطر اعمال خلاف خلیفه سوم بلکه برای جلوگیری از سنت غلطی که ممکن بود اثرات بدتری داشته باشد و داشت، سعی کرد تا شاید شورش را بخواباند و به گفتگو تبدیل کند تا راهی بهتر پیدا شود. در این راه به قول ایشان حتی دو فرزندش نزدیک بود زیر پا هلاک شوند.
پس از او، معاویه از حکومت علی که با اجماع عمومی به دست آمده بود سرباز زد و به عنوان یاغی و طاغی محسوب میشد. او برای ..

بازسازی اسلام به عنوان ایدئولوژی مسئولیت آفرین

انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که همه ملت در آن حضور داشتند، این انقلاب روی دوش توده مردم اتفاق افتاد و همه مردم از باسواد و بیسواد و شهری و روستایی در آن دخیل بودند. به این جهت هم انقلاب اسلامی یک وجه انحصاری دارد.
راجع به قرائت و بازسازی که امام راحل(ره) از اسلام کرد و اینکه ما چه بودیم و چه شدیم به یاد سخنانی از حضرت امیر(ع) افتادم که خیلی زیبا در چند خطبه یاد گذشته می‌کنند که ما چه بودیم و الان چه شدیم، «می‌فرمایند:خداوند زمانی پیامبر(ص) را مبعوث کرد که مردم گرفتار فتنه‌هایی بودند که در اثر آن رشتۀ دین از هم گسیخته، پایه‌های یقین لرزان و اساس بنیاد دین دچار اختلاف بود، راه نجات از آن فتنه‌ها تنگ و باریک و طریق هدایت بسته بود، چراغ هدایت خاموش بود و کوری و گمراهی همه را فرا گرفته بود مردم خداوند را معصیت می‌کردند و شیطان را یاری می‌کردند، ایمان چنان خار شده بود که ستون‌هایش فرو ریخته، نشانه‌هایش دگرگون و ناشناخته، راه‌هایش ویران و آثار و جاده‌هایش محو و نابود و ناپدید گشته بود.»
ما قبل از انقلاب چه بودیم؟ آن زمان ما در یک جامعه‌ای کاملاً غرب زده آن هم نه از نوع متمدّن و پیشرفته اش..

نوری المالکی؛ انشعابی بدنام

دو دلیل براین مدعا سایه دارد؛ نخست این‌که توافق‌های سرهم بندی شده در اجلاس پنج‌شنبه گذشته پارلمان، هیچ پاسخ منطقی و واقعی به مطالبات معترضان اکتبر نیست. دوم؛ انتخاب‌های اخیر بر بستری از اختلاف‌ها و زد و بندهایی انجام شده که بنیان آن بر روی شن‌های روان شکل گرفته است.
بیش از یکسال از اعتراض مردم عراق علیه فساد و ابتذال گسترده در فضای عمومی حاکم بر نخبگان و بوروکراسی ناکارآمد این کشور می‌گذرد. در این مدت برگزاری انتخابات پارلمانی به نظر تنها پاسخ «نمایشی» نخبگان حاکم به اعتراضات بود اما همین انتخابات نیز دچار عدم مشروعیت و اعتبار شد؛ زیرا از یک‌سو مردم به مشارکت فعال در آن پاسخ «نه» دادند. از سوی دیگر برندگان و بازندگان در جلوه اکثریت و اقلیت نتایج انتخاباتی، چنان بر سر هم کوفتند که پس از یک‌سال، امکان انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر ناممکن شد. اختلافات چنان گسترده بود که رفته رفته موضوع انتخابات و نتایج آن بلاموضوع جلوه کرد. آنچه در میان هیاهوی جناح‌ها و ائتلاف‌های حزبی گم شد و یا به عمد به دست فراموشی سپرده شد، خواست اکثریت معترض اعم از جوانان و مردم معترضی بود و هست که در تمام دهه‌های ..

باز نگاهی به مسایل تاریخی – سیاسی

این مسئله در جای خود درست است، اما نتیجهگیری که از آن میشود درست نیست. بعضی چنان بر عدالت فردی و حفظ جان آحاد از جانب او تأکید دارند که گویی او از تمامیت ارضی و امنیت اجتماعی (اگر بتوان چنین تعبیری را در آن زمان دقیقاً به کاربرد) غافل شده است.
در اینکه امام علی در حکومت چند ساله اش به شدت به عدالت توجه داشته و شهید راه عدالت شده است تردیدی وجود ندارد اما او به همان میزان، اگر نه بیشتر، به حفظ حکومت در زمان مدیریت خویش توجه بسیار داشته است.
حتماً مَثَل پیراهن عثمان را شنیده اید. این مربوط به قتل عثمان خلیفه سوم است که مردم بر او شوریدند و او را به قتل رساندند اما در این بین تنها کسی که با این نوع حرکت مخالف بود علی بود[۱]. او نه به خاطر اعمال خلاف خلیفه سوم بلکه برای جلوگیری از سنت غلطی که ممکن بود اثرات بدتری داشته باشد و داشت، سعی کرد تا شاید شورش را بخواباند و به گفتگو تبدیل کند تا راهی بهتر پیدا شود. در این راه به قول ایشان حتی دو فرزندش نزدیک بود زیر پا هلاک شوند.
پس از او، معاویه از حکومت علی که با اجماع عمومی به دست آمده بود سرباز زد و به عنوان یاغی و طاغی محسوب میشد. او برای ..

میل صداوسیمای ملی به پخش کشتی

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا روز یکشنبه در بحرین به اتمام رسید و تیم‌های ملی مردان و زنان ایران به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم رسیدند. حضور ایران در این مسابقات موفقیت‌های مهمی را از جمله سه مدال طلای الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم به دنبال داشت که اتفاقی تاریخی در این رشته بود. با این حال نکته عجیبی در جریان مسابقات به شدت در ذوق علاقه‌مندان به ورزش و اعضای تیم ملی وزنه‌برداری می‌زد بی‌توجهی صداوسیما به مسابقات بود به طوری که هیچ‌کدام از رقابت‌های نمایندگان ایران از تلویزیون پخش نشد!
این اتفاق در حالی رخ داد که همین حالا صداوسیما به طور کامل و ویژه مسابقات کشتی امیدهای آسیا را پوشش می‌دهد و حتی بازی‌های کشتی‌گیران کشورهای دیگر را هم پخش می‌کند. رسانه ملی در جریان کشتی قهرمانی جهان هم سیاست مشابهی داشت و انگار آن‌ها بین رشته‌های مختلف ورزشی تبعیض قائل می‌شوند. تردیدی نیست که مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از اهمیت بالاتری نسبت به کشتی امیدهای جهان برخوردار است و مسئولان رسانه ملی باید این مسئله را در نظر می‌گرفتند.
پخش زنده مسابقات وزنه‌برداری و توجه به این رشته می‌توانست باعث..

سیاست خیابانی

میل به نفی و برسازی در یک جامعه از منظر چارچوبی مشخص صورت می گرفت؛ این که چه نمی خواهیم و نیز چه می خواهیم را ایدئولوژی ها در ذهن ها در رهیافتی باورمند بوجود می آوردند. آن گاه در این باور جایی برای پرسش و یا حتی نقدی وجود نداشت. ایدئولوژی ها چون مبدایی ایمانی به ویرانی هر چه هست و برسازی کاخ آمال و آرزوها در محملی از زیبایی ها اقدام می کند. هر چه هست سیاهی و تاریکی است و آن چه باید باشد همه نور تعالی است. رهبری انقلابی نمونه کامل تجسم این ایدئولوژی به صورت عینی و عملی است. رهبر تجسم نور است که به جنگ شر مبادرت می ورزد.
تمام انقلاب های کلاسیک را می توان از این زاویه فهم کرد که چگونه یک توده گوش به فرمان آبرومندانه به رهبری فرهمند، هر چه هست را از برای کسب وضع بهتر متعالی برهم می زنند. لذا انقلابیون در نفی آن چه هست، زبانی قاطع و سخنی بسیار دارند. بررسی تمام منابعی که انقلابیون ایران از چپ و راست تا اسلام گرایان در دهه ۴۰ و ۵۰ نوشته آن را در ترسیم جلوه های ناراست و سیاه ساختار، کنش سیاسی و شخصیت ها کارگزار نظام هم افق بودند؛ اما به همان میزان در ترسیم آن چه باید باشد، به جای ارائه واقعی..

امکان و امتناع سیاست خیابانی

میل به نفی و برسازی در یک جامعه از منظر چارچوبی مشخص صورت می گرفت؛ این که چه نمی خواهیم و نیز چه می خواهیم را ایدئولوژی ها در ذهن ها در رهیافتی باورمند بوجود می آوردند. آن گاه در این باور جایی برای پرسش و یا حتی نقدی وجود نداشت. ایدئولوژی ها چون مبدایی ایمانی به ویرانی هر چه هست و برسازی کاخ آمال و آرزوها در محملی از زیبایی ها اقدام می کند. هر چه هست سیاهی و تاریکی است و آن چه باید باشد همه نور تعالی است. رهبری انقلابی نمونه کامل تجسم این ایدئولوژی به صورت عینی و عملی است. رهبر تجسم نور است که به جنگ شر مبادرت می ورزد.
تمام انقلاب های کلاسیک را می توان از این زاویه فهم کرد که چگونه یک توده گوش به فرمان آبرومندانه به رهبری فرهمند، هر چه هست را از برای کسب وضع بهتر متعالی برهم می زنند. لذا انقلابیون در نفی آن چه هست، زبانی قاطع و سخنی بسیار دارند. بررسی تمام منابعی که انقلابیون ایران از چپ و راست تا اسلام گرایان در دهه ۴۰ و ۵۰ نوشته آن را در ترسیم جلوه های ناراست و سیاه ساختار، کنش سیاسی و شخصیت ها کارگزار نظام هم افق بودند؛ اما به همان میزان در ترسیم آن چه باید باشد، به جای ارائه واقعی..

کریدور راه آهن ترانزیتی شمال-جنوب

تیر ماه ١٤٠٠ چند توصیه کلیدی از نگاه یک معلم در رشته راه و ساختمان به وزیر راه و شهرسازی برای بهبود عملکرد وزارت در خبر انلاین نوشتم. اصل مقاله اینجا،
چند توصیه به ویزیر راه و شهرسازی آینده
و سپس با گله زیاد دوباره بعد از ۹ ماه نوشتم:
توصیه ای که ۹ ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم
این مقالات که حاصل جمع بندی چند مقاله قبلی بود، تحت عنوان توصیه هایی برای وزیر راه و شهرسازی آینده قبل از انتخاب ایشان به سمت وزارت تهیه و نوشته بودم. در مقاله دوم حتی گله از تاخیر در اجرای برخی از توصیه های بحق و منطقی خود کرده بودم ؟ در اینجا به دو نکته حساس از این مقالات اشاره می کنم که تاکید مواکد بنده بود:
الف) خطوط ریلی و درهای بهشت کشور
ب) سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نمی ماند
بارها در گذشته در مقالات خود تاکید کرده‌ام که با توجه به شرایط جنگ اوکراین و اهمیت ترانزیتی این کریدور، همواره باید بدنبال راه اندازی این خط ریلی و کلیدی و استفاده از منافع سرشار آن باشیم. الحمدالله امروز در خبر ها دیدم که بلاخره پس از عبور از مشکلات عدیده سیاسی آن، گویا امروز در اجلاس ٢+٦ توافق نهایی برای فعال سازی..

دادگاهی برای تاریخ

آغاز محاکمه صدام، روزی تاریخی برای عراق
صدام و هفت نفر دیگر ازسران حزب بعث، متهم به قتل عام ۱۴۰ نفر از ساکنین شهر شیعه‌نشین دوجیل در سال ۱۹۸۲ بودند. دستور این قتل عام به‌دنبال اقدام به ترور ناموفق صدام در این شهر صادر شده بود. میلیون‌ها نفر از مردم از حکومت او آسیب دیدند. کمتر خانه‌ای را در عراق می‌توان یافت که در آن یک نفر یا بیشتر ناپدید، اعدام یا در جنگ کشته نشده باشد. صدام مراکز بزرگ قدرت را کنترل می‌کرد هیچ رقیب جدی نداشت تا قدرت او را به چالش بکشد. صدام سرکوب داخلی را بنا گذاشت که موجب دوام رژیم او به‌مدت سی وپنج سال، باوجود جنگ‌ها، شورش‌ها و تحریم‌های سخت شد.
بسیاری از عراقی‌ها حتی روزهای نخست دستگیری و محاکمه صدام، ترس داشتند که ممکن است صدام به حکومت برگردد. اکثریت مردم می‌خواستند مطمئن شوند که صدام از بین می‌رود. گروهی دیگر اعتقاد داشتند اگر او کشته نشود، و محاکمه طولانی شود، خشونت‌ها بیشتر خواهد شد. دولت وقت عراق و نیروهای متحد تحت فرماندهی آمریکا امیدوار بودند که با برپایی دادگاه این پیام را به مردم عراق منتقل کنند که سرانجام روزی رسید که صدام و اعضای ارشد حکومت وی در قبا..

مرحله‌ای تازه در روابط عربستان و آمریکا

انتظار می رود، این تصمیم در شرایطی که اروپا و ایالات متحده با افزایش بهای انرژی دست و پنجه نرم می کنند، به تعمیق بحران منجر شود اما فراتر از آن میتواند نشانه ای از تغییر رویکرد عربستان سعودی در اتحاد دیرینه خود با ایالات متحده تعبیر شود؛ تغییری که پیش از این هم با ارتقای سطح مناسبات تجاری و همکاری های نظامی میان پکن و ریاض تردیدهایی پیرامون آن وجود داشت.
در واکنش به این اقدام عربستان سعودی، مقامات دولت بایدن حملات لفظی کم سابقه ای را علیه این کشور آغاز کرده اند. هیچ وقت توقع نمی رفت که دولت بایدن روابط کاملاً حسنه ای با عربستان سعودی داشته باشد. نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی، از همان ابتدای رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن را واداشته بود که موضعی روشن در برابر ریاض اتخاذ کند.
موضعی که بعدها در عمل به حاشیه رفت و همچنان نیاز متقابل آمریکا و عربستان سعودی به مسائل جانبی برتری گرفت. بسیاری از ناظران معتقدند که عربستان سعودی به رغم این موضوع، احساس خوشایندی به دولت دموکرات در واشنگتن ندارد و شیوه نگاه دولت های جمهوری خواه را به امور جهانی ترجیح م..

تاثیرات حوزه سایبری بر ساختار امنیت ملی

در سال‌های اخیر خودکار کردن زیرساخت‌های داخلی بعضی کشورها در بخش‌های نظامی، سیاسی و امنیتی، به نحو چشمگیری شتاب یافته است؛ زیرا پیشرفت در شبکه‌های اطلاعاتی، فرصت‌های جدیدی را برای هزینه کمتر و راندمان بیشتر فراهم ساخته است.فضای تعامل سیاست و سایبر، جدیدترین و مهم‌ترین حوزه‏ مورد توجه کارشناسان سیاست و روابط بین‌الملل در عرصه
نظری و عملی محسوب می‌شود که غفلت از آن می‌تواند آسیب‏های جدی و غیرقابل پیش‏بینی برای کشورها به عنوان مهم‌ترین بازیگران در عرصه روابط بین‌الملل داشته باشد. امروزه در عرصه روابط و سیاست بین‌الملل از «امنیت سایبری» صحبت می‌شود. فضای سایبر فضایی واقعی در عرصه‏ای جدید برای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و در نتیجه دوستی، همکاری، رقابت، دشمنی و حتی جنگ بین کشورها و سایر بازیگران است.
این موارد به خوبی نشان می‌دهد که اینترنت و فضای سایبر عرصه‏ای جدید برای سیاست مهیا نموده‏اند؛ فضایی که در آن افراد، گروه‌های مختلف و دولت‌ها در حال بازیگری و سیاست‏ورزی هستند. در عرصه روابط بین‌الملل، تحت‌تاثیر سنت واقع‏گرایی، مسائل بین‌المللی به مسائل بسیار مهم و حیاتی همچون امنیت و مسائل کمتر ..

جهل تاریخی یا نژادپرستی؟

جناب بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی که بوی نژادپرستانه اش از فرسنگ ها فاصله استشمام می شود در مقایسه ای نادرست و به دور از واقع در ستایش جهان غرب آن سرزمین را به باغ و سایر کشورهای جهان را جنگل دانسته و در ادامه ی توهم خودبرتر بینی اش با ذکر مصادیقی به تحلیل این تفکر پوسیده و بی ارزش پرداخته که ضرورتی به تکرار آن نیست اما حسب وظیفه‌ی میهن دوستی و پیش از آن بنا به تکلیف بشردوستانه و در جهت محکوم کردن چنین تفکری بد نیست به برخی وقایع تاریخی که اسلاف ایشان و حاکمان آن سرزمین مسبب آن بوده اند اشاره ی مختصری کرده به وی یاداوری شود تبعات چنین اقداماتی چونان لکه‌ی ننگی بر تارک تاریخ بشر ماندگار شده،سپس به وی و طرفدران چنین تفکری یادآوری شود زین پس،پیش از آنکه دهان را به هر سخن گزافه ای باز کنید بد نیست نگاهی به تاریخ کنید تا بدانید راجع به چه سرزمین هایی و کدام تمدن سخن می گویید.
کافی است سری به کتابخانه‌ی شهر و دیارتان بزنید و جلد اول تاریخ تمدن جناب ویل دورانت را با عنوان مشرق زمین گاهواره‌ی تمدن بگشایید تا در صفحات ابتدایی آن با نمونه‌هایی از سابقه ‌ی توحش آباء و اجدادتان آ..

آگاهی و خودآگاهی تاریخی

درانداختن طرح چنین پرسش‌ها و دست و پنجه فشردن با چنین مسئله‌های گوهرین و بنیادین را در میان جانوران حیات وحش سراغ نداریم. پرسش از آگاهی وجه مشترک و ممیزه و شاخصه‌ی انسان بودن همه ما آدمیان است و فصل مشترک از جانوران دیگر. موران و زنبوران، پروانگان و پرندگان، میشان و گرگان، در جهان هستند ما آدمیان هم در جهان هستیم. تفاوت میان نحوه بودن ما در جهان و دیگر جانوران حیات وحش از زمین تا به ثریاست. این که ما می‌دانیم که می‌دانیم؛ این که ما می‌دانیم که نمی‌دانیم؛ این که ما می‌خواهیم که بدانیم یا ندانیم؛ این که هستیم و می‌دانیم که هستیم و می‌پرسیم که چرا هستیم؛ این که می‌دانیم روزی هم نخواهیم بود؛ همه موید نوعی از آگاهیست که بر دانستن و ندانستن بر بودن و نبودنش آگاه است؛ برایش مسئله است. در بی‌خبری و نادانی مردن برای انسان حسرتیست؛ اندوهیست بس عظیم! چنین اندوه و حسرت را در دستگاه شناختی و شعور جانوران حیات وحش نمی‌بینیم و این مرز میان و فصل مشترک میان آگاهی انسان از دستگاه شناختی و آگاهی جانوران حیات وحش در جغرافیای طبیعیست. این که من می‌دانم که می‌دانم هرچند ظاهر و صورت منطقی گزاره، توتولوژیک ا..

چاره‌اندیشی برای حل ریشه‌ای اعتراضات

ابرچالش های موجود درکشور مثل تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، معضلات معیشتی، تخریب شدید محیط زیست و … باعث شده تا هر از چند گاهی تعدادی از اقشار مختلف مردم مثل بازنشستگان، فرهنگیان و دانشجویان دست به اعتراض بزنند. وقوع چنین حوادثی موجب شده تا اوضاع ایران در یک چرخه معیوب و یک حلقه باطل قرار گیرد. به طوری که انجام هر اقدامی از سوی دولتمردان نه تنها از مشکلات و گرفتاری های مردم نمی کاهد، بلکه وضع کشور را نیز وخیم تر می کند. برای مثال افزایش حقوق، باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی موجب بالا رفتن تورم می شود و تورم هم باعث افزایش نارضایتی می گردد. و یا اینکه وجود گشت ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی از مردم به ویژه بسیاری از خانم ها می شود. رفتارهای برخی مأمورین انتظامی و امنیتی در گشت ارشاد باعث اتفاقات ناخواسته ای مانند مرگ مهسا امینی می شود. فوت مهسا باعث ایجاد اعتراضات در کشور می شود. برای مقابله با اعتراضات صورت گرفته، دولت ناچار به مسدود سازی شبکه های اجتماعی می شود و پلیس با معترضین برخورد می کند و تعدادی از آنها را دستگیر می کند. این رفتارها به نوبه خود باعث افزایش ن..

سر حال و راضی مثل مهدی تاج

شهریور ماه ۱۴۰۱ برای فوتبال ایران ماهی پر از فراز و فرود و حاشیه بود. پس از برگزاری یکی از جنجالی ترین انتخابات های تاریخ فدراسیون فوتبال، مهدی تاج با شکست میرشاد ماجدی یک بار دیگر بر صندلی پر خواهان اما پر از چالش ریاست تکیه زد. تاج که پس از ماجراهای رخ داده در پرونده مارک ویلموتس و به بهانه بیماری قلبی از ریاست فدراسیون کنار رفته بود، در بازگشت دوباره خود، اصلا شرایط آسانی را پیش روی خود نمی دید. از یک طرف تاج با مسئله سرمربی تیم ملی مواجه بود. عده زیادی از هواداران و بازیکنان تیم ملی دیگر اسکوچیچ را به بهانه ضعف های فنی و عمومی اش نمی خواستند اما در آن سو حامیان پر سر و صدای سرمربی کروات تیم ملی هم کم نبودند.
با تمامی این اوصاف، تاج دست به ریسک بزرگی زد و با برکنارکردن اسکوچیچ، کی روش را در فاصله حدود دو ماه تا جام جهانی به نیمکت تیم ملی ایران برگرداند و به این طریق توانست برای خود اعتبار بخرد. این اما پایان مصائب تاج نبود. مخالفین تاج با تمام قوا در تلاش بودند تا به هر طریقی که شده، رییس جدید را زمین گیر کنند. از شبکه های مختلف رسانه ملی گرفته تا مجلس و نماز جمعه و قوه قضاییه، هرر..

اندیشه فقهی و اصولی شیخ طوسی

علی‌رغم اینکه آن عالم پر ابهت، فکر بابرکتی دارد، اما گویی مشتی بر سر مغزها فرود می‌آید و تا مدتی فکرها و اندیشه‌های دیگر به کما فرو می‌روند. درست مثل اینکه صدای مهیبی برخیزد و از آن صدا همه گوش‌ها کر شود و مغزها از کار افتد! در تاریخ اندیشه اسلامی ما نظیر این مسئله را فراوان داریم که ابهت و عظمت فردی، چه از جهت علمی و چه از جهت سیاسی، تا مدت‌ها همه امور را متاثر از خود سازد. در عرصه اجتهاد و گستره علوم عقلی چند نفر از این دست عالمان را می‌توانیم مثال بزنیم. یکی «شیخ طوسی» است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری، به مثابه یک ستاره درخشان، به اجتهاد شیعی ساختار بخشید. شیخ طوسی در «مقدمه مبسوط» به این نکته اشاره می‌کند که عده‌ای می‌گویند شیعه اجتهاد ندارد، ولی من می‌خواهم با تالیف مبسوط، اجتهاد و تفقه شیعی را تبیین کنم. انصافا این کار را هم با بنیادگذاری روش «تفریع فروع بر اصول» انجام می‌دهد و با کار خودش چنان هنگامه‌ای به پا می‌کند که ما تا یک قرن پس از او، کار جدیدی در این زمینه نمی‌توانیم ببینیم. تمام کسانی که تا یک قرن پس از شیخ طوسی ظهور کردند، همگی پیرو و مقلد او بودند. اولی..

جهان اسلام و تغییر نقشه سیاسی جهان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز میلاد پیامبر اکرم خطاب به میهمانان همایش وحدت اسلامی فرمودند:« امروز روزبه‌روز بیشتر واضح میشود که نقشه‌ی سیاسی دنیا در حال تغییر است. آن مسئله‌ی یک‌قطبی بودن و زورگویی کردن یک قدرت ــ یا دو قدرت؛ فرق نمیکند ــ بر کشورها و بر ملّتها و مانند اینها، مشروعیّت خودش را از دست داده؛ یعنی ملّتها بیدار شده‌اند. نظام تک‌قطبی مطرود شده است و بتدریج دارد مطرودتر میشود.

“الهام‌بخش” دختران ؛ ماندگار در تاریخ،مثل الهام حسینی

الهام حسینی را از نزدیک می شناسم؛سال هاست.هر بار که با هم حرف می زدیم می گفت آرزوهای بزرگی دارد.همیشه سعی کرده در چارچوب حرکت کند،بدون حاشیه باشد و برای همه زحمت هایی که کشیده احترام قائل باشد.
او سال هاست که دارد با خیلی از مشکلات می جنگد،نه تیم رسانه ای دارد که(مثل خیلی از دختران ورزشکار) به خاطر مقامی که نیاورده! و فقط چون خوب ژست می گیرد در صدر اخبار باشد و نه لاک سه رنگ می زند و در شبکه های مجازی منتشر می کند تا با هزار و یک ترفند در رسانه های مختلف ترند شود.او خود خودش است،بدن هیچ فیگور و رتوشی.
فقط کافی است فیلمی که یکی – دو سال قبل از خودش در حیاط منزل شان در لرستان منتشر کرده بود را ببینید.همه چیز دست تان می آید.عکس های امروزش که سه طلا کسب کرد را هم همین طور.یک بغض خاصی در چهره اش دیده می شد که تبدیل به فریاد شد.فریاد هایی که سال ها آنها را فرو خورده بود.
او الهام حسینی است که حالا تاریخ هم به احترامش خواهد ایستاد.نام او محال است از تاریخ این سرزمین محو شود و سال ها سال بعد شاید رکوردش شکسته شود و شاید دختر دیگری از ایران زمین موفق به کسب مدال طلا شود اما او اولین نفر است و..

آقای وزیر، منظورم ساخت ویلا نبود !

خوشحالم و مقداری هم متاسفم، خوشحالم که وزارت راه و شهرسازی، وزیر و دولت محترم بعد از تجربه همه روشهای نادرست در ساخت مسکن ملی به رغم تذاکرات متعدد، و اتلاف زمان زیاد بلاخره به اصول یاد شده برای ساخت مسکن ملی مندرج در مقاله اینجانب رسیدند و متاسفم که کمی در نتیجه گیری و برداشت از مقاله خرداد بنده اشتباه شده است !

نسلی که می‌خواهد خودش قهرمان زندگی خودش باشد

صحبت از نسلی‌ است که این روزها خیلی‌ها درباره‌شان صحبت می‌کنند. وقتی مطالباتشان را فریاد می‌زنند، با دهانی باز به آنها نگاه می‌کنیم. می‌گویند ما می‌خواهیم زندگی کنیم، آن‌طور که می‌خواهیم. ما آنها را می‌شناسیم و نمی‌شناسیم. جوان، شاداب، پرانرژی، پر از رنگ و زندگی، بزرگ‌شده در زمانه بی‌مرز اینترنت و گوشی‌های هوشمند، پای خواسته‌هایشان ایستاده‌اند.

ما ملت نبوی هستیم

ما ملتی هستیم نبوی. درقرآن شریف نیز در سوره حج بر آن مهر تایید و انگشت تاکید نهاده شده است: انّ الذین آمنوا والذین هادوا والصابئین والنصاری والمجوس والذین اشرکوا وانّ الله یفصل بینهم یوم القیامه انّ الله علی کلّ شئیء شهید (سوره حج/۱۷).

میراث پیامبر برای بشر

پیامبر، بنیانگذار اسلام است و امام ششم،پیشوای مذهب جعفری نام گرفته زیرا نقشی بسزا در تدوین میراث جدش ایفا نموده است. ما ضمن اعتقاد به نبوت حضرت محمد(ص) به همه پیامبران پیش از او معتقدیم و او را آخرین حلقه از رسولان الاهی و کتابش قرآن را معجزه جاوید و شریعتش را آخرین شریعت می دانیم. باور به نبوت او، چندان برای مان دشوار نبوده است زیرا آنچه از سیره او خواندیم،نشان از الهی بودن او داشت؛کسی که امّی و مکتب نرفته بود اما به تعلیم الاهی معلم همه عالمان تاریخ شد.سند نبوتش هم قرآن بود که هیچکس نتوانسته است در طول این چهارده قرن، مانندش را -و حتی سوره ای از آن را-بیاورد.پدر و مادرش را در کودکی از دست داد و این یتیم قریش، پدر همه امّت شد.چنان مردم را دوست داشت و غم هدایت شان را می خورد که خویش را در این راه به مشقت و رنج می افکند. اخلاقش چنان نیکو بود که خداوند او را أُسوه و الگوی همه مومنان معرفی نمود. نام مبارکش در قرآن با عنوان محمد چهار بار و با عنوان احمد یک بار و با توصیفاتی چون نبی ، رسول ، امی ، مبشّر ، نذیر، داعی الی الله و سراج منیر و…آمده است.یک سوره هم در قرآن به نام محمد است و باید..

بسیج مدرسه عشق بود

متولدین دهه‌ی پنجاه همزمان با پیروزی انقلاب وآغاز جنگ تحمیلی شاهد ظهور جوانمردانی بودند که نامشان بسیجی بود ومرامشان پهلوانی و کردارشان خادمی ملت،این شد که بسیج شد مدرسه‌ی عشق،عشق به وطن،عشق به هموطن

امت و ملت در اندیشه ایرانی

اجتماع های اولیه انسان بر بنیاد پیوندهای خونی و خویشاوندی شکل گرفته است. با شکل گیری اجتماع، نیاز به انسان راهبر و هدایت کننده ضروری تصور شد؛ لذا با توجه به نقش هر یک از اعضای جوامع اولیه، از مادر سالاری تا پدرسالاری را بوجود آوردند. این تصور اولیه از هدایت گری در جوامع اولیه، بستر شکل گیری حکومت ها را بوجود آورد. با نمود اندیشه حکومت، ضرورت برسازی اجتماع های بزرگ بوجود آمد. بررسی ساختارهای اولیه اجتماع ها ما را به پیوندهای خونی و ارتباطات نسبی می رساند که از درون آن فردی با ویژگی های خاص به عنوان ریش سفید، دانای قوم و شیخ رهبری و حاکمیت بر دیگران را برعهده گرفته است. این نقش حاکمیتی با توجه به ساخت طایفه، قبیله و ایل وظایف مهمی را بر عهده ا قرار می دادند. اما با بوجود آمدن شهرها که از سکونت افرادی از طوایف مختلف بوجود آمده بود، دیگر امکان ادامه مسیر حاکمیت های اولیه نبود. در بستر شهرها که بر اساس یک ویژگی چون امر قدسی یا موقعیت استراتژیک یا یک ممیزه خاصی طوایف و قبایل مختلف را در سرزمین خود جای داده و شهر را بوجود آورده است. شهرها بر مبنای قرارداد پیوندهای اجتماعی را انسجام می دادند. ..

سنت علم سیاست در ایران

مدرسه سیاسی در تهران موقعیت ممتازی داشت و از بهترین مدرسه‌های پایتخت به‌شمار می‌رفت. داوطلبان این مدرسه اکثرا شاگردان دارالفنون و علمیه بودند.

امت و ملت در اندیشه ایرانی

اجتماع های اولیه انسان بر بنیاد پیوندهای خونی و خویشاوندی شکل گرفته است. با شکل گیری اجتماع، نیاز به انسان راهبر و هدایت کننده ضروری تصور شد؛ لذا با توجه به نقش هر یک از اعضای جوامع اولیه، از مادر سالاری تا پدرسالاری را بوجود آوردند. این تصور اولیه از هدایت گری در جوامع اولیه، بستر شکل گیری حکومت ها را بوجود آورد. با نمود اندیشه حکومت، ضرورت برسازی اجتماع های بزرگ بوجود آمد. بررسی ساختارهای اولیه اجتماع ها ما را به پیوندهای خونی و ارتباطات نسبی می رساند که از درون آن فردی با ویژگی های خاص به عنوان ریش سفید، دانای قوم و شیخ رهبری و حاکمیت بر دیگران را برعهده گرفته است. این نقش حاکمیتی با توجه به ساخت طایفه، قبیله و ایل وظایف مهمی را بر عهده ا قرار می دادند. اما با بوجود آمدن شهرها که از سکونت افرادی از طوایف مختلف بوجود آمده بود، دیگر امکان ادامه مسیر حاکمیت های اولیه نبود. در بستر شهرها که بر اساس یک ویژگی چون امر قدسی یا موقعیت استراتژیک یا یک ممیزه خاصی طوایف و قبایل مختلف را در سرزمین خود جای داده و شهر را بوجود آورده است. شهرها بر مبنای قرارداد پیوندهای اجتماعی را انسجام می دادند. ..